Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS gezocht voor 1e fietstocht naar Zweden in augustus - Forum Wereldfietser

GPS gezocht voor 1e fietstocht naar Zweden in augustus

Nog 3 maanden te gaan en dan is het zo ver, mijn 1e lange fietstocht van Haarlem naar Stockholm.
Training gaat voorspoedig en nu dus tijd om het navigatie-traject op te pakken, kan daar ook nog mee getraind worden.
Suggesties zijn welkom. Heb een Iphone maar dat schijnt niet echt handig te zijn om deze als GPS-tool te gebruiken. Garmin is het toverwoord?

Kortom, ben een leek en op zoek naar navigatie-gear die mij verder kan helpen bij mijn avontuur.
Waag er eens een zoek opdracht aan op dit forum, en je bent nog wel even aan het lezen.
Kopen kan maar huren ook voor als je niet weet of het wat voor je is.
Goede suggestie, zoek en specifieer je vraag daarna. Er staan veel info hier op de site. En, mocht het zonder enige vorm van electronica moeten....vanaf Rügen in noordoost Duitsland is er een dagelijke ferry naar de overkant. Je red het best als je de stad uitfietst en op de borden die je tussen Haarlem en Stockholm tegenkomt je route bepaald. Via de Veluwe en allerlei groengebieden naar het noordoosten of de kust langs naar het noorden en ergens bij Hamburg door naar Lübeck.....In Zweden wordt het dan een walk in the park.
Plezier, met een goede conditie, een fiets die het doet (met beperkte reservematerialen - zie elders op dit forum) wordt de eerste fietsreis een topavontuur.
Wil je voor Garmin gaan dan zou ik kijken naar één van de GPSsen uit de huidige eTrex serie, zie dit overzicht. Een kompasfunctie is handig zodat de kaart "op het noorden" blijft en een kleurendisplay omdat je dan de kaart beter kan lezen. De 35t heeft extra kaarten maar die heb je niet nodig (zie hieronder). Touch heeft voordelen en nadelen en zoals de voorgaande schrijvers al aangeven er is meer dan genoeg informatie op het forum te vinden.

Wat je ook kiest, wacht er niet te lang mee, het is goed om wat ervaring met de GPS op te doen voor je vertrekt, zo wil je bijv. een openstreetmap kaart van het gebied waar je naar toe gaat erop zetten en waarschijnlijk ook de track/route die je denkt te gaan fietsen. Het zou goed zijn dat alvast een of enkele keren hier in Nederland te proberen.
Haga schreef:
di 08 mei, 2018 21:30
Heb een Iphone maar dat schijnt niet echt handig te zijn om deze als GPS-tool te gebruiken. Garmin is het toverwoord?
Ik zie nogal wat cursussen 'navigeren met je smartphone' langskomen, dus het kàn kennelijk wel. ;) Accuduur en waterdichtheid lijken belangrijke argumenten te zijn om toch een GPS-ontvanger te gebruiken. Kijk ook eens op https://www.gps-wijzer.nl/. Ik kreeg het boek GPS Wijzer cadeau bij mijn Garmin GPSmap64s (aanrader als je geen touchscreen wilt en ook weleens andere activiteiten ontplooit dan fietsen). Dat leek me overbodig, maar (Garmins) GPS-ontvangers blijken vrijwel zonder handleiding geleverd te worden, hebben geen helpfunctie, een onoverzichtelijke menustructuur en honderden functies. Ik ben daarom toch heel blij met het boek. Het lezen vóór aanschaf van een ontvanger is ook niet raar.

Veel succes met de voorbereidingen,

Carl
Haga schreef:
di 08 mei, 2018 21:30
Suggesties zijn welkom. Heb een Iphone maar dat schijnt niet echt handig te zijn om deze als GPS-tool te gebruiken. Garmin is het toverwoord?
Een iPhone niet handig als GPS-tool? Een iPhone kan bijna alles wat een GPS kan en nog veel meer! Lees je even in en bespaar honderden euro's door je smartphone als GPS te gebruiken.
Ik maak wel gebruik van mijn iphone met pocket earth pro.
Na een cursus van Johan Blom ben ik hier enthousiast mee aan de slag gegaan.
Voor mij is het een voordeel dat ik geen gps-apparaat hoef aan te schaffen, dat scheelt weer.
Voor beslissing aankoop GPS: ga op zoek naar navigatie toestellen die je kan testen.
Er word vaak een mooi verhaal gekoppeld aan toestellen die in de praktijk nauwelijks bruikbaar zijn.
Zie hier voorbeeld:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 2&start=40
Er zijn twee manieren en ze hebben allebei voor en nadelen (in beide gevallen werk je met de Open Source topografische kaarten van Openfietsmap etc.):
De ene is een smartphone gebruiken. Het voordeel is dat je die al hebt, en dat het interface bekend is. Het nadeel is dat je met navigatie de batterij heel snel leeg trekt en dus ofwel een stevige powerbank moet meenemen of een naafdynamo met lader van het soort B&M EWerk etc.
De andere manier is een outdoor GPS zoals een Garmin. Dat zijn wat robuustere apparaten en als je een Etrex 30x koopt is dat niet eens zo heel duur. Het grootste voordeel is dat je op zo'n Etrex zeker 4 dagen op een stel goede oplaadbare batterijen kunt navigeren. Kortom, met wat extra oplaadbare batterijen in je tas kun je een hele vakantie van drie weken doen zonder te hoeven opladen. Dit voordeel geldt niet voor de duurdere krachtiger Garmins, en al helemaal niet voor de modellen met touchscreen, want die gebruiken (veel) meer stroom. Het nadeel is het wat elementaire interface en de onvriendelijke software. Knoppen bediening vind ik niet zo'n punt want als ik fiets doe ik toch niets anders dan naar het spoor en het pijltje kijken.
Bij mij is de keus gevallen op de Garmin Etrex 30, en ik ben nog steeds een erg tevreden gebruiker.
telefoon is handig als backup, maar ik zou het niet als hoofd navigatie willen gebruiken ivm regen / schade bij vallen / accudrain.

De belangrijkste tip hier is dat je er beter een maand te vroeg mee begint dan pas vlak voor vertrek. Toestellen hebben vaak een leercurve en je zult zelf in moeten schatten of het voor jou werkt zoals jij wilt, of je de juiste kaarten en routes kan maken zowel in het veld (onderweg) of alles van te voren.

Voor wat het waard is: ik gebruik een wahoo elemnt bolt, garmin oregon 600 en hammerhead karoo als navigatie toestellen.

De eerste (bolt) is zwart wit, werkt ideaal met telefoon waarop je makkelijk routes maakt via komoot en ze zo synchroniseert. Heeft alleen voor het importeren van routes eventjes internet nodig. Accuduur is redelijk. En werkt via knoppen (geen touchscreen)

De tweede is in kleur (garmin oregon) wat ik fijner vind, je kan zelf je kaarten kiezen (kan bij de bolt niet) en makkelijk naar een specifiek adres navigeren. Bediening is via touchscreen (kan voordeel of nadeel zijn afhankelijk wat je zelf fijn vind) Routes maken op het toestel zelf kan, maar is in de praktijk nagenoeg onwerkbaar (voor mij), je kan wel alles van te voren op het toestel zetten, waardoor dit in de praktijk de beste keuze is voor mij. Extra voordeel met wisselbare AA batterijen zit je in principe nooit zonder stroom.
Nadelen: verbruik is hoger, leesbaarheid scherm minder goed dan bij de bolt, bij regen wil het scherm nog wel eens vervelend doen.

De derde is nog in beta, goede potentie maar nog niet helemaal af. Voordelen superscherm, werkt snel, nadelen: nog veel.

Overigens is de oregon 600 (en 700) een grotere versie van de etrex serie, dus ik zou deze beide met elkaar vergelijken en dan zelf je keuze maken. Ga vooral de dingen bekijken in een winkel met verstand van zaken zoals waypoint (gps.nl) want bij de meeste normale winkels willen ze gewoon een toestel aansmeren zonder echt naar je wensen en gebruik te kijken.
Wim schreef:
wo 09 mei, 2018 10:44
Er zijn twee manieren en ze hebben allebei voor en nadelen (in beide gevallen werk je met de Open Source topografische kaarten van Openfietsmap etc.):
De ene is een smartphone gebruiken. Het voordeel is dat je die al hebt, en dat het interface bekend is. Het nadeel is dat je met navigatie de batterij heel snel leeg trekt en dus ofwel een stevige powerbank moet meenemen of een naafdynamo met lader van het soort B&M EWerk etc.
De andere manier is een outdoor GPS zoals een Garmin. Dat zijn wat robuustere apparaten en als je een Etrex 30x koopt is dat niet eens zo heel duur. Het grootste voordeel is dat je op zo'n Etrex zeker 4 dagen op een stel goede oplaadbare batterijen kunt navigeren. Kortom, met wat extra oplaadbare batterijen in je tas kun je een hele vakantie van drie weken doen zonder te hoeven opladen. Dit voordeel geldt niet voor de duurdere krachtiger Garmins, en al helemaal niet voor de modellen met touchscreen, want die gebruiken (veel) meer stroom. Het nadeel is het wat elementaire interface en de onvriendelijke software. Knoppen bediening vind ik niet zo'n punt want als ik fiets doe ik toch niets anders dan naar het spoor en het pijltje kijken.
Bij mij is de keus gevallen op de Garmin Etrex 30, en ik ben nog steeds een erg tevreden gebruiker.
+1
Etrex 30 is misschien geen hightech, en software en processor zouden zeker beter kunnen, maar 'it will do the job' (net als een oven, koelkast of toiletpot: daar hoeft ook niet de nieuwste IT hightech in om het te laten werken). De Etrex 30 is voor mij onmisbaar bij fietsvakanties waarbij je niet elke dag de mogelijkheid hebt om op te laden en ook als ik mountainbike wil ik geen smartphone op mijn stuur hebben zitten. (De Garmin Edge toestellen zijn leuk voor mensen die performancestatistieken willen delen, maar als GPS om tijdens een langere fietsvakantie tracks te volgen zijn zeker de goedkopere modellen niet echt geschikt.) De smartphone gebruik ik in combinatie met de Etrex, bijvoorbeeld als ik in een stad op zoek ben naar een guesthouse of winkel: daar kun je offline (topo)kaarten opzetten.
+1 voor een gps apparaat. Smartphone als backup. En inderdaad, wacht niet te lang met kopen.

Als ik zou moeten kiezen; een Garmin uit de Etrex series. Niet te duur en met verwisselbare batterijen.

Ik zelf heb al n tijdje een Wahoo Element Bolt. Compact, (nét groot genoeg voor een kaartje) zwart/wit scherm, knopjes, maar de accu doet het 3 dagen. Deze is voornamelijk bedoeld voor de racefiets, maar een gpx-route nafietsen is natuurlijk geen hi-tech.
@haga
Zelf gebruik ik een Garmin Oregon 600, na eerst 5 jaar een Garmin Oregon 450 te hebben gehad.

Mijn advies, ga eens bij een zaak langs waar je diverse toestellen kunt bekijken en eventueel kunt testen.

Een tip, kijk eens bij Waypoint; http://www.gps.nl/
Er is vast wel een vestiging bij je in de buurt.

En, dat schijnt er tegenwoordig bij te moeten worden vermeld, ik heb geen enkel commercieel belang bij dit advies.

Jan
Hilver schreef: En, dat schijnt er tegenwoordig bij te moeten worden vermeld, ik heb geen enkel commercieel belang bij dit advies.
:D :( :shock: :oops: :cry: :?: :twisted:


Peter
peter de rijk schreef:
wo 09 mei, 2018 09:51
Haga schreef:
di 08 mei, 2018 21:30
Suggesties zijn welkom. Heb een Iphone maar dat schijnt niet echt handig te zijn om deze als GPS-tool te gebruiken. Garmin is het toverwoord?
Een iPhone niet handig als GPS-tool? Een iPhone kan bijna alles wat een GPS kan en nog veel meer! Lees je even in en bespaar honderden euro's door je smartphone als GPS te gebruiken.
Een ETrex kost 200 euro. Op marktplaats komen ze ook voorbij. Een oplader hoeft niet, je kan ook goedkope batterijen kopen. De schade aan je iPhone kan groter zijn bij een valpartij of bij regen als ie al wat ouder is. Mijn iPhone is kapot getrild op mijn stuur in z'n luxe Qoadlock houder.

Een iPhone vraagt ook om een flinke accu of een dure dynamo met omvormer.

Ik herken je uitspraak over de besparing van honderden euro’s niet.
groverr schreef:
vr 18 mei, 2018 19:05
Een ETrex kost 200 euro. Op marktplaats komen ze ook voorbij. Een oplader hoeft niet, je kan ook goedkope batterijen kopen. De schade aan je iPhone kan groter zijn bij een valpartij of bij regen als ie al wat ouder is. Mijn iPhone is kapot getrild op mijn stuur in z'n luxe Qoadlock houder.

Een iPhone vraagt ook om een flinke accu of een dure dynamo met omvormer.

Ik herken je uitspraak over de besparing van honderden euro’s niet.
Vele honderden euro's inderdaad, want hoeveel gps'en heb je in pak hem beet acht jaar versleten? Zolang gebruik ik navigatie op de smartphone al (zonder enige schade overigens), en die smartphone koop ik eens in de zoveel jaar toch wel, inclusief gratis GPS-navigatie...
En als je nou geen smartphone hebt /wilt?
Shadow schreef:
vr 18 mei, 2018 19:22
En als je nou geen smartphone hebt /wilt?
Dan koop je er een voor minder geld dan een gps (een motorola voor € 150 of zo) :)
Klinkt een beetje gratuit, misschien, maar ik begrijp serieus niet waarom iemand een dedicated gps-toestel zou willen.
Ik heb lange tochten met een smartphone navigeren nooit een succes gevonden.
- het stroomverbruik is gewoon veel te hoog, en daarmee de afhankelijkheid van stopcontact moeten zoeken voor laden. Zelfs een 7Ah accupack kan je er in een dag doorheen hebben. Wildkamperen in Zweden, uitmuntend geschikt daarvoor, kan je zo wel vergeten.
- het touchscreen is onhandig te bedienen tijdens het rijden
- het scherm is slecht af te lezen bij fel zonlicht
- gevoelig voor slecht weer. in Zweden zeker iets om rekening mee te houden.
peter de rijk schreef:
vr 18 mei, 2018 20:42
Shadow schreef:
vr 18 mei, 2018 19:22
En als je nou geen smartphone hebt /wilt?
Dan koop je er een voor minder geld dan een gps (een motorola voor € 150 of zo) :)
Klinkt een beetje gratuit, misschien, maar ik begrijp serieus niet waarom iemand een dedicated gps-toestel zou willen.
Grappig. Ik begrijp serieus beide 'kampen' prima.
Het hangt af van type fietstocht, overnachtingsplekken, persoonlijke behoeften... Er is niet 1 type gebruiker. Gelukkig maar, anders zou het maar saai worden.