telefoon is handig als backup, maar ik zou het niet als hoofd navigatie willen gebruiken ivm regen / schade bij vallen / accudrain.
De belangrijkste tip hier is dat je er beter een maand te vroeg mee begint dan pas vlak voor vertrek. Toestellen hebben vaak een leercurve en je zult zelf in moeten schatten of het voor jou werkt zoals jij wilt, of je de juiste kaarten en routes kan maken zowel in het veld (onderweg) of alles van te voren.
Voor wat het waard is: ik gebruik een wahoo elemnt bolt, garmin oregon 600 en hammerhead karoo als navigatie toestellen.
De eerste (bolt) is zwart wit, werkt ideaal met telefoon waarop je makkelijk routes maakt via komoot en ze zo synchroniseert. Heeft alleen voor het importeren van routes eventjes internet nodig. Accuduur is redelijk. En werkt via knoppen (geen touchscreen)
De tweede is in kleur (garmin oregon) wat ik fijner vind, je kan zelf je kaarten kiezen (kan bij de bolt niet) en makkelijk naar een specifiek adres navigeren. Bediening is via touchscreen (kan voordeel of nadeel zijn afhankelijk wat je zelf fijn vind) Routes maken op het toestel zelf kan, maar is in de praktijk nagenoeg onwerkbaar (voor mij), je kan wel alles van te voren op het toestel zetten, waardoor dit in de praktijk de beste keuze is voor mij. Extra voordeel met wisselbare AA batterijen zit je in principe nooit zonder stroom.
Nadelen: verbruik is hoger, leesbaarheid scherm minder goed dan bij de bolt, bij regen wil het scherm nog wel eens vervelend doen.
De derde is nog in beta, goede potentie maar nog niet helemaal af. Voordelen superscherm, werkt snel, nadelen: nog veel.
Overigens is de oregon 600 (en 700) een grotere versie van de etrex serie, dus ik zou deze beide met elkaar vergelijken en dan zelf je keuze maken. Ga vooral de dingen bekijken in een winkel met verstand van zaken zoals waypoint (gps.nl) want bij de meeste normale winkels willen ze gewoon een toestel aansmeren zonder echt naar je wensen en gebruik te kijken.