Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstoeristen vermoord in Mexico - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstoeristen vermoord in Mexico

Als je in een land gaat fietsen moet je je terdege informeren over de veiligheid. Niet alleen de statistieken, maar ook hoe de criminaliteit er uit ziet. Je kunt iets alleen maar ontwijken als je weet hoe of wat. De drugs en bende gerelateerde criminaliteit in Latijns Amerika is immens.

Die Zapatistisch Nationaal Bevrijdingsleger lijkt een beetje op Colombiaanse FARC. Ooit begonnen als een links "bevrijdingsleger", maar in de huidige praktijk meer een criminele organisatie.

Bij het optreden van de overheid wordt vaak afgewogen of het wel de moeite waard is om op te treden. Maar al te vaak wordt iets als een ongeluk afgedaan, ingrijpen kan altijd nog na ophef, zoals ook in dit geval.

In Nederland werkt dat overigens precies eender. Denk maar eens aan de 3% regeling: woonwagenbewoners hadden geen zin belasting te betalen en gooiden de belastinginspecteur van hun terrein af. De overheid loste het op door hen slechts 3% belasting te betalen, en het bedrag waarover dat bedrag betaald werd mochten ze zelf opgeven, geen controle. Pas nadat deze geheime regeling bekend raakte, werd er opgetreden en werd de ME ingeschakeld.
De belastingopbrengsten uit die kampen dekken de inningskosten niet, maar als zij slechts 3% hoeven te betalen dan wil de rest van Nederland dat ook wel. Dus toen was de overheid gedwongen op te treden.

Bij dode toeristen zal een overheid overigens wel eerder optreden dan bij dode lokale mensen, en de criminelen weten dat. Als toerist ben je dus wel veiliger dan lokale mensen.
Bert van Sprang schreef:
do 17 mei, 2018 16:44
Ook in Nederland worden regelmatig mensen vermoord, ga niet naar Nederland!
Ja zeker in de grote steden. In september 1972 ben ik per fiets op de Amsterdamse Rozengracht door een boom van een kerel zonder enig aanleiding in elkaar getimmerd. Ik kon wegvluchten, nog altijd geen idee waarom.
Martin, met jouw geheugen is niets mis. Ik zou echt niet meer weten of iets mij in 1972 of 1973 is overkomen.
Bert van Sprang schreef:
vr 18 mei, 2018 13:41
Martin, met jouw geheugen is niets mis. Ik zou echt niet meer weten of iets mij in 1972 of 1973 is overkomen.
Heel eenvoudig :wink: : ik logeerde op dat moment in de jeugdherberg aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam. Hoewel ik in die tijd nog in Blaricum (28 km) woonachtig was, moest ik bepaalde zaken in Amsterdam regelen waarvoor een overnachting nodig was. Bovendien staat de datumstempel nog in mijn NJHC-lidmaatschapskaart (nu Stayokay). En ja hoor, het gebeurde op 16 september 1972.
Ik heb inderdaad zeer scherpe, fotografische geheugen. Als (deels) dove hoor je minder, dan zie je bepaalde dingen veel scherper, zoals een blinde met zijn handen braille kan lezen.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 18 mei, 2018 15:22
ik logeerde op dat moment in de jeugdherberg aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam.
Nr. 97? Ook weleens gelogeerd.
Friso* schreef:
vr 18 mei, 2018 15:30
Martin E. van Doornik schreef:
vr 18 mei, 2018 15:22
ik logeerde op dat moment in de jeugdherberg aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam.
Nr. 97? Ook weleens gelogeerd.
Klopt, dat is 'em hier, eigen foto van 16 september 1972. Hier al drie keer overnacht en nog een keer in de andere JH. aan het Zandpad naast het Vondelpark. Er is nu een derde JH. in Amsterdam: aan het Timorplein, dat was mijn oude technische school! Maar nu effe off-topic....

Afbeelding
Misschien een apart topic openen voor deze op zich mooie herinneringen? Het voelt wat raar in een draadje over vermoorde fietsers...
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 18:06
Misschien een apart topic openen voor deze op zich mooie herinneringen? Het voelt wat raar in een draadje over vermoorde fietsers...
Heb ik al aangegeven met nu effe off-topic