Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bufferaccu vervangen van Dynamo Harvester cq NC-17 Connect AppCon GT 1 - Forum Wereldfietser

bufferaccu vervangen van Dynamo Harvester cq NC-17 Connect AppCon GT 1

In mijn omvormer voor de naafdynamo zit een bufferaccu. Dit is een Li-Ion 18650 accu.
IMG_5800.jpeg
Samsung ICR18650-30B
Om problemen van slijtage en ouderdom voor te zijn wil ik deze gaan vervangen. De levensduur van deze accu's schijnt rond de 3 jaar te liggen en aan de hand van de code op de cel kwam ik erachter dat de productiedatum in oktober 2014 ligt.
Omdat ik toch bezig ben wilde ik meteen een vervangend exemplaar bestellen voor de omvormer die op de fiets van mijn vrouw zit. Deze heeft een productiedatum van mei 2015.
IMG_5799.jpeg
Samsung ICR18650-32A
Om nu een recent geproduceerde accu aan te schaffen kan ik beter niet precies dezelfde kopen maar een nieuwer type. Daarnaast is de capaciteit van de cellen in de loop van de jaren ook nog wat hoger geworden.
In de internetverkoop van 18650 accu's schijnt er ook flink gesjoemeld te worden met namaak wat bij Li-Ion niet geheel ongevaarlijk kan zijn. Sowieso is nauwkeurigheid bij Li-Ion 18650 accu's geen overbodige luxe https://nos.nl/artikel/2232242-man-dood ... garet.html

Welke recent model Li-Ion 18650 accu zou geschikt zijn voor deze omvormers als vervanging van de huidige accu?
Naast de vraag aan de maker van deze lader te stellen kun je zie ik zowel beveiligde als onbeveiligde accu's kopen, en een aantal van de merken gebruiken Samsung accu's voor ze er hun eigen sticker opplakken. Voor het verschil in prijs zou ik de gok niet nemen, de keuze neemt alleen wel af.
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html

Als de huidige capaciteit voldoende is zou ik het zo laten, een hogere capaciteit betekend ook een langere oplaadtijd. Kijk ook even naar de apparaten die je er nu en mogelijk in de toekomst mee wil laden, met de ene kun je meer (sneller) laden dan met de andere 10A tegenover 4A bijvoorbeeld.
_Peter_ schreef:
vr 18 mei, 2018 14:07
Naast de vraag aan de maker van deze lader te stellen kun je zie ik zowel beveiligde als onbeveiligde accu's kopen
De oorspronkelijke maker (Thomas Treyer) is niet meer bereikbaar en de huidige verkoper van deze omvormer, NC17, heeft het de naam Appcon GT #1 gegeven. En is ondertussen bezig met #2. Toch heb ik antwoord gekregen op mijn vraag van het bedrijf NC17.
“Sie können uns gerne den Appcon zusenden wir tauschen das Akku
Kostet 25 Euro. Eine mögliche Alternative wäre der Panasonic NCR18650B
Jedoch ohne Gewähr. Kunden haben schon die Baugruppe zerstört.”
Of ik kan excl. verzendkosten € 25,- betalen voor een batterij die minder dan € 5,- kost of zelf één plaatsen die ze aanraden maar waar ze tegelijkertijd voor waarschuwen.

Ondertussen ben ik er wel achter dat diegene die er al inzit een exemplaar zonder protectie is en met platte uiteinden.
De aangeraden Panasonic komt daar mee overeen in ieder geval.
Persoonlijk zou ik dan voor een protected versie hiervan gaan, zeker als ik zie wat het ding nieuw heeft gekost, is dat denk ik het slimste.
De levensduur van een 18650 kan beduidend langer zijn dan drie jaar. Tesla's (behalve de allernieuwste) gebruiken ook 18650's en die gaan langer mee dan drie jaar.

Voor de levensduur van belang zijn temperatuur, laad- en ontlaad stroom en spanning en het aantal cycli. De hoeveel stroom zal bij een Dynamo Harvester/NC-17 geen probleem zijn en ervan uitgaande dat het een goed ontwerp is zal de spanning ook binnen de gewenste limieten gehouden worden. De temperatuur kan het best rond de 25 graden worden gehouden en hoewel ik getallen zie als 500 cycli zou ik daar niet op vertrouwen, het kan gerust meer zijn.

Heb je op één of andere manier kunnen vaststellen dat de capaciteit significant naar beneden is gegaan? Zo niet, dan zou ik ze niet vervangen. Goedkoper en milieuvriendelijker.