Bij ahead heb je inderdaad een voorbouw nodig, niet zozeer een pen. Ze staan wel vaak onder stuurpennen en in het engels wordt het volgens mij ook gewoon stem genoemd, hetzelfde dus als voor bedraad.
Maar bij ahead is de lengte die je boven de vorkkroon nodig hebt langer dan die 26cm omdat je de de voorbouw nog moet klemmen. Volgens mij heb je daar minimaal iets van 3 cm voor nodig. Bedraad loopt de voorvork in de gevallen die ik gezien heb precies tot aan de bovenkant van het balhoofd, aannemende dat een ahead en bedraad balhoofd dezelfde hoogte hebben is een surly met een lengte van 30cm dus goed.
Dus de surly cross check ziet er op papier goed uit (geen idee of dat met of zonder draad is trouwens), en heeft nokken voor canti's. Inbouwhoogte is 40, je fiets komt dus aan de voorkant wel iets omhoog vermoed ik. Geen idee of die vork met of zonder draad is.
De echte internet prijsvechters hebben ahead balhoofdstellen zo vanaf 15 euro zo te zien. Ergotec, geen meuk. Verstelbare voorbouwen rond de 20 euro (maar ik heb er ook nog wel een van 10.5 cm om eens te proberen). Surly vorken zijn natuurlijk wel duur.
edit
Hier zie je een voorbouw geplaatst worden alois
https://www.youtube.com/watch?v=QyaiPhP ... rumShop.nl
Hij noemt hem gewoon stuurpen. maar wwaar hij mee bezig is is eigenlijk een voorbouw. Op 1 minuut 3 zie je waar dat op vast klemt, wat er 4 cm uit het frame komt steken is gewoon de voorvork. Daarom moet hij dus langer zijn dan dan bij bedraad.
edit2
Misschien kun je bij de surly wel draad snijden mocht dat een ahead vork zijn. Als er vorken zijn waarbij dat kan vergroot je je mogelijkheden omdat ahead vorken langer zijn.