Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute westelijke balkan in de maak - Forum Wereldfietser

Fietsroute westelijke balkan in de maak

Yow, mijn liefde voor fietsen en de westelijke balkan hebben geresulteerd in een project: het maken van een fietsroute van Triëst naar Igoumetitsa, uit te geven door Paul Benjaminse.

Als je hier in de melk wilt brokkelen, graag. Als je mensen weet die dit gebied goed kennen, deel het :-).

Afbeelding
Erik, een mooi initiatief, ik hoop dat je de lokale gemeenten hier ook bij kan betrekken zodat de mensen in de wat afgelegen gebieden hier ook van gaan profiteren. (Het binnenland loopt hier namelijk ook leeg richting de grote stad)

Ik denk alleen dat veel mensen toch voor de "makkelijkere" route langs de kust zullen kiezen, ondanks dat het daar vooral 's zomers erg druk met vooral toeristen zal zijn, voor je natje en droogje en overnachtingen ben je toch vaak op de kust aangewezen. Veel zullen de puf niet hebben om met die temperaturen door het nog veel heuvelachtiger binnenland te gaan trekken. De weg langs de kust is overigens ook verre van vlak te noemen voor zij die dat niet weten. Het scheelt natuurlijk al wel enorm dat de nieuwe snelweg een boel verkeer opslokt wat anders over de Magistrale zou zijn gegaan.
Houdt vooral op de eilanden ook rekening met wat stevige hellingen, omdat je toch vaak een bult overmoet om weer op zeeniveau uit te komen. Ook varen lang niet alle veerboten op een tijd die jou uitkomt, of helemaal niet meer.

Wat ik zo zie van de route is dat deze niet veel anders is dan wat ik zelf ooit al eens heb gedaan, er zijn overigens ook niet veel mogelijkheden om tot veel verschillende routes te komen, juist vanwege de weinige wegen.
Een enigsinds vlakke route is langs de kust een illusie. Voor vlakkere routes zul je de valleien van de Sava en Donau moeten volgen en dan zit je een heel stuk meer het binnenland in.
Let wel goed op de oude conflictlijnen. In die gebieden kom je vaak nog mijnenvelden tegen en huizen met boobytraps. Toen ik een aantal jaar geleden daar fietse zag ik er nog veel, m.n. net voorbij Zadar.
Op de berghellingen vanuit de Krajina naar de kust zijn er nog wandelende mijnen. Een stukje over het mijnengevaar mag dus in de instructies niet ontbreken.
Ik bied de alternative route aan om inderdaad het binnenland wat toegankelijker te maken. De hoofdroute zal toch dichter bij de kust zijn, maar minimaal over de Jadranska Magistrale, de kustweg, veel te druk, zeker vanaf zuidelijk van Zadar.

Een mijnenwaarschuwing zal ik zeker opnemen.

Mijn ervaring is dat juist het binnenland de meeste vlakke stukken heeft. Mijn favourite gebied is trouwens Bokovica. Kijk maar eens naar de foto's die ik erbij gezet heb: vol met heerlijke smalle weggetjes met 3 auto's per half uur.
bikelike schreef:
vr 11 mei, 2018 08:21
Ik bied de alternative route aan om inderdaad het binnenland wat toegankelijker te maken. De hoofdroute zal toch dichter bij de kust zijn, maar minimaal over de Jadranska Magistrale, de kustweg, veel te druk, zeker vanaf zuidelijk van Zadar.

Een mijnenwaarschuwing zal ik zeker opnemen.

Mijn ervaring is dat juist het binnenland de meeste vlakke stukken heeft. Mijn favourite gebied is trouwens Bokovica. Kijk maar eens naar de foto's die ik erbij gezet heb: vol met heerlijke smalle weggetjes met 3 auto's per half uur.
Een paar foto's voor de illustratie voor de mijnwaarschuwing heb ik nog.
bikelike schreef:
vr 11 mei, 2018 08:21
Ik bied de alternative route aan om inderdaad het binnenland wat toegankelijker te maken. De hoofdroute zal toch dichter bij de kust zijn, maar minimaal over de Jadranska Magistrale, de kustweg, veel te druk, zeker vanaf zuidelijk van Zadar.

Een mijnenwaarschuwing zal ik zeker opnemen.

Mijn ervaring is dat juist het binnenland de meeste vlakke stukken heeft. Mijn favourite gebied is trouwens Bokovica. Kijk maar eens naar de foto's die ik erbij gezet heb: vol met heerlijke smalle weggetjes met 3 auto's per half uur.
Als ik naar een paar van die foto's kijk zie ik uitgestorven dorpjes, als gevolg van oorlogsgeweld, wat er best bijverteld mag worden overigens. Als fietsreiziger denk ik wel dat je dat moet weten voor je hier gaat fietsen en dat een plaats om wat te eten of drinken er nauwelijks zal zijn, i.t.t de kust waar het lijkt alsof er in de jaren 90 niets is gebeurd.
_Peter_ schreef:
vr 11 mei, 2018 11:18
bikelike schreef:
vr 11 mei, 2018 08:21
Ik bied de alternative route aan om inderdaad het binnenland wat toegankelijker te maken. De hoofdroute zal toch dichter bij de kust zijn, maar minimaal over de Jadranska Magistrale, de kustweg, veel te druk, zeker vanaf zuidelijk van Zadar.

Een mijnenwaarschuwing zal ik zeker opnemen.

Mijn ervaring is dat juist het binnenland de meeste vlakke stukken heeft. Mijn favourite gebied is trouwens Bokovica. Kijk maar eens naar de foto's die ik erbij gezet heb: vol met heerlijke smalle weggetjes met 3 auto's per half uur.
Als ik naar een paar van die foto's kijk zie ik uitgestorven dorpjes, als gevolg van oorlogsgeweld, wat er best bijverteld mag worden overigens. Als fietsreiziger denk ik wel dat je dat moet weten voor je hier gaat fietsen en dat een plaats om wat te eten of drinken er nauwelijks zal zijn, i.t.t de kust waar het lijkt alsof er in de jaren 90 niets is gebeurd.
Zeker omdat deze uitgestorven dorpjes vaak uitgestorven zijn als gevolg van etnische zuivering. Een van de 'gewoontes' bij etnische zuivering was om in de zo vrijgekomen huizen mijnen en andere explosieven te leggen zodat de bewoners zeker niet terug zouden komen. Veel van deze mijnen en explosieven liggen er nog.
Belangrijk is om goed de graffiti te interpreteren om zo te zien waar het veilig is en waar niet.
Je kunt hier prima fietsen als je weet wat je doet. De modale vakantiefietser die geen achtergrondkennis heeft moet hier dan weer wegblijven.
Voorbeeld van een huis in een uitgestorven dorp dat bij mij alle alarmbellen voor boobytraps laat rinkelen:

Afbeelding

In hetzelfde binnenland niet ver van Zadar kwam ik deze situatie tegen:

Afbeelding

Op het karrespoor tussen de bossages door ligt alles vol met mijnen. Dergelijke situaties moet je kunnen interpreteren en naar kunnen handelen. Mijn ervaring zegt me dat m.n. Nederlandse fietsers dit zeer slecht kunnen (algemeen gebrek aan respect voor regels en borden).
Vukovar (onderste foto) met in de voorgrond het inmiddels gesloten hotel Dunav (ik lees net dat er een gemeenschapsruimte/centrum van wordt gemaakt) de kogelgaten zitten overal in de kozijnen en op de achtergrond de watertoren met ook duidelijk de kogelgaten.
De oorlog komt zo wel heel dichtbij net als midden in Sarajevo waar je naast een begraafplaats je koffie kan drinken, dat maakt het toch wel wat onwerkelijk allemaal.
(En ja dat zijn graven van mensen die tijdens de oorlog zijn omgekomen)

(foto's zijn uit 2008)

Overigens is er genoeg moois te zien en wordt overal hard aan herstel gewerkt. Op sommige plekken zal het jammer genoeg nooit meer goed komen ben ik bang.
Dat (bijna) iedereen blij is je te zien is niet gespeeld en toch ook echt een plus om hier een paar weken door te brengen. (en het jaar erop weer)

Bijlagen

Deze wilde net niet geplaatst worden.

Bijlagen

Beste bikelite,
Klinkt als een interessant/mooi plan. Als je hem af hebt ga ik zeker overwegen om m te fietsen.
Moet wel zeggen dat de foto's en ervaringen hierboven veel indruk maken.
menno015 schreef:
vr 11 mei, 2018 22:37
Beste bikelite,
Klinkt als een interessant/mooi plan. Als je hem af hebt ga ik zeker overwegen om m te fietsen.
Moet wel zeggen dat de foto's en ervaringen hierboven veel indruk maken.
De hele regio is een super fietsgebied. Ik fiets er dan ook graag. Maar het is wel een fietsgebied waar je je verstand bij moet houden en moet weten wat je doet.
menno015 schreef:
vr 11 mei, 2018 22:37
Beste bikelite,
Klinkt als een interessant/mooi plan. Als je hem af hebt ga ik zeker overwegen om m te fietsen.
Moet wel zeggen dat de foto's en ervaringen hierboven veel indruk maken.
Voor de generatie die het conflict in dit gebied bewust, al dan niet alleen voor de TV, hebben meegemaakt zal het zeker meer impact hebben dan op de mensen die toen nog in luiers rondkropen en nu op de fiets stappen om dit deel van de wereld te ontdekken.
Ik denk dat als je je naast de mooie plaatjes in de meeste brochures ook verdiept in de geschiedenis van het land of de streek waar je naar toe gaat je met een extra verrijking terugkomt, en nog meer respect hebt voor het land en zijn bevolking.
_Peter_ schreef:
vr 11 mei, 2018 23:26
menno015 schreef:
vr 11 mei, 2018 22:37
Beste bikelite,
Klinkt als een interessant/mooi plan. Als je hem af hebt ga ik zeker overwegen om m te fietsen.
Moet wel zeggen dat de foto's en ervaringen hierboven veel indruk maken.
Voor de generatie die het conflict in dit gebied bewust, al dan niet alleen voor de TV, hebben meegemaakt zal het zeker meer impact hebben dan op de mensen die toen nog in luiers rondkropen en nu op de fiets stappen om dit deel van de wereld te ontdekken.
Ik denk dat als je je naast de mooie plaatjes in de meeste brochures ook verdiept in de geschiedenis van het land of de streek waar je naar toe gaat je met een extra verrijking terugkomt, en nog meer respect hebt voor het land en zijn bevolking.
Klopt, dat verklaart waarom ik hier zo duidelijk reageer. Bij mij was het niet alleen een verweg show op de TV.
Voor mensen met interesse in deze periode: In "mijn andere hobby" heb ik ook de Joegoslavische Oorlogen opgenomen:

https://www.tracesofwar.nl/sights/defau ... p&area=039

(NB: de headers bovenin gaan over alle oorlogen en zijn verder niet interessant voor dit thema)
Fedor schreef:
za 12 mei, 2018 10:22
Voor mensen met interesse in deze periode: In "mijn andere hobby" heb ik ook de Joegoslavische Oorlogen opgenomen:

https://www.tracesofwar.nl/sights/defau ... p&area=039

(NB: de headers bovenin gaan over alle oorlogen en zijn verder niet interessant voor dit thema)
De regio waar ik destijds zat ontbreekt volledig. Ik ga in juli terug (zonder fiets).
Fedor schreef:
za 12 mei, 2018 10:22
Voor mensen met interesse in deze periode: In "mijn andere hobby" heb ik ook de Joegoslavische Oorlogen opgenomen:

https://www.tracesofwar.nl/sights/defau ... p&area=039

(NB: de headers bovenin gaan over alle oorlogen en zijn verder niet interessant voor dit thema)
Dit lijken me inderdaad vooral de herdenkingsplekken van WO II te beschrijven, al zijn er wel plaatsen bij waar de geschiedenis zich jammerlijk heeft herhaald.
_Peter_ schreef:
za 12 mei, 2018 19:26
Fedor schreef:
za 12 mei, 2018 10:22
Voor mensen met interesse in deze periode: In "mijn andere hobby" heb ik ook de Joegoslavische Oorlogen opgenomen:

https://www.tracesofwar.nl/sights/defau ... p&area=039

(NB: de headers bovenin gaan over alle oorlogen en zijn verder niet interessant voor dit thema)
Dit lijken me inderdaad vooral de herdenkingsplekken van WO II te beschrijven, al zijn er wel plaatsen bij waar de geschiedenis zich jammerlijk heeft herhaald.
Absoluut, in Jasenovac zie je in het dorp veel sporen van etnische zuivering.
_Peter_ schreef:
za 12 mei, 2018 19:26
Dit lijken me inderdaad vooral de herdenkingsplekken van WO II te beschrijven, al zijn er wel plaatsen bij waar de geschiedenis zich jammerlijk heeft herhaald.
Hmm dan gaat er iets niet goed... bovenin staat wel "Joegoslavische Oorlogen 1991-2001"? Het komt soms voor dat monumenten beide oorlogen herdenken maar het overgrote deel gaat alleen over de Joegoslavische Oorlogen.

Bijv. Bosnië: https://www.tracesofwar.nl/sights/count ... &show=grid
Fedor schreef:
zo 13 mei, 2018 10:13
_Peter_ schreef:
za 12 mei, 2018 19:26
Dit lijken me inderdaad vooral de herdenkingsplekken van WO II te beschrijven, al zijn er wel plaatsen bij waar de geschiedenis zich jammerlijk heeft herhaald.
Hmm dan gaat er iets niet goed... bovenin staat wel "Joegoslavische Oorlogen 1991-2001"? Het komt soms voor dat monumenten beide oorlogen herdenken maar het overgrote deel gaat alleen over de Joegoslavische Oorlogen.

Bijv. Bosnië: https://www.tracesofwar.nl/sights/count ... &show=grid
Daarom mijn verbazing dat op Jasenovac na er geen monumenten staan in uit West-Slavonië, het voormalige UNPA West. Naar mijn smaak mogen er nog wat monumenten bijgebouwd worden, de monumentenbouw is in dat gebied nogal eenzijdig voor Kroatische slachtoffers.