Ik was afgelopen zomer in British Columbia, er waren toen extreem veel bosbranden vanwege aanhoudende droogte/hoge temperatuur waardoor sommige gebieden waren afgesloten. De kans hier op is waarschijnlijk kleiner als je enigzins aan het begin van de zomer gaat.
Door Banff (of nabij gelegen Calgary) loopt geen passagiers trein route. Het is misschien praktischer om een reis te maken tussen Vancouver en Jasper via Banff, zodat je een trein tussen Vancouver en Jasper kan pakken. De trein tussen Vancouver en Jasper stopt onderweg ook in Kamloops, mocht je de tocht willen inkorten zou je ook nog bijvoorbeeld Kamloops - Banff - Jasper kunnen doen.
Ik ben redelijk bekend met die regio maar zelf geen ervaren fietser, dus geen idee hoe dat te doen is kwa afstand in die tijd voor een ervaren fietser.
Volgens de site van Viarail is er bij de meeste treinen een fiets rek, zodat je (in de meeste gevallen) de fiets niet in een doos hoeft te doen. (als het hetzelfde is als bij de Amtrak in de VS wordt je fiets aan het voorwiel tegen een wand van een wagon opgehangen)
Bij bijvoorbeeld de Greyhound bus zal je volgens mij wel voor een doos moeten zorgen.
Wat betreft fiets meenemen in het vliegtuig: bij Air Transat (Canadese maatschappij) rekenen ze slechts 24 euro per vlucht en je hoeft geen doos om je fiets heen te doen.
Wellicht vind je nog nuttige info in mijn verslag van vorig jaar:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=30463