Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets!

Ik ben niet superhandig en met een vork+ gereedschap in mijn tas rondfietsen om dan op de campings te gaan klussen zie ik niet zitten. Dragers, banden en spatborden heb ik er zo af.

Eigenlijk zijn we er al uit... mijn vrouw ging van *oehhhhhh* toen ze de Rose in Petrol zag, wat als serieus nadeel heeft dat zij vaak gaat crossen op de Rose en ik op de Santos, maar dat hebben we er dan maar voor over. :roll:

Rond september bestellen (beloning voor afronden opleiding) en dan zal hij ergens eind van het jaar wel worden afgeleverd.

Todo:
- Dragers uitzoeken.
- Kijken welke (SKS) spatborden gaan werken, VELO 65 MOUNTAIN is een optie maar wel wat kort. Als je samen rijdt is een lang spatbord (dus niet een mudguard^^)wel zo sociaal :lol:
- Wegbandjes (Big apple oid)

Overweging is om toch ook de Santos te gaan vertimmeren met een Aheadset en verende vork (helaas ook nieuw voorbouw en stuur), maar dat zien we later wel weer. Dat is toch een relatief duur projectje voor een 15 jaar oude fiets.
Mooi dat je eruit bent. Plaats je tzt een foto, altijd leuk!
Lekker snel zo :D
Wellicht de Planet Bike Cascadia ALX 27.5 Fender?
Fedor schreef:
di 08 mei, 2018 12:34
Lekker snel zo :D
Ja, die Rose kreeg direct de handen op elkaar van mijn vrouw (en onze zoon van 8 jaar...^^). Dus ja, dat was snel beslist. Ik vrees alleen wel dat er vanwege haar directe enthousiasme een tweede projectje op de loer ligt.
Sonny schreef:
di 08 mei, 2018 14:06
Wellicht de Planet Bike Cascadia ALX 27.5 Fender?
Ja zoiets, big apples, Tubus dragertje erop en een RSR lowrider voor twee lichte tasjes. Dan heb je geen Avagnon/Santos pakezel, maar voor wat wij willen is het prima.
Voorkant is eigenlijk helemaal niet zo lastig... en misschien de achterkant ook niet:

Afbeelding

Voor de achter kant blijft een Tubus Logo mijn voorkeur hebben, maar dit geeft me in ieder geval nog een alternatief traject richting bijvoorbeeld Canyon als onverhoopt de Rose straks uitverkocht is.
En weer een update.

Er is heel wat gebeurd met gesprekken en testen. Mijn wensen zijn flink geschoven door verschillende dingen.

1. Na lezen en vooral testen merkte ik dat 27.5 plus en 29" wel degelijk een grote impact maken. Optisch-smoptisch, ik doe er verstandig aan om wel voor de grotere wielmaten te gaan.

Ik ben een trap een paar keer op en af gereden en was om. Vooral een lange fiets met 27.5+ maakt alles echt veel eenvoudiger. Je grip is ontzettend goed en omdat je tussen de wielen zit ben je heel stabiel. Ik reed de trap zonder centje pijn op, iets wat op de 29er een stuk lastiger was. Op mijn huidige fiets zou ik dit niet eens durven.

Naar beneden was het verschil ook enorm, veel tractie achter en omdat je heel weinig bandenspanning hebt plooit de band zich om de obstakels wat je voorkant heel stabiel maakt. Een eyeopener!

2. Mijn vrouw (mede financier!) wilde dat ik eerst eens naar Santos ging kijken.

- Helaas is de 29" derailleur versie ZONDER nokjes en niet geschikt voor bagage (andere achterdriehoek).
- Je kan een derailleur laten schroeven op het Rohlof frame, maar dan zit je met een duurdere en zware fiets. In de excenter wordt dan een gewone brackethuls geplaatst. Voordeel is dat ik dan ooit naar Roghlof riem kan overstappen, maar ik zie dat eigenlijk niet gebeuren.
- Santos heeft op de 29" Sram wat prima is, ware het niet dat ik de ergonomie van de shifters niet waardeer. Andere groep kan natuurlijk... maar is weer duurder.

Het kan allemaal wel... maar met name financieel is het niet logisch.

3. Ik ontdekte aan geo charts dat er dingen fundamenteel aan het verschuiven waren. MTB's krijgen flauwere hoeken en langere bovenbuis (gecombineerd met kortere stuurpen, bredere sturen).

- Ik ben gaan praten met wat ervaren rijders en ze legden me het hoe en waarom uit en zeiden dat ik het vooral moest proberen.



Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn keuzes?

1. De fiets moet BOOST zijn, bredere (stijve) voor en achternaaf zodat het dikkere banden aan kan.
2. Ik heb wat modellen getest en ik weet nu wat ik lekker vind rijden. Ik zat er verdomd dichtbij met mijn stack en reach, dus het is op sommige punten een bevestiging. Ik ga echter voor een kortere stuurpen en breder stuur.
3. Shimano Trigger shifters vind ik duidelijk het prettigst, ondanks dat SRAM op een hoger niveau staat dan Shimano (aldus de kenners die ik sprak). Dezelfde kenners beaamden het ergonomie voordeel en waren ook unaniem dat Shimano ook prima zou voldoen :lol:

Conclusie na testen is dat ik geen Duitse maar Amerikaanse Geometrie prefereer (meer reach, lagere stack)

Dit maakt de lijst fietsen opeens heel anders, modellen die ik nu heb getest:

- Salsa Timberjack => Paar klachten over fabricage fouten in achterste driehoek, valt vermoedelijk af.
- Cannondale Cujo
- Trek Roscoe/X-Caliber => Voor beide is iets te zeggen. Het platform (frame) is hetzelfde, dus ik kan alle kanten op.

En dan nog zijn er nog wat andere Amerikaanse merken van relatief betaalbaar tot absurd duur.

Wordt ongetwijfeld vervolgd :lol:
Bijzondere kenners heb je gesproken. De fiets "moet" Boost zijn? Daarover kun je van mening verschillen. Ik denk wel dat het handig is om Boost te doen, maar voor brede banden alleen is het echt niet nodig. Hangt ook van je definitie van breed af. Andere "kenners" zeggen tevens dat Boost vooral merkbaar is bij 29er wielen. Waarom dan toch Boost? Steeds meer merken gaan erop over - het wordt wel zo'n beetje de nieuwe standaard. Hoewel, een inmiddels vrij gerenommeerd merk als Canyon, heeft Boost in 99% van zijn fietsen alleen nog geïntroduceerd in de voorvork (want die maken ze zelf niet), er is vooralsnog één frametype dat het wel heeft. Kwestie van tijd, ook.

SRAM vs Shimano-"kenners". Oh please... dit is allemaal terug te voeren op persoonlijke voorkeur. Groot verschil is wel dat SRAM met Eagle op GX niveau een mooie 12-speed troef in handen heeft, die Shimano niet heeft.
En wat je ontdekt, is de trend van "long, low & slack". Is al een tijdje gaande. En ook daar zie je inmiddels weer aanpassingen in gebeuren,. met name op het gebied van de zitbuishoek. Die wordt juist weer wat steiler en gaat tegen de trend in. Waarom? Omdat je gewoon lekker moet kunnen blijven trappen.

Overigens wel benieuwd wat het wordt. Er schieten me zoveel merken te binnen, maar de oogjes op het frame he. Dat blijft een dingetje.
Travelmaster schreef:
wo 23 mei, 2018 13:05
Bijzondere kenners heb je gesproken. De fiets "moet" Boost zijn? Daarover kun je van mening verschillen. Ik denk wel dat het handig is om Boost te doen, maar voor brede banden alleen is het echt niet nodig. Hangt ook van je definitie van breed af. Andere "kenners" zeggen tevens dat Boost vooral merkbaar is bij 29er wielen. Waarom dan toch Boost? Steeds meer merken gaan erop over - het wordt wel zo'n beetje de nieuwe standaard. Hoewel, een inmiddels vrij gerenommeerd merk als Canyon, heeft Boost in 99% van zijn fietsen alleen nog geïntroduceerd in de voorvork (want die maken ze zelf niet), er is vooralsnog één frametype dat het wel heeft. Kwestie van tijd, ook.
Er is geen kenner die mij specifiek Boost heeft aangeraden, dat zeg ik toch ook niet? :lol:

Maar waarom BOOST een must is voor mij?

- Compatibiliteit.
- Het is een logisch gevolg van 650 plus. Je vindt praktisch geen plus frame zonder boost :lol:

Daarnaast ben ik altijd al fan geweest van ultrastijve fietsen, maar ik ga natuurlijk niet het verschil met non-boost voelen met mijn 70kg.
SRAM vs Shimano-"kenners". Oh please... dit is allemaal terug te voeren op persoonlijke voorke
Jep, dit dus. Maar daarom wil ik Shimano, ik vind het veel prettiger (kon er niet in een uur aan wennen, verbaasde me). En Eagle? Ja prachtig, maar die range heb ik niet nodig, zeker voor vakantie werk (asfalt) is trouwens een vlakkere cassette met 2x prettiger.
Overigens wel benieuwd wat het wordt. Er schieten me zoveel merken te binnen, maar de oogjes op het frame he. Dat blijft een dingetje.
Ja, dat is dus precies het dingetje.... vooral omdat ik geen trek heb in Staal/of de hoofdprijs wil betalen.

Aan de andere kant zie je bij 650plus toch meer een recratieve inslag dus heb je best vaak toch weer oogjes. Het is zoals het is... ik kom er wel uit en zal ongetwijfeld nog wat schuiven doordat ik vrij veel fietsen aan het proberen ben bij vrienden.

Betreft de GEO, ja, ik heb me flink laten bijspijkeren, ik liep nogal achter met mijn ideeën. De "Tractor"zit is natuurlijk"overdreven dus dat ze daarvan terugkomen verbaasd me niks, maar het is niet te vergelijken met de MTB's die ik in Zwitserland heb gehuurd. Het verschil was verrassend groot en de stabiliteit beviel me enorm.
Dan begreep ik je verkeerd qua "kenners", gesprekken, en wat het betekent voor je keuzes :wink: Overigens is het inderdaad zo dat je op de goedkopere modellen de nokjes nog wel vindt, maar dan heb je al gauw geen LLS-model, laat staan Boost :|

Veel wijsheid wens ik u!
Travelmaster schreef:
wo 23 mei, 2018 13:40
Overigens is het inderdaad zo dat je op de goedkopere modellen de nokjes nog wel vindt, maar dan heb je al gauw geen LLS-model, laat staan Boost :|
De Trail 650+ fietsen zijn gelukkig bij een aantal merken gericht op multi-functioneel gebruik en hebben nokken. En die fietsen hebben dus vrijwel allemaal boost. Salsa, Trek, Cannondale, Marin, GT etc. hebben modellen met een goede afmontage, LLS, 650+ en boost. Het kon erger... bij XC MTB's waar ik eerst keek is het echt bottom of the barrel werk.

Wat ook scheelt is dat er wat Amerikaanse "giganten" standaardiseren op boost, desnoods/vaak Boost QR (zelfde naaf met een andere eindcap). In Europa (Duitse merken) is dat veel minder (vind je ook minder 650+ fietsen).

Maar het blijft lastig, 650+ van Santa Cruz, Kona, Orbea etc. jammer de bammer, pure MTB's.
Maar die versta ik ook niet onder goedkopere modellen. Ik bedoel meer de Cubes, Stevens, Radons, Canyons van deze wereld. In jouw hoek zit je goed - maar ik vind bijvoorbeeld Trek nog wel wat te karig in zijn afmontage. Tenminste, dat was zo indertijd bij mijn XC Superfly - mogelijk is dat nu beter.
Tsja... Mijn vrouw zei dat ik met Santos moet praten... het budget is blijkbaar geen punt.

Ze lachte en zei: "Ik weet zeker dat je straks een prachtige fiets gaat kopen"

De enige reden dat ik laag wil blijven is niet omdat ik er een boterham minder om moet eten maar omdat ik het zonde vind voor een fiets die ik relatief weinig ga gebruiken. Maar aan het einde van de rit is er misschien 2k doorheen gefikt ipv mijn oorspronkelijke 1000 euro voor een fiets. :oops:

En ja, alles is karig t.o.v. Canyon :cry:

Ach ik troost me dat ik die Treks FORS kan verspijkeren voordat ik een Santos 29 prijs moet betalen. Reba, XT, DT Swiss wielen... het past allemaal (ik ga me inhouden.... ik ga me inhouden....). :twisted:

Alle gekheid op een stokje, behalve cassette (ik hoef niet groter dan 42) en cockpit (helaas is dat bij meestal wel een must, ik ben heel kritisch) wil ik niet gaan vertimmeren.
Waarom geen staal, als er iets multifunctioneel is...komen er gelijk een heleboel Surly’s en Salsa’s bij met veel oogjes...
Voor de meelezers : wat is BOOST ?
https://m.youtube.com/watch?v=7_vMmDXbiek

Ik wist het zelf namelijk ook niet.
Blijkbaar wordt super BOOST de nieuwe trend bij MTB
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/arti ... ing-51686/
Goed gezegd, trend
Shadow schreef:
wo 23 mei, 2018 19:11
Waarom geen staal, als er iets multifunctioneel is...komen er gelijk een heleboel Surly’s en Salsa’s bij met veel oogjes...
25+ jaar wedstrijden...

Ik heb teveel valpartijen gezien met staal en persoonlijk frames na oplopen moeten weggooien. Alu en vooral Carbon zijn gewoon aanmerkelijk sterker voor lichtgewicht doeleinden.

1. Omdat ik teveel staal catastrofaal heb zien breken in 25 jaar sport ervaring. Dat heb ik nooit zien gebeuren met Carbon/Alu. YMMV.
2. Omdat staal duur is in verhouding met alu. Ja Surly is relatief goedkoop, maar duurder dan een fabrieksfiets.
3. Omdat staal zwaar is in vergelijking met alu.
4. Omdat staal net als andere materialen zelden economisch te repareren val t is dat argument ook bogus.
5. Omdat staal kwetsbaar is in vergelijking met Alu.

Staal kan licht zijn maar dan is het super kwetsbaar (bierblikje). Ik weet het, ik ben een hater en zo, maar sinds mijn zwager met Reynolds 531 het ziekenhuis is in gegaan na spontane catastrofale framebreuk in de sprint ben ik er klaar mee. En hij is niet de enige die dat prachtige materiaal aan barrels reed.

Steel is real, maar de kans dat je lasser/soldeerder even moet niezen en de verbinding oververhit is mij te link. Geef mij maar een robot die braaf alu in elkaar last. Minder romantisch, maar dan heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit.

*Heeft echt ontzettend de pest aan de mythes over staal... één intensive care bezoek was vervelend, drie zijn er teveel, zeker al één je zwager is (al gun je het je ploeggenoten ook niet). En nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt met Carbon (of Alu). Anecdotisch ik weet het, maar dat boeit mij niet. Bovendien, natuurkunde steunt mij hierin, dunwandige buizen (van welk materiaal dan ook zijn kwetsbaar. Oververhitte buizen zijn kwetsbaar. Het is zoals het is.

Sorry. Geen staal voor een MTB. Ik heb een stalen trainingsracer waar ik met een gerust hart op stap, maar zodra het ruw wordt (MTBen, wielerwedstrijden) pas ik.
Ik heb geen enkele mythe benoemd maar goed, je houd er niet van :lol:
Sorry voor die rant maar ik had al eerder uiteengezet waarom staal afviel :twisted:

Ik vind staal prima voor trainen of zelfs vakanties (laatste mits over gedimensioneerd qua wanddiktes en vooral niet te hoogwaardig). Ik heb zelf ook een stalen racefiets waar ik best van hou. Maar als het licht moet zijn valt staal voor mij af.
Maar als ik zo lees moet de fiets die je zoekt nog uitgevonden worden en zal iedere aankoop met je eisen zoals ze nu zijn een teleurstelling zijn. Het wordt nooit de som der delen...