Een e-bike is vooral 5-10 kilo zwaarder dan z'n broertje zonder accu. Geef je dat broertje extra bagage zodat het totaalgewicht gelijk is, dan merk je volgens mij geen verschil meer met een e-bike met een lege accu. Een e-bike met lege accu is dus vooral een fiets met wat meer bagage.Travelmaster schreef: ↑ma 09 apr, 2018 12:13Leuk topic, met plezier gelezen. Twee dingetjes:
- ik ben geen e-biker, heb ooit eens 100m op de fiets van mijn moeder gereden, maar in hoeverre is zo'n ding nog fietsbaar als de accu onverhoopt toch leeg raakt? Is dat niet iets om in de aannames mee te nemen?
- qua schoenen: probeer schoenen met een stijvere zool, en/of, een set klikpedalen. Dat kan prima helpen.
Dank voor de tip van de schoenen, klinkt absoluut logisch en van toepassing op het ongemak dat ik ervaar.
Lange versie :
Als de accu leeg is dan gaat het versnellen na een bocht en een heuvel beklimmen een stuk zwaarder. Op een vlak stuk merk je er minder van, vooral als je banden goed zijn opgepompt.
Een accu is pas leeg nadat je er heel wat kilometers voordeel van hebt gehad. Als je er rustig mee omgaat en afhankelijk van allerlei factoren is dat pas na 100 km. Als je langere tochten dan 100 km wilt maken op een e-bike dan is een tweede accu en/of je lader meenemen iets om te overwegen**. (Dat is wel weer 5 kg erbij.....)
Iemand die met je meefietst met een vergelijkbare fiets, maar zonder die 5-10 kilo heeft voordeel van het lagere gewicht hetgeen zich vertaalt in minder watts maar zal alle watts aan vermogen wel zelf moeten leveren.
Hoeveel watt voordeel de normale fietser heeft, weet ik niet en dat zal ook afhangen van hoe vlak en rechtuit de route is. Maar ik vermoed dat het niet meer dat 30 watt *.
De fietser op de e-bike kan het verschil in te leveren vermogen oplossen door de eco-mode aan te zetten.
Onderstaand staatje is van Bosch en geeft aan hoeveel watt de verschillende standen van ondersteuning aan watts leveren.
TURBO: 250
SPORT: 170
TOUR: 100
ECO: 40
De eco-mode is dus genoeg om zolang de accu het volhoudt het tempo te kunnen volgen van de gewone fietser en bij gelijke conditie even moe te worden.
40 watt trekken uit een 400 wh accu, betekent logischerwijs dat je het 9 -10 uur dat kunt volhouden.
Ga je gebruik maken van een sterkere mode dan is je accu sneller leeg. Bovenstaande tourmode trekt een 400 wh accu binnen 4 uur leeg.
*Zie rekentabel op http://racefietstips.nl/wattage-en-wielrenners/ het gaat hier over hoeveel watt je nodig heb bij een beklimming. Als je de fiets van 9 kilo verandert in eentje van 19 kilo, is er zo'n 30 kilo meer nodig. Als je afdaalt is het gewicht wellicht een voordeel en op een vlakke weg waarschijnlijk minder een nadeel
** Deze mensen rijden al 9 maanden rond met ieder twee accu's. De tweede accu proberen ze niet teveel te gebruiken, maar vinden het fijn om die als zekerheid te hebben. Ze rijden naar eigen zeggen elke dag 50km tot 140km (gemiddeld 75 km) met volle bepakking en hebben er al meer dan 16000 km op zitten in die 9 maanden https://www.youtube.com/channel/UCz8KTd ... d38Y3sjzPg