Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
willem.m schreef:
zo 29 apr, 2018 18:16
Tip: smokkel een beetje, neem, de trein naar Maastricht, en start daar. Dan heb je alweer een dikke reservedag verdiend!
Dat is een goede tip!
De trein is eigenlijk mijn D plan voor als ik ziek word of niet verder kan met de fiets.
Om nu gelijk met de trein te beginnen voelt voor mij een beetje verkeerd..
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 18:28
willem.m schreef:
zo 29 apr, 2018 18:16
Tip: smokkel een beetje, neem, de trein naar Maastricht, en start daar. Dan heb je alweer een dikke reservedag verdiend!
Dat is een goede tip!
De trein is eigenlijk mijn D plan voor als ik ziek word of niet verder kan met de fiets.
Om nu gelijk met de trein te beginnen voelt voor mij een beetje verkeerd..
't Was meer bedoeld als tip voor als je anders helemaal niet uitkomt met het aantal kilometers. Dat je gewoon vanaf DH wilt starten geeft aan dat je de juiste instelling hebt! Ik zou de uitdaging van 1700km in 18 dagen wel aan gaan (maar dan wel zonder voortassen 8) )

P.S. Ik zou gewoon met Basecamp en Google Maps of vergelijkbare software je eigen route gaan bedenken. Dat vind ik zelf in elk geval altijd leuker dan een vooraf bedachte route volgen (uitgezonderd wellicht routes langs historische plekken, waar je dan extra tijd voor zou moeten uittrekken, maar wat hier niet van toepassing is).
Ik had op marktplaats voor weinâg één Ortlieb tas gekocht en deze bleek uit een set te komen.
Hierdoor kon ik moeilijk een tweede vinden om de set compleet te krijgen.
Voor deze tas heb ik nu een rugzak houder gekocht zodat ik hem toch kan gebruiken.

Ik heb afgelopen vrijdag een voor- en achter set tassen gekocht, maar als ik jullie reacties zo lees kan ik het voor set beter terug sturen en mijn geld terug vragen.

Gewichtenlijst tot nu toe
Ortlieb classic backroller set 1900gr
Tent 2900gr
Slaapmat 510gr
Slaapzak 1600gr
Pannenset 382gr
Lezyne stainless 20 multitool 150gr
Abus fietshelm 502gr

Totaal: 7944gr
Gewichtenlijst tot nu toe
Dat ziet er niet onaardig uit. Als je verstandig pakt, kun je onder de 20 kg eindigen. En dat zou ik zeker aanraden.

Maar als grootvader ook even iets mag zeggen ...

Die tip om vooraf een paar dagen vol bepakt in de Ardennen te rijden, is verstandig.
Als je het Centraal Massief niet mijdt, is dat het landschap dat je zult tegenkomen - en wellicht nog wat zwaarder. Ik ben vorig jaar in het CM geweest (niet dwars erdoor, eerder aan de westelijk rand) en dat waren dagen zonder een vlakke meter. Het zijn niet de individuele hellingen die je in de benen kruipen, maar de opeenvolging.

Nu twijfel ook ik niet aan je conditie.
Maar ik twijfel ook niet aan de mijne.
Het punt is m.i. dat een mens op fietstocht zijn echte conditie pas na een paar dagen tegenkomt, na 4 of 5 dagen typisch.

1700 km in 18 dagen lijkt me zeer haalbaar, maar als je het nog nooit gedaan hebt is het niet automatisch niks, gezien het terrein.
Ik ga ervan uit dat je veel fietst, maar dat het vooral, zo niet uitsluitend, vlakke kilometers zijn.
Die tellen niet. Als ik van pakweg Leuven naar Gent fiets - 110 km vlakke paden langs kanalen en rivieren - dan kom ik fris als een hoentje aan na een uur of vier (een beetje meer als de wind tegenzit).
110 km in de Ardennen ... en de dag erna opnieuw ... en de dag erna nog eens ... in temperaturen van 30 °C of meer ... eventueel met een flink briesje "op kop" ... dat is een ander verhaal.

Maar dat afzien is natuurlijk een prettige uitdaging op zich. En achteraf het gevoel hebben dat je het jezelf te gemakkelijk gemaakt hebt, is onprettig.
Voortassen vragen om een voordrager. Dat is dus best wat gewicht en daarnaast vangen ze ook relatief veel wind. Je kan er beter een stuurtas bij doen.
Als je de achtertassen nog kan omruilen zou ik dit overwegen. De city achtertassen zijn aanmerkelijk lichter, maar kan je iets minder vol doen, doordat ze met een gespen dicht moeten. De plus achtertassen zijn wat duurder en maar iets zwaarder dan de city tassen. Ze kunnen wel iets voller, net zoals de classics. Een tent hoeft natuurlijk niet in een zware waterdichte zak, zolang hij maar stevig vastgebonden kan worden. Ik doe vaak in de middag wat boodschappen in de tentzak.
Van de pannenset hoeft maar 1 pan mee :D
Je tent en slaapzak kunnen lichter, maar dat zou ik pas doen als ze aan vervanging toe zijn en je fietstocht je bevallen is. 2 rotspennen bij je lichtgewicht haringen kan handig zijn.
Als je de 1700 kilometer in 18 dagen wil halen zou ik al je spullen even wegen, omdat het koffiefilterhoudertje van de Hema lichter kan zijn dan die dure lichtgewicht van de Bever. Afwassen kan met de neutrale shampoo/douchegel. Geen zware spijkerbroek mee en zware katoenen trui, maar zoveel mogelijk technische materialen. Een lichtgewicht handdoek die snel droogt is makkelijk en een vaatdoekje of sponsje voor de afwas. Deze kunnen buiten je fietstas drogen. Ik rij met klikpedalen, dus neem altijd teva's mee om bij pech te kunnen lopen en te douchen op de camping, maar croqs kunnen ook. Deze kunnen ook bij je tent in de zak of onder het spanbandje.
derdekeer schreef:
zo 29 apr, 2018 21:46
Maar als grootvader ook even iets mag zeggen ...
Zeker alle kritiek en tips zijn welkom.
Ik heb nu nog de tijd om er iets aan te doen of te veranderen.

In het geval dat mijn lichaam mij in de steek laat of de route te zwaar blijkt te zijn kan ik een deel van de route de trein pakken.
groverr schreef:
zo 29 apr, 2018 22:00

Als je de 1700 kilometer in 18 dagen wil halen zou ik al je spullen even wegen
Dat ga ik zeer zeker doen.
En oploskoffie is ook koffie, toch?
Het simpelste is de voortassen terug te sturen en je te beperken tot de achtertassen. Er is niets mis met Ortlieb achtertassen ook al zijn ze wat zwaar. Zelf heb ik inmiddels nog weer wat kleinere (en lichtere) tassen maar dat gaat je de eerste keer niet lukken tenzij je al een echte rugzak kampeeruitrusting hebt (maar die heb je niet).
Zelf heb ik in een achtertas het meeste van mijn kleding, mijn matras en mijn slaapzak. Die tas kan onderwerg altijd dicht blijven, bijvoorbeeld voor als het regent. In de andere achtertas zitten mijn kookspullen, wat eten voor onderweg en als reserve, een opvouwbare zitlap van gesloten celschuim (een paar euro bij Bever, en maar 20 gram of zo), wat gereedschap, en iets van extra kleding voor als het onderweg koud wordt. De tent gaat bovenop in zijn eigen dunne foudraal, en de regenkleding gaat links en rechts bovenop de achtertassen onder de riempjes van de tassen. In mijn stuurtas heb ik dan mijn hoofdlampje, telefoon, mijn geld, paspoort, medicijnen, verbandetui etc - alles lekker bij de hand en makkelijk van de fiets te halen als ik even een winkel in moet.
En oploskoffie is ook koffie, toch?
In het midden van een lange fietstocht, bij het ontbijt, zijn weinig dingen lekkerder dan twee dosissen oploskoffie in een grote mok, aangevuld met enkel eetlepels gedroogde melk. Gedroogde volle melk als het kan, maar halfvol is ook al goed.
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 22:24
Het simpelste is de voortassen terug te sturen en je te beperken tot de achtertassen.
Of de achtertassen terug sturen en de kleinere voortassen achterop gebruiken. In dat seizoen, met die bestemming lukt dat prima.

Ik heb slaapzak (1kg, dons), slaapmat (Exped Downmat 7), kookgerei (Trangia Mini) en gereedschap in 1 tas (Ortlieb Front Roller Classic) zitten. Elastieken bagagenet over de tent heen voor de boodschappen en dan kom je er wel.

Afbeelding
Jurr schreef:
ma 30 apr, 2018 07:35
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 22:24
Het simpelste is de voortassen terug te sturen en je te beperken tot de achtertassen.
Of de achtertassen terug sturen en de kleinere voortassen achterop gebruiken. In dat seizoen, met die bestemming lukt dat prima.

Ik heb slaapzak, slaapmat, gereedschap en kookgerei in 1 tas zitten. Elastieken bagagenet over de tent heen voor de boodschappen en dan kom je er wel.

Afbeelding
Ik vermoed dat dit kan als je echt compacte spullen hebt. Dus bijv een donzen zomerslaapzak, een licht luchtbedje en een dito tent. Afgaande op de door de TS opgegeven gewichten is dat bij hem niet het geval.

In plaats van een bagagenet (heb er 2, nooit gebruikt) kun je ook een dun oprolbaar rugzakje meenemen. Die dingen zijn zo compact als een tennisbal en wegen vrijwel niets.
willem.m schreef:
ma 30 apr, 2018 07:47

Ik vermoed dat dit kan als je echt compacte spullen hebt. Dus bijv een donzen zomerslaapzak, een licht luchtbedje en een dito tent.
Heb het net nog wat verder gespecificeerd. Nachtvorst en een nachtelijke Spaanse sneeuwbui begin dit jaar deed het er nog prima in.
willem.m schreef:
ma 30 apr, 2018 07:47

Afgaande op de door de TS opgegeven gewichten is dat bij hem niet het geval.
Tentje lekker bovenop de bagagedrager leggen in z’n eigen meegeleverde zak, maakt qua volume niet zo gek veel uit omdat’ie niet de tassen in gaat. Slaapmat die TS noemt is lekker licht, slaapzak lijkt wel wat aan de zware kant, ben wel benieuwd hoe compact die twee zijn in te pakken. Z’n genoemde fietshelm hoeft gelukkig ook niet de tas in :wink:
Excuus, dubbel.
Mij is het met alleen voortassen achter van samen 25 liter ondanks een vrij compacte uitrusting nooit gelukt voor meer dan een lang weekend. Daarom heb ik een tijdje terug Altura Arc 15 tassen gekocht van 33 liter per stel (en 1050 gram). Ik denk dat die voor Wouter vooralsnog ook te klein zullen zijn. Maar twee backrollers moet prima gaan.
Mijn (zware) uitklaptentje heb ik vorig jaar pas gekocht en ben niet van plan om nu te investeren in iets wat 1,3kg lichter is.
Ik heb al genoeg attributen op de lijst staan welke ik nog aan moet schaffen.

De nieuwe fiets heb ik wel uit mijn hoofd gezet.
Ik ga een tweedehands fiets prepareren voor deze tocht.
Wim schreef: Ik denk dat die voor Wouter vooralsnog ook te klein zullen zijn.
Ik hoop van niet Wim.
Ik zal voor mijn dieet ook genoeg voedsel bij mij moeten hebben.

Het is door jullie ervaringen wel duidelijk dat gewicht verliezen of zorgen dat je niet te zwaar word het aller belangrijkste is.
Een slaapzak van 1600 gram zal niet echt compact zijn. Dat gaat vrees ik niet passen in die Altura tassen, maar wel in Backrollers.
Een tent van 2,9 kg is inderdaad wat zwaar maar een bestaande tent is nooit zo'n punt. Je hoeft er immers geen tas voor te kopen en hij gaat gewoon bovenop de drager.
Wouter Duijndam schreef:
ma 30 apr, 2018 09:02


Het is door jullie ervaringen wel duidelijk dat gewicht verliezen of zorgen dat je niet te zwaar word het aller belangrijkste is.
Vergeet ook het volume niet. :) Als het niet past moeten er weer meer tassen aan te pas komen ;-)

Tent zou ik inderdaad lekker zo houden.
Jurr schreef:
ma 30 apr, 2018 07:59

Tentje lekker bovenop de bagagedrager leggen in z’n eigen meegeleverde zak, maakt qua volume niet zo gek veel uit omdat’ie niet de tassen in gaat.
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Ik heb het altijd veel handiger gevonden om onderweg de dagboodschappen te doen, vaak zelfs 's ochtends, om daarna het heerlijke gevoel te hebben dat ik geen boodschappen meer hoef te doen, wat in Frankrijk niet overal evident is, zeker op zondag ...en zaterdag, en vrijdag, en maandag en de feestdagen, de plaatselijkse dorpsfeestdag, het bezoek van de president aan het stadje van mijn doel waardoor de plannen wijzigden, gesloten campings en niet meer bestaande campings.
aandegracht schreef:
ma 30 apr, 2018 10:55
Jurr schreef:
ma 30 apr, 2018 07:59

Tentje lekker bovenop de bagagedrager leggen in z’n eigen meegeleverde zak, maakt qua volume niet zo gek veel uit omdat’ie niet de tassen in gaat.
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Of deze: http://www.vango.co.uk/nl/rucksacks/491-pac-15.html

Superhandige tas. Heb m nu ook mee op een niet-fietsvakantie.
willem.m schreef:
ma 30 apr, 2018 11:06
aandegracht schreef:
ma 30 apr, 2018 10:55
Jurr schreef:
ma 30 apr, 2018 07:59

Tentje lekker bovenop de bagagedrager leggen in z’n eigen meegeleverde zak, maakt qua volume niet zo gek veel uit omdat’ie niet de tassen in gaat.
Je tent kan ook in een oudere dagrugzak. De haringen in de zijzakjes van die rugzak en na het opzetten van je tent de mogelijkheid om met een rugzakje even weg te gaan (strand, stad, inkopen doen)
Of deze: http://www.vango.co.uk/nl/rucksacks/491-pac-15.html

Superhandige tas. Heb m nu ook mee op een niet-fietsvakantie.
Misschien een idee om voor deze link een apart draadje te maken onder de noemer "commercieel nieuws"?