Ik heb weer eens een vraag waar anderen geheid meer van weten dan ik :
Ik ga in 2019 de Tour d'Afrique rijden en vraag me af of het verstandig is om met mijn Specialized Awol (2016 model, augustus 2015 gekocht) van start te gaan of dat het beter is om een nieuwe fiets te regelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het upgraden van de Awol met nieuwe onderdelen (bijvoorbeel een 105 compact group of rival 1x11 cyclocross group) maar de fiets heeft er inmiddels zo'n 20.000 kilometer opzitten waarvan toch ook wel de nodige kilometers over heel slecht wegdek. De wielen die ik eronder heb zitten (vakantiewielen van Bike4Travel) zitten er de laatste 15000km op en ik heb na mijn laatste trip gezien dat de velgen beginnen te splijten ter plaatse van de spaken. Mijn angst is dat het stalen frame van de Awol ook onderhevig is aan dergelijke schade door belasting.
Op het eerste gezicht lijkt het me dat een frame na 20000km nog niet op zou mogen zijn, maar daar komt dus een trip van een kleine 12000km bij, met naar het schijnt ook de nodige kilometers over erbarmelijke weg (maar zonder baggage). Neurotisch als ik ben wil ik mezelf graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat de kans op panne tijdens de trip zo klein mogelijk is. Dus als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag
Hetzelfde geld overigens voor de wielen. Zijn de wielen van Bike4Travel een goede keuze of zijn er betere alternatieven voor handen voor mijn trip?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ga in 2019 de Tour d'Afrique rijden en vraag me af of het verstandig is om met mijn Specialized Awol (2016 model, augustus 2015 gekocht) van start te gaan of dat het beter is om een nieuwe fiets te regelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het upgraden van de Awol met nieuwe onderdelen (bijvoorbeel een 105 compact group of rival 1x11 cyclocross group) maar de fiets heeft er inmiddels zo'n 20.000 kilometer opzitten waarvan toch ook wel de nodige kilometers over heel slecht wegdek. De wielen die ik eronder heb zitten (vakantiewielen van Bike4Travel) zitten er de laatste 15000km op en ik heb na mijn laatste trip gezien dat de velgen beginnen te splijten ter plaatse van de spaken. Mijn angst is dat het stalen frame van de Awol ook onderhevig is aan dergelijke schade door belasting.
Op het eerste gezicht lijkt het me dat een frame na 20000km nog niet op zou mogen zijn, maar daar komt dus een trip van een kleine 12000km bij, met naar het schijnt ook de nodige kilometers over erbarmelijke weg (maar zonder baggage). Neurotisch als ik ben wil ik mezelf graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat de kans op panne tijdens de trip zo klein mogelijk is. Dus als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag
Hetzelfde geld overigens voor de wielen. Zijn de wielen van Bike4Travel een goede keuze of zijn er betere alternatieven voor handen voor mijn trip?
Alvast bedankt voor de reacties!