Additionally, paste this code immediately after the opening tag: losse reservering en fietsticket duitse trein - Forum Wereldfietser

losse reservering en fietsticket duitse trein

Ik ben ruim vier!! uur bezig geweest om twee treintickets naar Duitsland te boeken. Helaas was het online niet mogelijk om een fietsticket bij te boeken, maar omdat de voordelige tickets op aan het raken waren heb ik maar vast zonder fiets geboekt.
Omdat mijn fiets toch echt mee moet uiteindelijk NS intenational gebeld of ik dit apart kan boeken, maar dat kan niet. Wat nu? Ik boek eigenlijk altijd via Deutsche Bahn, maar meestal met de CNL en dat was makkelijk, gewoon 1 ticket en inclusief fiets....

Ik kreeg van de NS international een nummer van de DB, maar als ik die bel zegt iemand heel vriendelijk dat ik dat nummer niet kan bellen, is iig niet bereikbaar.

Heeft iemand hier een zinnig idee en/of ervaring om me uit de brand te helpen? :wink:
Bel met de treinreiswinkel, die kunnen je een fietsreservering verkopen. Je had het hele pakket voor dezelfde (service)kosten van uit mijn hoofd Eur 7.50 per boeking bij hen kunnen afnemen. Wel een reservering (snel) kopen, want anders sta je zo bij de trein en zijn de fietsplaatsen voor (een deel van) de reis bezet.

Succes en prettige vakantie.
dank je voor je tip, voorheen boekte ik wel bij de treinreiswinkel, maar die hebben een keer heel verkeerd voor me geboekt waardoor ik ineens op de verkeerde datum in de CNL zat.....dus daar ben ik toen op afgeknapt, want heel veel stress gehad onderweg. Bovendien was zelf boeken goedkoper.
Als dit de enige weg is, dan moet dat, maar wel zonde van het geld, want een fietskaartje+reservering kost maar
€16,50. Ik vind het raar als de treinreiswinkel het wel online kan boeken overigens, en de klant of NS international niet :?:

toch ook raar dat ik niet kan bellen met de DB?
Ik zou mij over die ene slechte ervaring heen zetten, en toch bij de treinreiswinkel boeken, of inderdaad met de DB aan de telefoon gaan zitten. Als je ze aan de lijn krijgt; ook namens mij de vraag waarom wij niet gewoon - tegen betaling - een fietsplaats mee kunnen nemen in onze aankoop.
Overigens kan je dat best vertellen als je de treinreiswinkel aan de lijn hebt, dat je ooit een slechte ervaring had. Ben benieuwd hoe ze daar dan op reageren, terwijl je wel terug komt.
Misschien is NS internationaal (het loket) ook een optie.
Hier staan verschillende telefoonnummers om de DB te bereiken: https://www.bahn.com/nl/view/home/info/contact.shtml.

Vorig jaar nam ik de trein naar Berlijn (vanuit België). Het fietskaartje kon niet online gekocht worden, daarom heb ik telefonisch contact genomen met een van de nummers uit bovenstaande link om treinkaartje + fietskaartje te bestellen. Als ik me goed herinner werkte het nr van de Engelstalige dienst niet, maar wel die van de Duitstalige. De tickets moesten via creditkaart onmiddellijk betaald worden. Een bewijs van reservering kon ik echter niet krijgen; de dame aan de telefoon zei me dat ze niet de bevoegdheid had om mails te verzenden naar klanten. Ze legde me uit dat ik de tickets in Duitsland kon afhalen in een automaat: die zou mijn creditkaart herkennen en de tickets afdrukken. Toen ik in Aachen aankwam, het eerste Duitse station op mijn weg, bleek het toestel mijn reservatie niet te kunnen vinden. Aan de ticketbalie konden ze me ook niet helpen, want blijkbaar klopte het reservatienummer niet dat ik telefonisch had gekregen (ik denk dat ik een cijfer te weinig had genoteerd). De locketbeambte vond dat ik dus een een nieuw ticket moest kopen! Na veel poespas hebben ze toch mijn reservatie gevonden en is het allemaal in orde gekomen. Was wel even stressen.
pfoe, jeetje dat klinkt idd stressvol, maar eh, het fietsticket had je toch bij aanvang van je reis in belgie al nodig? heb je toen geen controle gehad?

En raar hoor, dat je er dan vanuit moet gaan dat het goedkomt terwijl je geen reserveringsbevestiging krijgt :roll: lijkt me echt niet relaxed...

ik heb zowel de duitstalige als de nederlandstalige als de engelstalige lijn gebeld, maar ze doen het allemaal niet. Ook een hulp-formulier ingevuld, hopen dat daar morgen een antwoord op komt.
jis35 schreef:
ma 16 apr, 2018 22:02
pfoe, jeetje dat klinkt idd stressvol, maar eh, het fietsticket had je toch bij aanvang van je reis in belgie al nodig? heb je toen geen controle gehad?
Ik had al een ticket tot Aachen.
update....

bellen met de DB is geen aanrader. Toch geprobeerd want wilde niet extra betalen voor service, omdat ik al een ticket geboekt had. Heb een uur aan de lijn gehangen met Duitsland en toen bleek dat de tickets inderdaad niet gemaild kunnen worden, of in je DB account aangemaakt, dat laatste hoopte ik een beetje op. De reservering kunnen ze wel maken, maar daar heb je weinig aan zonder fietskaartje...

na even doorademen dus toch de treinreiswinkel gebeld. Binnen 10 minuten geregeld, je kan gewoon betalen met ideal ipv creditcard, de link per email, en de kaartjes worden opgestuurd, als het goed is voor mij dan net op tijd binnen. Kosten € 38,50 voor service, heen- en terugreis, zitplaats- en fietsplaatsreservering en internationaal fietskaartje.
Het ironische is wel dat de treinreis zelf € 40 heeft gekost, maar een fiets mee is toch wel fijn :wink:

dus: boek geen los treinkaartje bij de DB als je je fiets mee wil nemen!!! :idea:

ik ben doodop van het geregel en de stress daaromheen, maar wel blij dat ik nu de benodigde kaartjes heb :D

ik heb wel met klem gevraagd of ze bij de DB alsjeblieft het systeem kunnen aanpassen, dat je ofwel de fiets kan bijboeken, ofwel je niet de hoop geven dat het kan, maar dus niet kan. Ze zeiden daar ga ik niet over, nee uiteraard niet, maar geef het wel even door aan diegene die er wel over gaan :wink: en nu hopen dat ze er iets mee doen.
Een los fietskaartje bij de Deutsche Bahn is niet mogelijk, omdat je met je fiets in een trein moet zitten met een aparte wagon, geschikt voor fietsen (op te hangen) en kinderwagens enz. Zelfs dan kun je meemaken dat de betreffende wagon alsnog ontbreekt, vanwege technische gebreken o.i.d. en dan moet je wachten op een trein (in de juiste richting) en wel voorzien van zo'n wagon.
sjefke schreef:
di 17 apr, 2018 21:16
Een los fietskaartje bij de Deutsche Bahn is niet mogelijk, omdat je met je fiets in een trein moet zitten met een aparte wagon, geschikt voor fietsen (op te hangen) en kinderwagens enz. Zelfs dan kun je meemaken dat de betreffende wagon alsnog ontbreekt, vanwege technische gebreken o.i.d. en dan moet je wachten op een trein (in de juiste richting) en wel voorzien van zo'n wagon.
Dat heeft toch niks te maken met wel of niet los kunnen kopen van een fietskaartje? Wel met dat je de plek ook moet reserveren. De treinreiswinkel kan het kaartje met reservering wel los kopen, maar als particulier kan het dus niet.
aandegracht schreef:
ma 16 apr, 2018 20:05
Bel met de treinreiswinkel, die kunnen je een fietsreservering verkopen. Je had het hele pakket voor dezelfde (service)kosten van uit mijn hoofd Eur 7.50 per boeking bij hen kunnen afnemen.
9,50 inmiddels

Maar goed, ik dacht ook een keer het zelf wel te kunnen omdat de reis zo eenvoudig was (alleen een terugreis vanuit Koblenz tot de grens). De precieze details van wat er allemaal misging zijn me een paar jaar later ontschoten, maar aan telefoonkosten met de Deutsche Bahn was ik al royaal meer kwijt dan die 9,50.

NS International is dan weer de overtreffende trap van afrader.

Verder eens dat het absurd is dat je dit als eenvoudige burger niet/nauwelijks zonder tussenkomst van bijvoorbeeld de Treinreiswinkel kunt regelen, maar waar een weg moet zijn, moet allereerst (Europese) politieke wil zijn.
Online een internationaal treinkaartje kopen via nsinternationaal.nl zonder fiets, kost je niets aan reserveringen. En ook daarna een fietskaartje 12,- en reservering 4, telefonisch kopen, kost je geen handelingskosten aldus de NS. Maar bij achteraf je fietsreservering regelen, weet je natuurlijk niet of dat überhaupt gaat lukken.

Dus had ik het briljante idee om mijn internationale reservering op mijn computer tot de aankoop klaar te zetten. NS internationaal te bellen om te vragen hoeveel fietsplekken er nog beschikbaar waren. Bij voldoende plaatsten als een haas het kaartje online kopen en weer bellen met de NS om mijn fietskaartje plus reservering te regelen.....

Mijn briljante idee stokte bij het informeren van de desbetreffende plaatsen. De NS medewerker zei dat men dat pas in het systeem kon zien als ze een boeking hadden.

Kortom als fietsreiziger ben je verplicht om 7,50 euro p.p te betalen om slechts te horen of je fiets mee mag. Indien je met meerdere mensen reist, mag je dat vermenigvuldigen per reiziger. In dit mooie digitale zelfbedieningstijdperk bestaan er diverse vervoerders die het wel lukt om hun systemen aan te passen op fietsen (zodat deze digitaal zelf hun zaakjes kunnen regelen) maar de NS internationaal helaas nog niet. :evil:
Ik reis nogal eens in Duitsland en ook met de fiets. Als ik mijn kaartjes in Nederland koop is dat altijd bij de treinreiswinkel, en dat gaat steeds goed. Op de doorgaande treinen moet je inderdaad een fietsplaats reserveren, maar op de regionale treinen hoeft en kan dat niet. Als je een beetje op tijd bent kun je je ticket thuis gestuurd krijgen, en anders moet je het inderdaad net over de grens met een boekingscode uit de automaat halen.
Zelf heb ik er helemaal geen moeite mee iets te betalen voor het werk van de Treinreiswinkel. Per slot zijn ze zo een kwartier met je aan de telefoon om de beste verbinding te vinden.
Hallo,

Als ik dit zo lees is mijn analoge methode nog niet zo gek. Ik heb diverse keren in Duitsland per trein gereisd met mijn fiets. Ik heb mijn reservering altijd zelf geregeld bij het internationale loket van de NS ( je vind de link waar die zich bevinden onderaan). Je staat daar wel vaak lang te wachten (trek er maar 2 uur voor uit) maar dan is het ook geregeld. Ik regel het meestal 4 tot 6 weken van tevoren. Fijn voor wie meer tijd heeft dan geld of wie geen geduld heeft voor telefoonlijnen (ondergetekende).
Het scheelt als je (in de rij terwijl je staat te wachten of vooraf) een beetje hebt uitgezocht met welke trein je wilt reizen maar dat hoefd niet.
Afgelopen zomer bleek weer waarom dit een goed idee is. Mijn trein van Leer naar Hamburg bleek overvol te zitten vanwege een voetbalwedstrijd. Vanwege mijn reservering kon de fiets en ik gewoon mee. Supporters werden van de fietsplek verjaagd.

Gr Siets

Ps de beloofde link: https://www.nsinternational.nl/nl/ticke ... ce-winkels
Helaas slechts zeven stations. Er zijn mensen die een lange treinreis moeten maken om op deze wijze internationale treinkaartjes te kopen.
Helaas slechts zeven stations. Er zijn mensen die een lange treinreis moeten maken om op deze wijze internationale treinkaartjes te kopen.
"Makkelijker kunnen we het wel maken, maar wij vinden het zo wel leuk."