Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude Koga opknappen - Forum Wereldfietser

Oude Koga opknappen

Wie kan en wil mijn oude Koga opknappen tegen een redelijk bedrag, het is een heerlijke lichte fiets en ik zou er nog jaren op willen fietsen.
Er is vast iemand te vinden die dat kan en wil doen. Maar allereerst is het handig om te weten in welke regio je woont.
Wat er aan gedaan moet worden en wat je er voor over hebt (ook alleen voor de materialen) is ook handig om te weten.
wil je alsjeblieft enkele foto's van je fiets plaatsen?
ik kan/wil je wel wat tips geven qua onderdelen (wat modernere (bijv. draaishifters aan het stuur ipv oude shifters. ook bij oude 5 of 6-speed-cassettes/-freewheels)) en waar dat in webshops te koop is.
(ik heb zelf te veel werk thuis en al te veel fietsen staan om er jou fiets als project bij te nemen :roll: )
groet! hoogframe
Op het moment dat je weet wat je nodig hebt kun je het op de laatste zondag van de maand naar Deurne komen, naar de Stalen Ros beurs. Daar vind je veel tafels met onderdelen en een aantal liefhebbers die je graag willen helpen (als je Koga tenminste minimaal 20-25 jaar oud is en van staal)
Ik woon in Delft, de ketting gaat er steeds af, volgens 1 fietsenmaker is de oorzaak een gebroken as, waardoor de derailleur scheef "hangt".

Bijlagen

Knappe fietsenmaker...

De ketting is niet goed door de achterderailleur geleid, of het bovenste wieltje van de twee in die derailleur mist.
Dat voordragertje is wel leuk en ik zou het wel op mijn fiets willen voor een lichtgewicht regenjasje of zo.

De achterdrager kun je natuurlijk meenemen naar een andere fiets.

Voor de rest denk ik dat er een tijd van komen is en een tijd van gaan.
Je kunt namelijk allerlei onderdelen op deze fiets vervangen, maar wat er overblijft zijn dan ook nog steed oude onderderdelen die ook snel aan het einde kunnen komen. Daarnaast is het niet meer heel eenvoudig om aan onderdelen voor deze fiets te komen. Resultaat is dat het waarschijnlijk heel wat goedkoper is om een tweedehands fiets te kopen die stukken beter is qua toestand.

Of je fiets gewoon door totdat het niet meer gaat en vervangt steeds alleen dat wat je belet verder te fietsen.

In diverse steden zijn overigens werkplaatsen waar mensen van de ene doelgroep goedkope gebruiksfietsen maken voor mensen van andere doelgroepen. Misschien dat die ideeën voor je hebben?

Mocht je een andere fiets zoeken en deze wegdoen dan is het wel nuttig om de framelengte op te meten: de horizontaal gemeten afstand tussen de zitbuis en de balhoofdbuis. Dat is erg handig om te weten voor een volgende fiets. Zie plaatje: https://defietssite.nl/wp-content/uploa ... ding-3.jpg

Als je erg op het budget gaat en je er aan verknocht bent kun je het stuur, stuurpen em zadel van deze fiets meenemen naar een volgende. Maar die moeten dan wel passen.
ijsbrand schreef:
wo 11 apr, 2018 15:11
Knappe fietsenmaker...

De ketting is niet goed door de achterderailleur geleid, of het bovenste wieltje van de twee in die derailleur mist.
T,ja dat dacht ik ook al te zien :shock:
Als hier een echte fietsemaker naar gekeken heeft moet hij weer terug naar school :shock: :twisted:

Dirk
Leon, dit soort Koga's verslijt niet, kun je gewoon weer fiksen voor relatief weinig en lang mee fietsen.
Er zijn genoeg liefhebbers voor dit type Koga te vinden.
De voordragertjes kun je overigens ook nog nieuw kopen.

Even een aantal punten om langs te lopen:

-1 (met stip) Voorwiel fatsoenlijk vastzetten, snelspanner moet naar achteren of naar boven wijzen.
-2 nieuwe ketting en die goed door de derailleur voeren
-3 eventueel nieuwe achtertandwielen. Kost 2-3 tientjes afhankelijk van het type en de leverancier
-4 nieuwe voorlamp, er zit er eentje erg amateuristisch aangezet, de originele voorlamp geeft bijna geen licht.
-5 eventueel de kabels nalopen en indien nodig moderne remkabels + moderne remblokken zodat je ook fatsoenlijk kunt remmen.

Totale kosten meestal minder dan 100 Euro en je fiets kan er weer lang tegen.
beste Anna,
wat Ivo hierboven schrijft kan ik in principe in de tweede week van den Meivakantie voor je doen. Delft is voor mij dichtbij en 'bekend terrein' :)
alles nalopen, aandrijflijn, banden? iets anders? dat allemaal kan prima en zo'n oude Koga (of andere goede fiets) is het in principe waard!
ik stuur je later een pb.
groet! hoogframe
Het is dan wel handig als je het achterwiel er uit haalt en de tandwielen (en met name de manier waarop ze vastgezet zijn) fotografeert. Dan kunnen we vaststellen of het het originele achterwiel met Shimano Uniglide tandwielen betreft of een moderner achterwiel met Shimano Hyperglide. Alletwee is nog te krijgen, Hyperglide 7-speed in de winkel, Uniglide 6 en 7 speed via gespecialiseerde Ebay handelaren (er zit er eentje in Nederland).
Ivo Miesen schreef:
wo 11 apr, 2018 20:16
Leon, dit soort Koga's verslijt niet
Dat vertel je me nu pas? :wink:
beste Ivo, ik ga er op letten en neem zo nodig contact met je op. groet! hoogframe

Uniglide vs Hyperglide Shimano SheldonBrownsite.jpg
bron: site Sheldon Brown
Bedankt voor al deze reacties en vooral Hoogframe en Ivo.
Ik kijk uit naar het bericht!
en hoe het verder ging:
Ik heb de fiets wat TLC en onderhoud gegeven: achterderailleur gangbaar gemaakt, ketting gesmeerd, verweerde 23-622-banden door tweedehands 28-622 vervangen, voor en achter led-batterijlicht er op, remkabel voor nog even vervangen (zo net na de testrit trok ik die kapot :roll: (beter nu dan op weg naar huis)), en nog wat andere dingen gedaan+afgesteld+etc.
De fietsenmaker had gezegd dat de derailleur 'gebroken' was.... wat blijkt, deze oude Shimano Altus LT-derailleur heeft geen gesloten derailleur'kooi' met zo'n achterplaat achter beide derailleurwieltjes.
zie hier: http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &Enum=108
Afbeelding
De derailleur is aan de achterkant open en als de ketting niet spant en/of je schakelt en/of je trapt achteruit dan kan de ketting er af of tussenuit schieten. De ketting loopt nu weer goed en 'gesmeerd', in de bekende S-bocht, over beide derailleurwieltjes. Ik had nog nooit zo'n model derailleur gezien: weer wat geleerd :D
(Op termijn heeft de fiets meer onderhoud/revisie nodig, bijvoorbeeld door de oude 5-speed op te waarderen tot 7-speed, bijvoorbeeld door een tweedehands fiets als onderdelendonor te gebruiken en ik kan dan wel iets met een aardig toerframe. )
Annadegroot heeft haar fiets weer terug, is er blij mee en fietst er nu zo'n 30 km mee terug huis.
Graag gedaan! Fijn! Groet! hoogframe

Afbeelding
Wow!
Mooi dat ie het weer doet.