Wellicht is het al ergens beschreven, dan hoor ik dat graag, maar ik start deze discussie om te kijken wat ik van jullie kan leren over de meest efficiënte, betrouwbare en gezonde (en eventueel snelste) manier om met een e-bike van A naar B te komen. Ik gebruik de e-bike in eerste instantie als vervoersmiddel maar ik wil er ook gezonder mee worden
Om de discussie op gang te brengen beschrijf ik hier alvast mijn huidige aanpak.
Uitgangspunten :
- de afstand X die tussen A en B ligt en de conditie van de fietser is dusdanig, dat het de moeite waard is en wellicht zelfs erg belangrijk om daar een goede keuze in te maken.*
- zaken als tegenwind, voorde wind en andere weersomstandigheden laten we even buiten beschouwing
-tussen A en B zijn geen oplaadmogelijkheden. Wellicht kunnen we een aparte discussie voeren over het wel of niet gebruiken van oplaadpunten onderweg, wanneer wel en wanneer niet. Als we wel oplaadpunten gaan gebruiken dan is punt B het oplaadpunt.
-ik wil me van A naar B niet zo kapot gaan dat ik de volgende dag niet eenzelfde rit zou kunnen rijden.
-een kortere tijd om van A naar B te komen is prettig als het wel veilig en gezond wordt gedaan.
Mijn aanpak :
Als ik op een dag van A naar B wil fietsen en de afstand X kilometer is, kies ik bij het begin de ondersteuning die volgens de display op mijn fiets de range heeft die gelijk of groter aan X is.
Tijdens het fietsen kijk ik regelmatig of het aantal kilometers dat ik op dat moment nog moet naar B nog steeds gelijk of kleiner is dan de range van de gekozen ondersteuning of dat ik een lager ondersteuning moet of een hogere ondersteuning mag kiezen. Als het betekent dat ik dan van eco naar nog lager zou moeten kies ik ervoor om de accu leeg te rijden.
Anders gezegd ik probeer er voor te zorgen dat als ik bij B aankom de accu precies leeg is, maar niet eerder dan dat.
Mijn bijdrage als fietser is steeds eentje van een versnelling kiezen waarbij ik een lekker hoog toerental kan draaien zonder veel kracht te moeten gebruiken. Als de snelheid boven de grens van de ondersteuning gaat stop ik even met trappen. Tevens probeer ik te voorkomen dat ik al te veel moet remmen, door tijdig minder te trappen of tactisch te sturen.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
* We hebben het dus niet over afstanden korter dan de heft van het bereik van de fiets als de hoogste ondersteuning wordt gebruikt
Om de discussie op gang te brengen beschrijf ik hier alvast mijn huidige aanpak.
Uitgangspunten :
- de afstand X die tussen A en B ligt en de conditie van de fietser is dusdanig, dat het de moeite waard is en wellicht zelfs erg belangrijk om daar een goede keuze in te maken.*
- zaken als tegenwind, voorde wind en andere weersomstandigheden laten we even buiten beschouwing
-tussen A en B zijn geen oplaadmogelijkheden. Wellicht kunnen we een aparte discussie voeren over het wel of niet gebruiken van oplaadpunten onderweg, wanneer wel en wanneer niet. Als we wel oplaadpunten gaan gebruiken dan is punt B het oplaadpunt.
-ik wil me van A naar B niet zo kapot gaan dat ik de volgende dag niet eenzelfde rit zou kunnen rijden.
-een kortere tijd om van A naar B te komen is prettig als het wel veilig en gezond wordt gedaan.
Mijn aanpak :
Als ik op een dag van A naar B wil fietsen en de afstand X kilometer is, kies ik bij het begin de ondersteuning die volgens de display op mijn fiets de range heeft die gelijk of groter aan X is.
Tijdens het fietsen kijk ik regelmatig of het aantal kilometers dat ik op dat moment nog moet naar B nog steeds gelijk of kleiner is dan de range van de gekozen ondersteuning of dat ik een lager ondersteuning moet of een hogere ondersteuning mag kiezen. Als het betekent dat ik dan van eco naar nog lager zou moeten kies ik ervoor om de accu leeg te rijden.
Anders gezegd ik probeer er voor te zorgen dat als ik bij B aankom de accu precies leeg is, maar niet eerder dan dat.
Mijn bijdrage als fietser is steeds eentje van een versnelling kiezen waarbij ik een lekker hoog toerental kan draaien zonder veel kracht te moeten gebruiken. Als de snelheid boven de grens van de ondersteuning gaat stop ik even met trappen. Tevens probeer ik te voorkomen dat ik al te veel moet remmen, door tijdig minder te trappen of tactisch te sturen.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
* We hebben het dus niet over afstanden korter dan de heft van het bereik van de fiets als de hoogste ondersteuning wordt gebruikt