Mijn ervaring is dat een aerodynamisch snellere fiets in glooiend terrein met veel heuvel-af-heuvel-op in het voordeel is qua snelheid en moeite om vooruit te komen, ook al is-ie zwaarder. Ik denk aan mijn ritten in Engeland, Zweden, Frankijk, zelfs Zuid-Limburg en de Ardennen.
Je kan namelijk meer snelheid maken helling af en dat weer gebruiken om voor een groot deel weer de volgende helling op te komen. Met een langzame fiets is elke helling op zwoegen vanaf vrijwel onderaan de helling.
Tijdens een rit door Slowakije en Tjechië merkte ik dit voordeel trouwens niet. Het probleem was namelijk dat onderaan elke helling een dorp was dat alle snelheid eruit haalde.
Je kan namelijk meer snelheid maken helling af en dat weer gebruiken om voor een groot deel weer de volgende helling op te komen. Met een langzame fiets is elke helling op zwoegen vanaf vrijwel onderaan de helling.
Tijdens een rit door Slowakije en Tjechië merkte ik dit voordeel trouwens niet. Het probleem was namelijk dat onderaan elke helling een dorp was dat alle snelheid eruit haalde.