Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchtweerstand - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Luchtweerstand

Mijn ervaring is dat een aerodynamisch snellere fiets in glooiend terrein met veel heuvel-af-heuvel-op in het voordeel is qua snelheid en moeite om vooruit te komen, ook al is-ie zwaarder. Ik denk aan mijn ritten in Engeland, Zweden, Frankijk, zelfs Zuid-Limburg en de Ardennen.
Je kan namelijk meer snelheid maken helling af en dat weer gebruiken om voor een groot deel weer de volgende helling op te komen. Met een langzame fiets is elke helling op zwoegen vanaf vrijwel onderaan de helling.

Tijdens een rit door Slowakije en Tjechië merkte ik dit voordeel trouwens niet. Het probleem was namelijk dat onderaan elke helling een dorp was dat alle snelheid eruit haalde.
Ja, dat geldt ook voor een zware fiets die door een dalletje moet. Als er gaten in de weg zitten kan je het momentum niet gebruiken.
bast1aan schreef:
do 25 jan, 2018 23:07
Mijn ervaring is dat een aerodynamisch snellere fiets in glooiend terrein met veel heuvel-af-heuvel-op in het voordeel is qua snelheid en moeite om vooruit te komen, ook al is-ie zwaarder.
Je kan namelijk meer snelheid maken helling af en dat weer gebruiken om voor een groot deel weer de volgende helling op te komen. Met een langzame fiets is elke helling op zwoegen vanaf vrijwel onderaan de helling.
Reken maar dat ik hier in de buurt van elk dalletje weet wat ik me qua snelheid kan veroorloven. Ik ken er een paar die best spannend zijn.
Op een vakantie in de Alpen viel het tegen; daar deden we maar één col per dag en waren er meestal nul tussendalletjes.
Leon schreef:
di 23 jan, 2018 16:43
quote="Peter Rodenburg
> Een al wat ouder, maar zeer interessant artikel van TestKees
> van de Fietsersbond over luchtweerstand en bagage
> (en volgens mij nog niet hier besproken):

Ik zie er geen datum bij. Stomme gewoonte van de Fietsersbond.

> De belangrijkste conclusies van TestKees zijn:
> - Besparen op luchtweerstand levert meer op dan besparen op gewicht; :shock:
Is Testkees uit de polder geweest? Dat Nederland grotendeels vlak is, is in de wereld een uitzondering.

>Ortlieb-stuurmand

Dat heb ik moeten opzoeken. Het heet een mand en ziet er uit als een tas maar de omschrijving van Ortlieb bevat geen daadwerkelijke beschrijving van wat het is, behalve: "ideaal om de handtas of kleine boodschappen te transporteren":

ORTLIEB heeft de fietsstuurmand heruitgevonden: chique, praktisch, veilig – en absoluut waterdicht. Daarmee is hij veruit de meerdere van zijn uit mand, draad en stof bestaande „collega’s“. De ORTLIEB stuurmand van licht nylonweefsel is ideaal om de handtas of kleine boodschappen te transporteren. Dankzij zijn praktische vouwsluiting met koord is in een oogwenk te openen en zelfs bij een boordevolle belading (max.5 kg) betrouwbaar te sluiten. In zijn vak binnenin zijn portemonnee, sleutels of smartphone voor het grijpen en goed bewaard. Bij het in- en uitladen staat hij vast en veilig op zijn standvoetjes. De mand wordt – zoals de beproefde ORTLIEB Ultimate tassen – met de bijgeleverde houder aan het stuur bevestigd en is ook compatibel met de Rixen&Kaul houder.
Zou het uitmaken voor de luchtweerstand als ze een ronde fietsstuurman zouden maken? Zoiets als dit maar dan van nylon en glad https://www.fietsweb.nl/nl/fastrider-ro ... klep-bruin

Ik heb een fiets met een drager voorop, een frunc zoals we dat bij Tesla's noemen, zou daar iets op willen zetten dat de lucht enigszins op efficiënte manier en wat klein spul kan bergen.
erikheijn schreef:
do 25 jan, 2018 18:32
Tja, wat Test Kees niet heeft meegenomen is de ligfiets. Bij de lezing van het artikel in de 'Vogelvrije Fietser' vond ik dat al een gemis.
De Fietsersbond heeft redelijk wat geschreven over de ligfiets en de voordelen daar van t.a.v. de luchtweerstand.

https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5- ... ergeleken/

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... igfietsen/

Ook anderen hebben over de ligfiets geschreven. Ook in boekvorm.

http://www.recumbentcycling.org/luchtweerstand.php

http://fietssite.jouwweb.nl/aerodynamica

Maar sinds dit fietsersforum de bromfiets (speedpedelec) in de armen heeft gesloten, is de luchtweerstand niet meer zo'n hot item.
Hans Keesom schreef:
do 15 mar, 2018 20:58
Zou het uitmaken voor de luchtweerstand als ze een ronde fietsstuurman zouden maken? Zoiets als dit maar dan van nylon en glad https://www.fietsweb.nl/nl/fastrider-ro ... klep-bruin
Je bedoelt een soor Bicycle Fairing: https://www.google.nl/search?q=bicycle+ ... 6&dpr=1.25

Een ronde stuurtas zal allicht beter zijn dan een kubusvormige, maar of zo'n tas beter is dan geen betwijwel ik, zeker als zo'n ding van grof riet is. Waarschijnlijk is het wel beter als je de tas achter het zadel hangt.
Leon schreef:
za 17 mar, 2018 10:28
Hans Keesom schreef:
do 15 mar, 2018 20:58
Zou het uitmaken voor de luchtweerstand als ze een ronde fietsstuurman zouden maken? Zoiets als dit maar dan van nylon en glad https://www.fietsweb.nl/nl/fastrider-ro ... klep-bruin
Je bedoelt een soor Bicycle Fairing: https://www.google.nl/search?q=bicycle+ ... 6&dpr=1.25

Een ronde stuurtas zal allicht beter zijn dan een kubusvormige, maar of zo'n tas beter is dan geen betwijwel ik, zeker als zo'n ding van grof riet is. Waarschijnlijk is het wel beter als je de tas achter het zadel hangt.
Leuk die fairings, wellicht toch een bekijken als manier om op langere tochten misschien wat sneller te gaan, wat energie van de e-bike te sparen, het zou kunnen. Zeker met de koude wind als die vandaag niet iets om uit te sluiten.

Maar ik was eigenlijk meer op zoek naar een voortas die halfrond was en vooral antwoord op de vraag of het veel zou uitmaken voor de stroomlijn van de fiets of dat het voornamelijk praktische ruimte gaat kosten.
Hans Keesom schreef:
ma 19 mar, 2018 00:00
Leon schreef:
za 17 mar, 2018 10:28
Hans Keesom schreef:
do 15 mar, 2018 20:58
Zou het uitmaken voor de luchtweerstand als ze een ronde fietsstuurman zouden maken? Zoiets als dit maar dan van nylon en glad https://www.fietsweb.nl/nl/fastrider-ro ... klep-bruin
Je bedoelt een soor Bicycle Fairing: https://www.google.nl/search?q=bicycle+ ... 6&dpr=1.25

Een ronde stuurtas zal allicht beter zijn dan een kubusvormige, maar of zo'n tas beter is dan geen betwijwel ik, zeker als zo'n ding van grof riet is. Waarschijnlijk is het wel beter als je de tas achter het zadel hangt.
Leuk die fairings, .......
Maar ik was eigenlijk meer op zoek naar een voortas die halfrond was en vooral antwoord op de vraag of het veel zou uitmaken voor de stroomlijn van de fiets of dat het voornamelijk praktische ruimte gaat kosten.
Wellicht heel praktisch, een topkoffer voor een scooter, erg licht en erg rond, inclusief een reflector. Gaat heel wat in en kan ook nog op slot ;-)
https://www.bol.com/nl/p/topkoffer-baga ... ifications
[/quote]

Wellicht heel praktisch, een topkoffer voor een scooter, erg licht en erg rond, inclusief een reflector. Gaat heel wat in en kan ook nog op slot ;-)
https://www.bol.com/nl/p/topkoffer-baga ... ifications
[/quote]

Leuke out-of-the-box suggestie!

Getriggerd door de opmerking "erg licht": Bolcom stelt dat ie 225gr weegt, in totaal 300 gram naar ik aanneem incl. bevestigingsmateralen. Dat zou inderdaad erg licht zijn.
Zojuist even op 'topkoffer scooter' en dergelijke termen gegoogeld, er ging een hele nieuwe wereld voor me open. Je hebt zelfs nog veel grotere, bijvoorbeeld voor 2 helmen. Aan de hand van de op de foto's getoonde constructie, zou het me niet verbazen wanneer e.e.a. ook nog eens (regen)waterdicht is. Zo te zien valt de hele bovenkant namelijk over de onderkant heen. Beetje speuren levert ook zeer lage prijzen op, zeker vergeleken met fietstassen.

Enige nadelen die ik zo snel kan bedenken:
- gewicht komt hoog te zitten.
- pakgewicht zal beperkt. Wat ik er over lees lijkt dit gewicht afgestemd te zijn op helmen. Maar op vakantie ideaal voor slaapzak, fleece jacket en ander volumineuze maar lichte spullen.
- igv vol met kleding stouwen wordt dichtdoen moeilijker (en bij opendoen zal de ineen gepropte kleding er uit ploppen, maar dit valt misschien enigszins op de vangen door plastic binnenzak te gebruiken)
mikefiets schreef:
ma 02 apr, 2018 13:31
Bolcom stelt dat ie 225gr weegt, in totaal 300 gram naar ik aanneem incl. bevestigingsmateralen. Dat zou inderdaad erg licht zijn.
Ik denk dat er een nulletje mist. Vergelijk het maar eens met andere topkoffers.
eindgebruiker schreef:
ma 02 apr, 2018 13:56
mikefiets schreef:
ma 02 apr, 2018 13:31
Bolcom stelt dat ie 225gr weegt, in totaal 300 gram naar ik aanneem incl. bevestigingsmateralen. Dat zou inderdaad erg licht zijn.
Ik denk dat er een nulletje mist. Vergelijk het maar eens met andere topkoffers.
Je hebt waarschijnlijk en helaas gelijk..... Maar goed, het idee is er, nu nog iets lichters vinden ;-)
Ik vond geen andere gewichtsinformatie dan het linkje van Bol (zie posting Hans Keesom).
En daar stond 225 gr en pakket 300 gram. Ik vond dat ook al verrassend (/verdacht) licht. Maar heb zo gauw geen info kunnen vinden over het gewicht, of in ieder geval de vermelding, in andere advertenties. En beschik ook niet over scooter-ervaring......
Ik word nu wel nieuwsgierig, hebben jullie linkjes/info waar de gewichten wel (juist) vermeld staan?
Ga er maar van uit dat dingen voor op gemotoriseerde voertuigen vrij zwaar zijn.

Voor fietsen heb je naast zadeltassen natuurlijk ook tal van bagagedragertassen:
https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... r_products

Ik vindt zelfs een paar harde:
https://www.rosebikes.nl/artikel/klickf ... aid:746970
https://www.rosebikes.nl/artikel/klickf ... id:2694868
https://www.rosebikes.nl/artikel/rackti ... id:2697365
https://www.rosebikes.nl/artikel/zinsma ... id:2665930