Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmat - Forum Wereldfietser

Slaapmat

Is iemand bekend met de JR Gear Insulated Traverse Core matras?

Afmetingen 183x51x8.9
R-waarde 5.0
Pakmaat 22x11
Vulling 100-133g/m2 primaloft
Gewicht 620g
Materiaal 75D Nylon

Op de hiking-site heb ik deze vraag ook gedropt maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen. De specs zijn ongeveer vergelijkbaar met de Thermarest Neoair All Seasons, alleen voor de helft van de prijs (~€70).
Ziet er idd wel stoer uit. Zelf geen ervaring mee.
Ze hebben nog meer matjes. Nog niet heel veel reviews.
http://www.aliexpress.com/wholesale?cat ... xt=jr+gear
Ik vraag me wel af of die uit stekende luchtinlaten niet kwetsbaar zijn (ken zelf alleen Exped) al ziet dit er ook wel weer gewoon standaard uit.
Vergeet ook de opblaaszak niet. Deze ziet er wel wat minder doordacht uit dan de exped zakjes (geen slurfje) maar zal z'n werk prima doen.
http://www.aliexpress.com/item/JR-Gear- ... 2240aeaaea
Het matje is gelukkig ook in Nederland te koop, oa hier dus ik hoef 'm niet uit China te importeren (wel zo handig bij evt. garantie). Zo'n ventiel zit ook op de Thermarestmatjes, heb met mijn self-inflating nog nooit problemen gehad. De foto op Ali spreekt ook van een nieuw type ventiel, misschien was het een oudere serie waarmee problemen waren?

Afbeelding
Zijn er al mensen met ervaringen met deze mat? Het is een mooie prijs. Meningen op internet zijn overwegend positief maar er zijn ook een aantal slechtere ervaringen met het merk.

Ik zou hem zelf overigens wel in Nederland kopen ivm garantie.
Zoals al geschreven hier, heb ik zelf JR Gear Traverse Insulated Core in 2016 besteld bij de Scoutshop. Behalve bij de Scoutshop kan de mat kopen bij Kathmandu in Utrecht of online.

Inmiddels iets van 8 weken mee gekampeerd. Prima mat wat mij betreft, opgevouwen niet al te groot en zwaar maar prima om op te slapen, comfortabel en geen gekraak.Opblazen duurt even maar is geen probleem met een pompje; leeglopen kost meer moeite. Op hikingsite lees ik dat iemand hem glad vind en ja dat is wel een beetje zo, maar eigenlijk is dat alleen een probleem met het kussen, als dat ook glad is dan blijft het kussen slecht liggen.

Wat betreft het ventiel, ja dat steekt uit en inmiddels hebben de nieuwere versies een ander ventiel; van de JR gear website:
Traditional screw valve is sandwiching between top and bottom fabric. However, it is only good for mat that is not very thick. Air mat is too thick for this kind of valve and cause a lot of air leakage around the valve socket. The bulge type valve is good but not good enough.
ALL-in-One valve is concealed into the mat. It can in-flow and out-flow.
Afbeelding

Sinds kort ook een blauw model met het nieuwe ventiel en dat is een verbetering wat mij betreft, nog steeds op te blazen met de Neoair pomp maar ook binnen 10 seconde leeg en geen uitstekend deel meer. Verder lichter (490 gram) en kleiner op te rollen, 23 cm hoog en 10 cm diameter. Verder nog geen ervaring mee maar moet voldoende warm zijn voor de zomer en eens kijken komende winter.

Als ik het Exped Synmat UL topic lees dan vraag ik me af waarom niet meer mensen rondkijken voor alternatieven.
Dank voor de info. Vooral over het ventiel. Er worden nog steeds versies (de Large-modellen) met het oude ventiel gekocht. Deze dus vermijden, zeker als het nieuwe ventiel echt een verbetering inhoudt.
Deze matten zijn zwaarder als vergelijkbare matten van Exped (misschien ook wel duurzamer?). Als ik naar de website http://www.jrgear.com kijk, wordt ik daar niet vrolijk van: geen contactinformatie, geen garantieinformatie etcetera. Dus inderdaad alleen kopen bij een winkel in Nederland die goede garantie geeft of bij Ali tegen de laagste prijs.
BIj de NL-winkels nagevraagd: De lange (XL) versie wordt nog met het oude ventiel verkocht (bij sommige webshops/winkels is de normale versie wel met nieuw ventiel). Goed opletten wat je aanschaft in NL dus (afbeeldingen kloppen wel met de werkelijkheid, en anders ff checken).

Het is ook niet bekend wanneer de nieuwe versies komen (en óf deze komen).

En op alibaba zie ik drie verschillende ventielen, dus ook daar is het oppassen wat je bestelt. Ook het gewicht van de 2017-versie (XL) is ineens 930 gram geworden (830 gram op de JR Gear website). En de lijm wordt niet bij geleverd bij het reparatiepakketje.

Hoop factoren dus ;) Het is niet te hopen dat peanuts monkeys opleveren :P
Bert van Sprang schreef:
ma 26 mar, 2018 13:56
Deze matten zijn zwaarder als vergelijkbare matten van Exped
Dat vraag ik me af, een Exped DownMat Lite 5 M weegt 620 g hetzelfde als de JR Gear Insulated Traverse Core, de afmetingen en R-waarde komen grotendeels overeen alleen is de JR gear dikker.
Fedor schreef:
ma 26 mar, 2018 12:15
Dank voor de info. Vooral over het ventiel. Er worden nog steeds versies (de Large-modellen) met het oude ventiel gekocht. Deze dus vermijden, zeker als het nieuwe ventiel echt een verbetering inhoudt.
Grappig, dit "oude" ventiel is het default ventiel op Exped en Thermarest matten zover ik weet.
Maar wie wil er in de zomer nu een Rc van 5,0? Het gaat wat mij betreft toch echt om wie het lichtste en toch betrouwbare geisoleerde matje maakt.
In de zomer is inderdaad een R-waarde van 5 overkill en voor mij waarschijnlijk ook in een normale winter, met een R-waarde van 3 slapen de meeste mensen nog comfortabel -6 graden.

Voor mij staat gewicht niet op de eerste plaats, op de eerste plaats staat volume en het blauwe model van 23 cm hoog en 10 cm diameter en 490 gram is wat mij betreft goed genoeg. De SynMat HL is dan 4 cm minder hoog 125 gram lichter maar daar betaal je een stuk meer voor en is met 20 denier materiaaldikte een stuk kwetsbaarder.
Bert van Sprang schreef:
ma 26 mar, 2018 15:32
Maar wie wil er in de zomer nu een Rc van 5,0? Het gaat wat mij betreft toch echt om wie het lichtste en toch betrouwbare geisoleerde matje maakt.
Tuurlijk is in de zomer zo'n R overkill, maar voor een year-round mat kan het wel handig zijn. Ik heb ervaring met een lagere R (2.zoveel) , waarbij in de Alpen het weer 's nachts omsloeg. Slapen was toen behoorlijk afzien, leek wel vastgevroren aan het grondzeil ;). Dus een beetje marge is wel handig.

Twee matjes (zomer en winter) vind ik overdreven (voor mezelf), al zit ik wel na te denken over een lagere R en deze dan in de winter te combineren met een EVA-mat, maar dan nog kan het soms kouder worden dan gepland.

Bovendien is de JR Gear natuurlijk vooral interessant vanwege de prijs in combinatie met een hogere R-waarde.
daulagari schreef:
ma 26 mar, 2018 15:28
Fedor schreef:
ma 26 mar, 2018 12:15
Grappig, dit "oude" ventiel is het default ventiel op Exped en Thermarest matten zover ik weet.
JR Gear geeft duidelijk aan dat hun oude ventielen niet 100% zijn (air leakage), dus ik hoop dat ze dan toch afwijken van ventielen van de andere merken ;)
daulagari schreef:
ma 26 mar, 2018 11:49
Als ik het Exped Synmat UL topic lees dan vraag ik me af waarom niet meer mensen rondkijken voor alternatieven.
Exped is natuurlijk niet zomaar zo populair. Er zijn niet zoveel matten die zo fijn liggen als een Exped mat, zeker niet voor zijslapers. De twee dikkere zijbanen die je op de mat houden zijn absoluut een vondst.

Daaarnaast komt exped ook met nieuwe dingen op de markt zoals lichtgewicht duo matten (geen ander merk doet dat). Nemo maakt ook een duo mat, maar dat scheelt 70% extra gewicht.

Dat gezegd hebbende, als onze duomat gaat stap ik over naar Nemo, niet vanwege de kwaliteit maar vanwege het lawaai :oops:

@ Bert; Ik ben het met Fedor eens, liever mee dan om verlegen, zeker omdat je qua gewicht niet of nauwelijks moet inleveren. Ik heb ook ijskoude nachten in Zomers Frankrijk meegemaakt waarbij ik nat en koud de slaapzak in moest. Never again. Ik neem nu gewoon een nul graden set mee, ik kan altijd nog een voetje buitenboord steken.
De Exped Synmat UL heeft een R=3.3 Voor mij is dat genoeg tot een paar graden boven nul, maar dan houdt het ook wel op. Daaronder heb ik het koud gehad, en neem ik nu weer de downmat mee. Komend weekend slaap ik in de boomgaard van Marten om koffie te zetten bij de reparatiecursus, en gezien de weersverwachting wordt het dus de downmat. Bij mij is de UL echt een zomermat.
Nas vijf jaar naar volle tevredenheid geslapen te hebben op een exped synmat 7, is bij mij nu ook de delaminatie begonnen: een van de banen is nu over de helft van de lengte dubbel zo hoog. Door dat aan het voeteinde te leggen, kon ik het weekend nog goed slapen, maar voor het meenemen met vakantie is het geen optie meer, dus moet de mat vervangen worden.

Nu vonden we het enige onhandige aan deze matten de ingebouwde pomp. Gewoon niet handig, maar ws. Wel handiger dan opblazen met de mond...

We zien bij de fietsvakantiewinkel dat naast de gewone exped synmat 7 ook een XP7 bestaat, lichter, zonder pomp maar met opblaaszak, en een ‘3d’ model, met zijwanden en opblaaszak. Voordelen zouden zijn:
-iets lichter (XP) of zelfde gewicht (3d);
-nog comfortabeler (3d);
-hogere buitenste banen (3d);
- gemakkelijk opblazen met de zak.

Zijn er al ervaringen met deze (voor ons) nieuwe modellen? Voor- en nadelen in de praktijk?
’gewone’ synmat 7
synmat xp7
synmat 3D
Al eens gedacht aan de Downmat 5 lite? Die heeft een andere constructie waardoor delaminatie volgens mij redelijk uitgesloten is. Wij zijn heel erg tevreden over de 5 LW, die ons beter bevalt dan de erg luidruchtig Synmat Lite DUO LW (die ligt ook prima, maar elke beweging is hoorbaar).

+ Redelijke prijs
+ Ligt prima (disclaimer, ik weeg onder de 70kg)
+ Dikke zijbanen.
+ Goed gewicht (iets lichter dan de standaard Synmats)
+ Klein pakketje.
+ Simpele constructie met duidelijk gescheiden banen.
+ goede R waarde (4.1 oftewel -12)
+ Dikke bodem/top, dus vermoedelijk sterk (wij noch onze stuiter-ballende kinderen hebben ze weten te slopen)

- Banen zijn duidelijk gescheiden, dat kan je vervelend vinden (maar met een hoescover is dat ook opgelost en wordt het geheel nog robuuster).
- 5cm dik, dus als je een wat zwaardere zijslaper bent moet hij vrij stug worden opgepompt.

Scheelt flink wat geld voor een lichter matje en dankzij de constructie lijkt me het klassieke Exped euvel ondervangen.
Zou een optie kunnen zijn als het in mijn slaapsysteem zou passen, maar deze is breder en langer dan de hoes van mijn slaapsysteem.

edit: ik zie dat deze (ook) in verschillende maten komt, dus ook in mijn M maat. Inderdaad net zo duur als een gewone Synmat 7. die heeft een hogere isolatiewaarde en is dikker 9en dus comfortabeler?) de dikkere buitenbanen zijn wel een groot voordeel.

Niet bij Fietsvakantiewinkel of bij Bever te koop, als ik snel zoek. Weet je een betrouwbare verkoper?
Ik heb hier een oude thermarest neoair liggen, weegt 540 gram.

Ik neem zelf in de zomer eigenlijk altijd een dicht-schuim matje mee van maar 190 gram, met als bijkomend voordeel dat het niet kapot kan en goedkoop is.