jeroen_ schreef: ↑ma 05 mar, 2018 18:22
de laatste tijd ben ik regelmatig in de stad Groningen voor mijn werk. Ik fiets dan door de stad naar mijn werk. Ik kom oorspronkelijk uit Emmen en ik ben erg geschrokken van de vuile lucht in de stad Groningen. Ik kom vaak veel vieze scooters tegen die een langdurig stinkend spoor van uitlaatgassen achterlaten. Niet alleen jongeren maar ook ouderen rijden in deze stad op vieze scooters en brommers.
Het is maar de vraag of de vuile lucht waar jij van geschrokken bent fijnstof is of gewoon stank van uitlaatgassen.
Fijnstof bestaat volgens Wikipedia uit deeltjes die fijner zijn 10 micron. Onder die grens van 10 micron heb je nog vele soorten en onderverdelingen. Het stof dat je met een vinger van een brugleuning kunt vegen is niet meteen het meest schadelijke, juist omdat het neerslaat of zich gemakkelijk laat vangen. De klasse beneden 1 micron (ultrafijnstof) is het meest schadelijke omdat het moeilijk neerslaat, en dus in concentratie ophoopt. Bij inademen wordt het niet in neus of keel opgevangen en kan diep in de longen doordringen en daar neerslaan. Plaatje uit
Engelse Wikipedia.
Als je naar de concentratie van fijnstof in Nederland kijkt, valt op dat de hoge concentraties optreden in de dichtsbevolkte en sterkst-geïndustrialiseerde gebieden, maar ook in enkele meer agrarische gebieden, zoals Oost-Brabant en de westelijke Veluwe. Dit
plaatje uit de Nederlandse Wikipedia toont het aantal dagen in 2006 dat de normwaarde voor fijnstof werd overschreden.
Er is ook een sterke anti-correlatie met de
locale windsterkte , wat voor de hand ligt want waar het hard waait wordt veel weggeblazen en verspreid!
Zijn die scooters en brommers wel zulke vervuilers? Veel fietsers gaan er van uit dat ze het meest groene transportmiddel gebruiken. Daar kun je gerust vraagtekens bij zetten!
Het menselijk lichaam gaat niet zuiniger om met brandstof dan een verbrandingsmotor. De omzetting van calorieën uit voedsel naar mechanische arbeid heeft een rendement van 20-25%, van dezelfde orde-grootte als een verbrandingsmotor op fossiele brandstof.
In een bruine boterham met kaas zit veel verborgen energie uit fossiele brandstoffen. Van het ploegen en bemesten van het land, het zaaien en maaien van koren, malen en bakken, verpakken, transporteren, in de schappen leggen, bij de kassa afrekenen tot en met het smeren van het brood. En als je denkt dat boter en kaas van een Nederlandse koe uit het eten van gras voorkomt, moet je nog eens beter in een melkstal rondkijken!
Iemand heeft me ooit gezegd dat ongeveer 1/3 van de prijs van elk produkt uit proces-energiekosten bestaat. Iedere keer dat ik dat ging narekenen, klopte het vrij aardig. In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten. Op industriële schaal koop je daarvoor ca. 2 kWh = 7200 kJ. Een brood van 800 gram heeft levert ongeveer 6400 kJ verbrandingsenergie. Met dit sommetje stel je dus vast dat een mens op een fiets ongeveer het dubbele verbruikt van een verbrandingsmotor! De helft van verbrandingsgassen wordt direct uitgeademd, de andere helft is door de schoorstenen van de voedselindustrie en de energiecentrales in de lucht geblazen.
Een sterk punt voor een e-bike!