Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tubeless - Forum Wereldfietser

tubeless

Momenteel fiets ik achter met een Idworx Darim 2 velg en voor met een Ryde Andra 30 velg. Beide met 50-622 Almotion banden. Nu overweeg ik tubeless te gaan rijden. Volgens Schwalde de toekomst. Idworx is nog wat minder enthousiast op zijn site. En mijn fietsenmaker is weer heel erg enthousiast hier over. Met name de nog lagere bandenspanning dus meer comfort is voor mij een reden om te kijken hoe het bevalt om met latex gevulde banden te gaan fietsen. Daarnaast vind ik het gewoon leuk nieuwe ontwikkelingen uit te proberen. Zijn er fietsers die hier mee ervaring hebben op een randonneur?

Groetjes Roger
In het Jan Heine draadje wordt gewaarschuwd voor tubeless banden voor wegfietsen:
For now, here is the take-home message for running tubeless tires:

For tubeless, we recommend a maximum pressure of 60 psi (4 bar).
If you are riding on gravel or rough stuff, tubeless eliminates pinch flats. And you’ll be running less than 60 psi anyhow.
If you ride on the road and need more than 60 psi, use inner tubes. Not just with Compass tires, but with other brands as well.
Even on smooth roads, Compass’ wide tires roll as fast as our narrow ones. Getting wider tires and running them at pressures below 60 psi is a good way to use tubeless on the road.
When mounting a tire tubeless, first inflate it 20% higher than the pressure you’ll be riding. Let it sit for a while to make sure it will not blow off your rim. Then decrease the pressure before you ride the bike. That way, you know that you aren’t at the upper pressure limit for that particular tire/rim combination.
Tubeless technology holds great promise, but like everything, it should be applied where it makes sense and where it is safe. In a future post, we’ll talk about tips on how to set up Compass tires tubeless.
Het voordeel van het gebruik van antilekpasta heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen: tijdens een rondje op de MTB reed mijn fietscollega lek op een dikke spijker. Hij trok deze eruit en vervolgens werd het gat vanzelf gedicht. Hij moest wel een beetje bijpompen, maar daarna konden we verder in plaats van naar huis.
Ik rijd tubeless op mijn mtb. Het grote voordeel is dat je op lagere bandenspanning kunt rijden waardoor je een betere grip kunt krijgen. Het risico op lekrijden bij deze lagere bandenspanning ook lager dan met een biba. Het gewichtsverschil valt m.i. wel mee.

Wat ik zelf heb ondervonden is dat ik met het oog op een fietsvakantie in de bergen in juni banden met stevige wangen heb gekocht (en tubeless gemaakt), die rock-proof zijn maar daardoor niet zo soepel. Het voordeel van tubeless lijkt daardoor beperkt. Mijn persoonlijke conclusie is dat tubeless vooral voordeel biedt met soepele banden die bedoeld zijn voor het lastige bochtenwerk.

Ik zou persoonlijk nooit tubeless gaan rijden op mijn 'gewone' vakantiefiets of racefiets. De vakantiefiets niet omdat als er dan toch iets gebeurt, het een heel gedoe is om banden te wisselen of opnieuw tubeless te maken. Een biba vervangen is eenvoudiger en overal zonder extra pomp en vloeistof te doen. En bij een racefiets is de bandenspanning niet zo laag dat je het verschil merkt. Het is ook gewoon extra gedoe en kost extra geld.

De Tubelessmarketingmachine is overigens best wel stevig. Het wordt echt gepusht op MTB-fora en door wielfabrikanten zoals Mavic. Extra waarde creëren levert extra marge op.
willem.m schreef:
vr 16 mar, 2018 09:32
Ik rijd tubeless op mijn mtb. Het grote voordeel is dat je op lagere bandenspanning kunt rijden waardoor je een betere grip kunt krijgen. Het risico op lekrijden bij deze lagere bandenspanning ook lager dan met een biba. Het gewichtsverschil valt m.i. wel mee.

Wat ik zelf heb ondervonden is dat ik met het oog op een fietsvakantie in de bergen in juni banden met stevige wangen heb gekocht (en tubeless gemaakt), die rock-proof zijn maar daardoor niet zo soepel. Het voordeel van tubeless lijkt daardoor beperkt. Mijn persoonlijke conclusie is dat tubeless vooral voordeel biedt met soepele banden die bedoeld zijn voor het lastige bochtenwerk.

Ik zou persoonlijk nooit tubeless gaan rijden op mijn 'gewone' vakantiefiets of racefiets. De vakantiefiets niet omdat als er dan toch iets gebeurt, het een heel gedoe is om banden te wisselen of opnieuw tubeless te maken. Een biba vervangen is eenvoudiger en overal zonder extra pomp en vloeistof te doen. En bij een racefiets is de bandenspanning niet zo laag dat je het verschil merkt. Het is ook gewoon extra gedoe en kost extra geld.

De Tubelessmarketingmachine is overigens best wel stevig. Het wordt echt gepusht op MTB-fora en door wielfabrikanten zoals Mavic. Extra waarde creëren levert extra marge op.

Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren. Ik neem nu ook altijd een reserve binnenband mee. Kosten valt voor mij wel mee, tubeless velglint, tubeless ventielen en latex.
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren.
Is het geen je aantreft als je zo'n band open maakt van binnen dan geen ontzettende kliederboel?
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 10:26
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren.
Is het geen je aantreft als je zo'n band open maakt van binnen dan geen ontzettende kliederboel?
Goeie vraag. Ik zou het niet weten. Nu zitten mijn banden van binnen nog onder de talkpoeder.
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
willem.m schreef:
vr 16 mar, 2018 09:32
Ik rijd tubeless op mijn mtb. Het grote voordeel is dat je op lagere bandenspanning kunt rijden waardoor je een betere grip kunt krijgen. Het risico op lekrijden bij deze lagere bandenspanning ook lager dan met een biba. Het gewichtsverschil valt m.i. wel mee.

Wat ik zelf heb ondervonden is dat ik met het oog op een fietsvakantie in de bergen in juni banden met stevige wangen heb gekocht (en tubeless gemaakt), die rock-proof zijn maar daardoor niet zo soepel. Het voordeel van tubeless lijkt daardoor beperkt. Mijn persoonlijke conclusie is dat tubeless vooral voordeel biedt met soepele banden die bedoeld zijn voor het lastige bochtenwerk.

Ik zou persoonlijk nooit tubeless gaan rijden op mijn 'gewone' vakantiefiets of racefiets. De vakantiefiets niet omdat als er dan toch iets gebeurt, het een heel gedoe is om banden te wisselen of opnieuw tubeless te maken. Een biba vervangen is eenvoudiger en overal zonder extra pomp en vloeistof te doen. En bij een racefiets is de bandenspanning niet zo laag dat je het verschil merkt. Het is ook gewoon extra gedoe en kost extra geld.

De Tubelessmarketingmachine is overigens best wel stevig. Het wordt echt gepusht op MTB-fora en door wielfabrikanten zoals Mavic. Extra waarde creëren levert extra marge op.

Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren. Ik neem nu ook altijd een reserve binnenband mee. Kosten valt voor mij wel mee, tubeless velglint, tubeless ventielen en latex.
Klopt. Maar met tubeless is het wel meer gedoe (latex rommel, strakke banden), en ik ga op mijn gewone vakantiefiets met bepakking sowieso niet op heel lage druk rijden. We hebben aardig wat vakanties op regelmatig erg slecht wegdek (Peru, Himalaya, 3x binnenland IJsland) overleefd op gewone Mondials met biba's - zonder lekke banden op het onverharde. Dus voor ons is tubeless op een 'gewone' fietsvakantie een bewerkelijke oplossing voor een niet bestaand probleem.
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 09:21
Momenteel fiets ik achter met een Idworx Darim 2 velg en voor met een Ryde Andra 30 velg. Beide met 50-622 Almotion banden. Nu overweeg ik tubeless te gaan rijden. Volgens Schwalde de toekomst. Idworx is nog wat minder enthousiast op zijn site. En mijn fietsenmaker is weer heel erg enthousiast hier over. Met name de nog lagere bandenspanning dus meer comfort is voor mij een reden om te kijken hoe het bevalt om met latex gevulde banden te gaan fietsen. Daarnaast vind ik het gewoon leuk nieuwe ontwikkelingen uit te proberen. Zijn er fietsers die hier mee ervaring hebben op een randonneur?
In deze draad staan al een heleboel interessante opmerkingen ivm tubeless op een vakantiefiets, maar ik wil er kort op wijzen dat je Ryde Andra 30 velg niet gemaakt is voor tubeless. Het kan wel maar heeft nadelen.
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 10:26
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren.
Is het geen je aantreft als je zo'n band open maakt van binnen dan geen ontzettende kliederboel?
Het is gewoon nat, je kan dat met water afkuisen maar je krijgt niet alle latex eruit. Als je nadien de binnenband er terug uithaalt plakt deze tegen de buitenband, maar je krijgt hem nog wel los.
Achterop mijn Giant Anyroad (zie profielfoto) ligt al ruim 5000 km een tubeless Almotion (40mm; breder past niet tussen de liggende achtervork). Tot nu toe heb ik nog geen lekke achterband gehad. Het enige onderhoud is elke 3 à 4 maanden een scheutje vloeistof toevoegen omdat de oude dan uitgedroogd raakt. Dat merk ik er aan dat de band sneller van druk gaat als mijn (niet tubeless) voorband. Het is meteen mijn waarschuwingssignaal dat de band in geval van een lek niet meer (goed) afgedicht zal worden.

De standaard velg heb ik met een paar lagen duct-tape luchtdicht gemaakt. Het is even proberen hoeveel je er nodig hebt om je specifieke velg band combinatie goed passend te hebben. Op internet vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe het aftapen verloopt.

Ervaringen met lekke tubeless banden kreeg ik alleen toen ik bewust een een gewone band (Schwalbe Thunder Burt Liteskin) tubeless heb gebruikt. Die band is ontworpen voor mountainbike-race gebruik, is super licht en heeft maar een heel beperkte lekbescherming. Elke 1000 km daarmee was het raak: lek, witte sputtertjes op frame en vork, maar nooit veel luchtverlies dat me dwong om meteen bij te pompen of te lopen.

Aangezien ik vrijwel altijd verhard (asfalt of gravel) rijd, pomp ik mijn banden vrij hard op 4 tot 5 bar). Dat rolt het beste. Het comfortverlies neem ik op de koop toe.
In die situatie voegt tubeless niet veel toe. Met een stevige voorband (Schwalbe Marathon Cross met binnenband) heb ik vóór al 3500 km ook geen last van lekke banden.

Voor de extreme toepassingen (MTB / cyclocross) waar je bewust heel lage bandenspanning wilt zonder extra gevaar voor lekkages is tubeless een oplossing. Hoewel ik ook al een mede rijder heb zien sukkelen met het weer opgepompt krijgen van een afgelopen tubeless band (het werd uiteindelijk een binnenbandje....)

Ik twijfel of ik mijn volgende achterband weer een tubeless model wordt. Voor mij zijn de voordelen beperkt. Door de juiste buiten- en binnenband te combineren blijven rolweerstand en gewicht op een met tubeless vergelijkbaar niveau, heb ik niet méér last van lekke banden, maar bespaar ik het lastiger opleggen en oppompen van de tubeless banden en het knoeien met latexvloeistof.
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 10:26
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren.
Is het geen je aantreft als je zo'n band open maakt van binnen dan geen ontzettende kliederboel?
Ja dat is het zeker.
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 14:05
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 09:21
Momenteel fiets ik achter met een Idworx Darim 2 velg en voor met een Ryde Andra 30 velg. Beide met 50-622 Almotion banden. Nu overweeg ik tubeless te gaan rijden. Volgens Schwalde de toekomst. Idworx is nog wat minder enthousiast op zijn site. En mijn fietsenmaker is weer heel erg enthousiast hier over. Met name de nog lagere bandenspanning dus meer comfort is voor mij een reden om te kijken hoe het bevalt om met latex gevulde banden te gaan fietsen. Daarnaast vind ik het gewoon leuk nieuwe ontwikkelingen uit te proberen. Zijn er fietsers die hier mee ervaring hebben op een randonneur?
In deze draad staan al een heleboel interessante opmerkingen ivm tubeless op een vakantiefiets, maar ik wil er kort op wijzen dat je Ryde Andra 30 velg niet gemaakt is voor tubeless. Het kan wel maar heeft nadelen.
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 10:26
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 10:12
Willem, mocht je in die mate lek rijden, dat het gat te groot is om zich te dichten met de latex kun je toch gewoon een binnenband monteren.
Is het geen je aantreft als je zo'n band open maakt van binnen dan geen ontzettende kliederboel?
Het is gewoon nat, je kan dat met water afkuisen maar je krijgt niet alle latex eruit. Als je nadien de binnenband er terug uithaalt plakt deze tegen de buitenband, maar je krijgt hem nog wel los.

Ik weet inderdaad niet of velgflank van De Ryde Andra 30 hoog genoeg is. Volgens mijn fietsenmaker kan het. Schwalbe houd de Etro standaard van 6 mm aan. Het moet niet zo zijn dat je het risico loopt dat de band er af kan lopen. Ik moet de band maar even demonteren en dan de hoogte van de binnenzijde van de velgflank meten. Zie je nog andere nadelen behalve dat de band er zou kunnen aflopen?
Behalve het comfort door met 20% lagere druk te kunnen fietsen het ik nog een andere reden om tubeless rijden uit te proberen. Het is namelijk zo, dat ik mijn 50-622 Almotion banden moeilijk gemonteerd/gedemonteerd krijg op de Idworx Darim 2 velg. Ik zie er gewoon tegen op als ik lek rij. Zeker als het nog koud is buiten. Thuis wil dit met veel gevloek en koffie naast de radiator nog net lukken. Zijn er meerdere fietsers die hier tegen aanlopen met deze combinatie band velg? Door de binnenband weg te laten zal de Almotion vermoedelijk ook makkelijker te monteren/demonteren zijn.
Ik heb tubeless racing ralphs op mijn salsa fargo; fietst fijn; soepel; veel vering; altijd een binnenband (en flesje latex) mee voor het geval dat. Waarom wil je overigens 50mm banden op een 'randonneur' hebben?

Bedenk wel dat je een tubeless band 'in het wild' sowieso niet goed gemonteerd krijgt tenzij je een goeie pomp bij je hebt; met zo'n karig klein rot ding die je direct op je ventiel zet kan het nog wel eens flink tegen gaan vallen. Ik zou zeggen bekijk eens een video op youtube wat er bij komt kijken...

Banden monteren in de kou is nooit leuk maar je moet het wel een beetje in de vingers hebben natuurlijk :lol: .
Roger schreef:
vr 16 mar, 2018 18:26
Zie je nog andere nadelen behalve dat de band er zou kunnen aflopen?
Het stond al in die vermelde draad, maar de band zal bij lekrijden snel naar het midden van deze velg schieten waardoor hij moeilijk terug tubeless te monteren is. Dit omdat de velg de plateau's en drempels in het velgbed mist die een echte tubeless ready velg wel heeft.
Allmotion monteert trouwens inderdaad lastig.
Waarom ik 50 mm op mijn fiets wil? Mocht 55 mm passen zou ik hiervoor kiezen. Ik ben nog niemand tegen gekomen die met ballonbanden op een vakantiefiets fietst nog terug zou willen naar bijv. 37 mm. Ik weet niet of je al eens met dergelijke banden heb gefietst met 2 bar. Vermoedelijk niet, anders zou je deze vraag denk ik niet stellen. Maar we wijken nu af van het onderwerp; tubeless
Denk dat we dan iets anders met 'randonneur' bedoelen ;)

Zou vooral kijken wat er bij komt kijken om onderweg de boel te fixen en of je dat een beetje ziet zitten; als het systeem echt lek is heb je een baanpomp, co2 patronen of toch nog een biba nodig om de band weer op druk te krijgen en dan ben je alsnog langer bezig.
Matthieee schreef:
vr 16 mar, 2018 20:04
Denk dat we dan iets anders met 'randonneur' bedoelen ;)

Zou vooral kijken wat er bij komt kijken om onderweg de boel te fixen en of je dat een beetje ziet zitten; als het systeem echt lek is heb je een baanpomp, co2 patronen of toch nog een biba nodig om de band weer op druk te krijgen en dan ben je alsnog langer bezig.
Mocht het lek zo groot zijn dat de latex het gat niet meer vult zou ik tijdelijk een binnenband monteren zodat ik mijn tocht voort kan zetten. En thuis een nieuwe tubeless ready buitenband monteren. hoe vaak komt dit voor? Als ik nu naar de keren terug kijk dat ik lek reed, gaat dit vrijwel altijd om kleine gaatjes. Die vermoedelijk allemaal met de latex gedicht worden.

Onder Randonneur versta ik vakantiefiets, reisfiets, hybridefiets en stevige forensenfiets.

co2 patronen wordt afgeraden bij tubeless. Dit geeft een ongunstige invloed bij de antielekbescherming.
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 19:16
Allmotion monteert trouwens inderdaad lastig.
Mijn ervaring is juist dat Almotion banden makkelijk zijn te monteren/demonteren. Ik doe dit zelfs zonder bandenlichters. Mijn partner heeft 40-622 Alomotion. Ook hier geen enkel probleem. Echter bij de Idworx Darim 2 velg is dit bijna niet te doen.
Roger schreef:
za 17 mar, 2018 07:28
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 19:16
Allmotion monteert trouwens inderdaad lastig.
Mijn ervaring is juist dat Almotion banden makkelijk zijn te monteren/demonteren. Ik doe dit zelfs zonder bandenlichters. Mijn partner heeft 40-622 Almotion. Ook hier geen enkel probleem. Echter bij de Idworx Darim 2 velg is dit bijna niet te doen.