door
Ruud-H » vr 16 mar, 2018 15:16
Achterop mijn Giant Anyroad (zie profielfoto) ligt al ruim 5000 km een tubeless Almotion (40mm; breder past niet tussen de liggende achtervork). Tot nu toe heb ik nog geen lekke achterband gehad. Het enige onderhoud is elke 3 à 4 maanden een scheutje vloeistof toevoegen omdat de oude dan uitgedroogd raakt. Dat merk ik er aan dat de band sneller van druk gaat als mijn (niet tubeless) voorband. Het is meteen mijn waarschuwingssignaal dat de band in geval van een lek niet meer (goed) afgedicht zal worden.
De standaard velg heb ik met een paar lagen duct-tape luchtdicht gemaakt. Het is even proberen hoeveel je er nodig hebt om je specifieke velg band combinatie goed passend te hebben. Op internet vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe het aftapen verloopt.
Ervaringen met lekke tubeless banden kreeg ik alleen toen ik bewust een een gewone band (Schwalbe Thunder Burt Liteskin) tubeless heb gebruikt. Die band is ontworpen voor mountainbike-race gebruik, is super licht en heeft maar een heel beperkte lekbescherming. Elke 1000 km daarmee was het raak: lek, witte sputtertjes op frame en vork, maar nooit veel luchtverlies dat me dwong om meteen bij te pompen of te lopen.
Aangezien ik vrijwel altijd verhard (asfalt of gravel) rijd, pomp ik mijn banden vrij hard op 4 tot 5 bar). Dat rolt het beste. Het comfortverlies neem ik op de koop toe.
In die situatie voegt tubeless niet veel toe. Met een stevige voorband (Schwalbe Marathon Cross met binnenband) heb ik vóór al 3500 km ook geen last van lekke banden.
Voor de extreme toepassingen (MTB / cyclocross) waar je bewust heel lage bandenspanning wilt zonder extra gevaar voor lekkages is tubeless een oplossing. Hoewel ik ook al een mede rijder heb zien sukkelen met het weer opgepompt krijgen van een afgelopen tubeless band (het werd uiteindelijk een binnenbandje....)
Ik twijfel of ik mijn volgende achterband weer een tubeless model wordt. Voor mij zijn de voordelen beperkt. Door de juiste buiten- en binnenband te combineren blijven rolweerstand en gewicht op een met tubeless vergelijkbaar niveau, heb ik niet méér last van lekke banden, maar bespaar ik het lastiger opleggen en oppompen van de tubeless banden en het knoeien met latexvloeistof.