Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom ik vanuit Parijs met de trein naar huis? - Forum Wereldfietser

Hoe kom ik vanuit Parijs met de trein naar huis?

Beste allemaal,

Het jaar is bijna voorbij. Het is dus weer tijd om fietsplannen te maken voor het komende jaar. Ons idee deel ik graag met jullie en hoop hierbij nuttige tips te krijgen.

In de meivakantie willen we met de fiets naar Parijs gaan. De bedoeling is om de stad te bekijken om vervolgens met de trein weer naar huis te gaan. Ik ben opzoek naar tips hoe we weer met de trein naar huis komen. Op zich niet zo moeilijk zou je denken maar mijn gezin bestaat uit 6 personen, 2 volwassenen en 4 kinderen in de leeftijd van 13 - 11 - 10 - 8 jaar. Naast 6 fietsen hebben we ook allemaal fietstassen bij ons, een kleine volksverhuizing dus... :D

Welke tips kunnen jullie me geven m.b.t. de terugreis?
Ik ben vooral ook benieuwd of het handig/verstandig is om de terugreis van te voren al te boeken/reserveren of is het verstandiger om dit in Parijs te regelen?

Alvast bedankt.

Groeten, fam. Lubbers (Gouda)
Ik dacht spontaan aan de Flixbus, echter bij 6 fietsen zeker reserveren en vooraf contact opnemen. Meestal fietsenrek voor 4 fietsen, rest in het ruim. Met 6 fietsen en kinderen zou ik ook bij overige vervoersvarianten altijd reserveren.
Met zoveel fietsen en bagage zou je kunnen overwegen om de fietsen door een bedrijf uit Parijs naar Gouda te laten transporteren, en zelf gewoon met de TGV terug te komen.
Ik ben benieuwd wat een prijsopgaaf voor zo'n transport zal zijn.
Zes fietsen kunnen inderdaad zorgen voor problemen.
Er gaan een flink aantal TGV's met fietsplaatsen tussen Parijs en Rijsel. Er zijn per treinstel vier fietsplaatsen.
Diverse van deze TGV's bestaan uit twee stellen. Dus in totaal acht fietsplaatsen, maar wel verdeeld in twee stellen.
Reserveren voor de fiets is verplicht in de TGV. Dit is gekoppeld aan je treinkaartje. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets.
Probleem is de Belgische Intercity van Rijsel naar Antwerpen. In deze trein is slechts een zeer klein fietsenhokje voor twee fietsen. De conducteurs zijn vaak soepel en staan ook twee fietsen op het aangrenzende balkon toe, maar ik denk dat schrikken van zes fietsen. Jullie kunnen verdelen, waarbij een deel een trein later neemt, maar dat is niet gezellig.

Een oplossing zou zijn Soetens in te schakelen. Dit transportbedrijf haalt fietsen en grote bagagestukken op in Frankrijk en levert deze thuis af. www.fiets-transport.nl

Treinkaartjes zou ik vooraf regelen. Hoe eerder geboekt, des te meer kans op een goedkoop tarief.
Voor alle informatie en boekingen:
http://www.treinreiswinkel.nl zij zijn ook op de Fiets en Wandelbeurs 2-4 maart Jaarbeurs Utrecht
Ik zou er aan denken een busje te huren waarbij de achterste bank neer kan, dan zouden alle zes fietsen achterin moeten kunnen en zes mensen voorin.

De grootte vraag blijft dan natuurlijk hoe dat busje in Parijs komt ;-)
Je kan ook even kijken bij Soetens Fietsvervoer. Fietsen in een busje, jullie relaxt met de trein. Zelf goede ervaringen mee. (edit: Zag dat Bert ze ook al genoemd had.)
Eventueel vrienden of familie die jullie komen oppikken? Zo heel ver is het ook niet, maar ze moeten wel wat tijd hebben natuurlijk.
De link van Bert doet het niet, toen ik wilde checken.
Blijkt http://www.fiets-vervoer.nl/ te moeten zijn. :-)
Ik heb het ooit gedaan zoals Bert hierboven omschrijft.

Wel de randbemerking dat de Belgische spoorwegen er ondertussen een tikje op vooruitgaan en de treinen met slechts 2 fietsplaatsen minder en minder gebruikt worden (ter herkennen aan de zwarte ronde banden op de voorkant). Sommige treinen hebben ondertussen zelfs een heuse fietswagon!

Zolang je voor het opstappen een seintje geeft aan de conducteur is er eigenlijk nooit een probleem. Het zijn steeds zeer schappelijke mensen en ze kennen het probleem. Op mooie lente/zomerdagen zitten de treinen uit de Ardennen soms vol met een heel peleton. Lukt ook.
stef schreef:Ik heb het ooit gedaan zoals Bert hierboven omschrijft.

Wel de randbemerking dat de Belgische spoorwegen er ondertussen een tikje op vooruitgaan en de treinen met slechts 2 fietsplaatsen minder en minder gebruikt worden (ter herkennen aan de zwarte ronde banden op de voorkant). Sommige treinen hebben ondertussen zelfs een heuse fietswagon!

Zolang je voor het opstappen een seintje geeft aan de conducteur is er eigenlijk nooit een probleem. Het zijn steeds zeer schappelijke mensen en ze kennen het probleem. Op mooie lente/zomerdagen zitten de treinen uit de Ardennen soms vol met een heel peleton. Lukt ook.
Er komen in België inderdaad steeds meer treinen met meer ruimte voor fietsen. Helaas niet tussen Rijsel en Antwerpen.
Bedankt voor al jullie tips, hier kan ik verder mee.
Lijkt nog een hele uitdaging om thuis te komen. De kosten gaan ook meespelen.

Deze week heb ik contact gehad met Herz. Mijn idee was om in Parijs een auto/busje te huren en dan naar huis te rijden. Dit bleek niet mogelijk en de extra toeslag zonder btw was €300,--. Ik ga nog maar even verder informeren.
Ben benieuwd. Wil je hier misschien ons op de hoogte houden? Ik heb namelijk precies hetzelfde idee, ook een gezin met 4 kinderen...

We wonen zelfs vlak bij elkaar.
ErikL schreef:
vr 12 jan, 2018 07:28

Deze week heb ik contact gehad met Herz. Mijn idee was om in Parijs een auto/busje te huren en dan naar huis te rijden. Dit bleek niet mogelijk en de extra toeslag zonder btw was €300,--. Ik ga nog maar even verder informeren.
Kijk ook eens naar kilometervrij huren, dan heb je geen meerprijs per kilometer. Voor een retour Parijs vaak wel handig. Kon laatst via Sixt op en neer naar Parijs met een extra aan te schaffen kilometer pakket.
36745EBE-3300-48BA-9ABE-0C2C80146BDE.png
Maar ik moest toen voor m’n werk al op en neer, kleine moeite om dan twee fietsen mee te nemen ;-)

Blijft over dat je als je een auto wil hebben waarbij je iedereen een eigen zitplaats met gordel en dan ook nog eens de fietsen kwijt wil, je best een aardige auto nodig hebt. Als je iemand uit de vriendenkring in Nederland op en neer wil laten rijden is dat natuurlijk ook weer een zitplaats. 7-persoons met aanhanger zou dan wel weer kunnen. Met een dubbelcabine busje kom je vaak maar tot 3+3 en een laadruimte....
redmiller schreef:
vr 12 jan, 2018 10:49
Ben benieuwd. Wil je hier misschien ons op de hoogte houden? Ik heb namelijk precies hetzelfde idee, ook een gezin met 4 kinderen...

We wonen zelfs vlak bij eltkaar.
Combineren en 1 gezin van Parijs naar Nederland fietsen en het andere gezin van Nederland naar Parijs?
Heel leuk idee inderdaad! We zitten alleen waarschijnlijk met dezelfde vakantie :wink:
bert sitters schreef:
zo 10 dec, 2017 13:44
Zes fietsen kunnen inderdaad zorgen voor problemen.
...
Probleem is de Belgische Intercity van Rijsel naar Antwerpen. In deze trein is slechts een zeer klein fietsenhokje voor twee fietsen.
Vorig jaar geleden ben ik vanuit de Pyreneeën terug naar huis gereisd met een fiets. Ik weet niet meer waarom, maar de overstap in Rijssel was toen niet mogelijk.
Ik koos ervoor om van Rijssel naar Moeskroen te fietsen (ongeveer 15 km), waar een intercity naar Antwerpen klaar stond. Daarin was een ruim bagagehok, waar meerdere fietsen in pasten en er was voldoende tijd om de fietsen in de trein te tillen.
Misschien een optie voor de topicstarter om uit te zoeken of het nog steeds zo gaat?
Erik v S schreef:
zo 04 mar, 2018 11:20
bert sitters schreef:
zo 10 dec, 2017 13:44
Zes fietsen kunnen inderdaad zorgen voor problemen.
...
Probleem is de Belgische Intercity van Rijsel naar Antwerpen. In deze trein is slechts een zeer klein fietsenhokje voor twee fietsen.
Vorig jaar geleden ben ik vanuit de Pyreneeën terug naar huis gereisd met een fiets. Ik weet niet meer waarom, maar de overstap in Rijssel was toen niet mogelijk.
Ik koos ervoor om van Rijssel naar Moeskroen te fietsen (ongeveer 15 km), waar een intercity naar Antwerpen klaar stond. Daarin was een ruim bagagehok, waar meerdere fietsen in pasten en er was voldoende tijd om de fietsen in de trein te tillen.
Misschien een optie voor de topicstarter om uit te zoeken of het nog steeds zo gaat?
Vorig jaar waren er inderdaad werkzaamhedenen en reed de Intercity van en naar Rijsel vaak niet. Het kan zijn dat toen voor de vervangende trein vanaf Moeskroen ander matererieel is ingezet. Ik heb afgelopen zomer twee keer in de trein gezeten van Rijsel naar Antwerpen (niet tijdens werkzaamheden) en toen reden de bekende treinen met fietshokje voor slechts 2 fietsen.
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gaat vanaf dit jaar geleidelijk de nieuwe M7-intercity treinen met grote ruimte voor fietsen inzetten, maar het is nog niet duidelijk of en wanneer deze gaan rijden tussen Antwerpen en Rijsel.