Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Busch&muller USB-werk - Forum Wereldfietser

Busch&muller USB-werk

Mijn USB-werk is nu ruim 3,5 jaar oud en het werkt niet meer.
Ik heb gekeken of mijn Son naafdynamo kapot is en die werkt prima.
Ik heb een nieuw USB kabeltje gekocht.
Maar het werkt nog niet.
Heeft iemand een idee en is het mogelijk om het apparaat door te laten meten en kan dat bij een fietsenmaker.
Als je vastgesteld hebt dat er wel spanning ingaat maar er geen spanning uit komt, dan kun je wel concluderen dat hij defect is.

Met de uurtarieven van tegenwoordig is reparatie van elektronica economisch oninteressant geworden. Fietsenmakers blinken over het algemeen niet uit in reparatie van elektronische zaken, of het moet een (verlichtings)kabeltje zijn dat gebroken is.

Dat betekent òf zelf doen, òf een geïnteresseerde hobbyist zoeken, òf een nieuw apparaat kopen.
Kijk eens naar de Forumslader als alternatief. Horizon Bicycles in Utrecht is dealer, en meen ook gelezen te hebben dat De Vakantiefietser er al een aantal gemonteerd had.

Helaas had Horizon ze laatst niet meer op voorraad toen ik er was, maar de eigenaar vertelde me dat er wel een nieuwe versie aankomt die in een eigen behuizing zit in plaats van in de vorkbuis. Handiger als je meerdere fietsen hebt waartussen je ‘m wil wisselen.
Hoe zit het met de "Plug"? Veel fietsenmerken bieden die als optie aan, maar ik hoor er weinig goede verhalen over...

Als de Forumslader ook in de vorkbuis zit (en heeft B&M geen soortgelijke opzet?) dan ben ik benieuwd hoe die bevallen tov de Plug.
Hoewel het natuurlijk ver buiten de normale garantieperiodes is, mag je van een dergelijk duur apparaat (€ 100) verwachten dat het niet na 3,5 jaar (incidenteel) gebruik kapot gaat. Dus: terug naar de verkoper of B&M zou ik zeggen.
Jurr schreef:
ma 26 feb, 2018 15:17
Kijk eens naar de Forumslader als alternatief. Horizon Bicycles in Utrecht is dealer, en meen ook gelezen te hebben dat De Vakantiefietser er al een aantal gemonteerd had.

Helaas had Horizon ze laatst niet meer op voorraad toen ik er was, maar de eigenaar vertelde me dat er wel een nieuwe versie aankomt die in een eigen behuizing zit in plaats van in de vorkbuis. Handiger als je meerdere fietsen hebt waartussen je ‘m wil wisselen.
Ik heb laatst nog van Horizon gehoord dat ze ze wel inbouwen maar zelf niet verkopen. Ik heb daarom zelf maar contact opgenomen met Jens, (die is overigens slecht bereikbaar tot 4 maart as)
Johan Willem,
ga naar de dealer waar je hem gekocht hebt. Vraag of hij hem even omwisselt met een nieuwe USB-werk. En dan weet je waar het mis gaat.

Wij verkopen wel de Forumslader en hebben hem vaak op voorraad, maar omdat Jens de winkel geen inkoopkorting geeft, vragen wij er meer voor dan dat hij ervoor vraagt.
Want stel dat hij 181 euro kost en wij verkopen hem daarvoor, dan lijden wij (181/121*21) € 31,49 verlies omdat wij BTW moeten afdragen.

(Verduidelijking: ik koop hem in voor 181 euro en zou hem daarvoor dan ook moet verkopen)

Soms is hij bij ons snel uitverkocht en duurt het vier weken voordat Jens er weer een stel in elkaar gesoldeerd heeft. Oh ja, en wij hebben inmiddels een constructie voor als hij niet in de balhoofdbuis past.
edit: reactie niet relevant.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Bij mij bleek het kabeltje van het USB-werk naar mijn Garmin geoxideerd. Contact opgenomen met Busch&muller. Zij hebben mij kosteloos een nieuw kabeltje gestuurd. Nu werkt hij weer.
Eric Schuijt schreef:
ma 26 feb, 2018 17:24
Want stel dat hij 181 euro kost en wij verkopen hem daarvoor, dan lijden wij (181/121*21) € 31,49 verlies omdat wij BTW moeten afdragen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uitenland/
Kiek schreef:
ma 26 feb, 2018 19:49
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Bij mij bleek het kabeltje van het USB-werk naar mijn Garmin geoxideerd. Contact opgenomen met Busch&muller. Zij hebben mij kosteloos een nieuw kabeltje gestuurd. Nu werkt hij weer.
Ik had hetzelfde probleem met een USB-werk van een collega fietser. Die USB-werk was met de rubbers aan het frame bevestigd. De ronde stekkers van de USB-werk zijn wel waterdicht maar de USB contra stekker niet en die gaat dan oxideren. Met een klein stukje waterproof schuurpapier kon ik de contacten in de USB connector weer roestvrij krijgen.

Een USB-werk aan het frame bevestigen is m.i. vragen om moeilijkheden. Zelf heb ik de kabel vanaf de dynamo wat langer gehouden zodat de USB-werk in mijn stuurtas past. Veilig voor vocht en figuren met losse handjes.
Ik heb ook goede ervaring met de serviceafdeling van B&M. Gewoon even een mailtje naar hun sturen waarin je uitlegt wat het probleem is (in het Duits of Engels). Vooral in de beginperiode van de E- en USB-works waren er nogal wat kinderziektes in deze gelijkrichters.

Busch & Müller KG
Auf dem Bamberg 1
58540 Meinerzhagen Ik
DEUTSCHLAND

Telefon: +49 2354 915-6000
Telefax: +49 2354 915-7000
E-mail: info(at)bumm.de
Een alternatief is de Zzing. Corrie en ik hebben er allebei een aan het frame hangen ( de smartphoneversie), ook bij slecht weer; wel met de contactpunten naar beneden, zodat er geen regenwater inloopt. We hebben er nooit problemen mee gehad die ik niet zelf op kon lossen (zoals een contactpunt dat uit het omhulsel schoot, dat ik met secondenlijm muurvast heb gezet). Van het oudste exemplaar heb ik na 5 jaar de bufferaccu (5 aanelkaar gesoldeerde en gesealde AA-batterijen) vervangen. Daarna kon ik met die Zzing een iPad mini tot 80% opladen.
Van andere fietsers heb ik nog geen klachten over dit apparaat gehoord. Al zou het kunnen dat er minder fietsers met een Zzing rondrijden dan met andere laadsystemen, waardoor je ook weinig over mogelijke problemen hoort.

Afbeelding
Mooi, Kees :( . Mijn E-Works heb ik mooi uit het zicht onder de stuurvoorbouw gemonteerd. De koppelingen zijn redelijk waterdicht, maar de USB-aansluiting roest wel.
Ja, wie verzint er eens een USB-aansluiting-waterdichtmaker? En dan zo, dat ie afkoppelbaar blijft. Mijn E-werk zit veilig onder mijn ligfietszitje, maar ook dan is de USB-aansluiting de zwakke plek.
Mijn vorige Sony Xperia telefoon kon ik dmv een magneetcontact opladen, ideale oplossing in vochtige omstandigheden: geen gepiel met kwetsbare micro-usb aansluitingen en ook geen vermindering van de waterdichtheid van de telefoon.

Mijn huidige Sony Xperia telefoon moet ik opladen met een micro-usb-C aansluiting en de telefoon is (hoewel nog steeds waterdicht) niet meer voorzien van afsluitingen voor de diverse openingen. Helaas heeft B&M geen kabeltje met micro-usb-C aansluiting, wat betekent dat ik nu nog een aansluiting extra heb die kan corroderen.
Dit soort contacten gaan niet zelden oxideren, vaak helpt een beetje contactspray in de USB aansluiting spuiten een hele hoop.
Het probleem met het snoertje met USB-aansluiting (corrosie) van het USB-Werk speelt (uiteraard) ook in Duitsland, Heimat van maker B&M.

Een handige fietser, Urs Reich, die ook ingenieur is, heeft daar een eigen waterdicht omhulsel gemaakt voor de USB-poort. Inmiddels in een 2e verbeterde versie. En met zelfs 2 USB-aansluitingen. Zelf lukt me dat niet om na te maken, maar anderen misschien wel: zie de site van Reich:
https://www.dertrekkingradler.de/techni ... steckdose/

Overigens was zijn ervaring ook bij B&M, dat je gratis een nieuw snoertje kreeg, na een klacht hierover.
Op de site van B&M staat dat je je bij klachten in eerste instantie moet wenden tot je verkoper. Dat heb ik gedaan en daar kostte een nieuw kabeltje 10 euro!
Als ik bovenstaand eerder had geweten had ik er ook maar een mailtje aan gewaagd.