Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Shimano Anti-Seize werkt hier heel goed, ik krijg de freewheels van de kinderfietsen zonder enige moeite los en terug vast.Ivo Miesen schreef: ↑ma 26 feb, 2018 10:35Hoe kleiner het verzet met een pignon (zo heet een schroefcassette), hoe harder je je pignon vaschroeft op je naaf. Dus hoe lastiger het wordt om deze te verwijderen.
Een betere reden om naar cassettes (en bijbehorende naaf) over te stappen is dat de as van het wiel minder belast wordt. Bij een wiel met freewheelnaaf zit de rechtse lagering bijna in het midden van de as, bij een casettenaaf zit de lagering dichter bij het uiteinde. Bij zware belasting heb je dus meer kans op asbreuk bij een freewheel dan bij een cassette.Ivo Miesen schreef: ↑ma 26 feb, 2018 10:35Kern van mijn verhaal, ander achterwiel nemen met cassette en dit wiel alleen inzetten voor het gebruik op vlakker gebied.
Klopt. De grens hiervoor ligt bij acherwielen met een breedte van 126mm (6 en 7 speed) vanaf 130mm (8 speed en hoger) liggen de lagers inderdaad te ongunstig en krijg je vaker gebroken assen.bdr schreef: ↑ma 26 feb, 2018 11:12Shimano Anti-Seize werkt hier heel goed, ik krijg de freewheels van de kinderfietsen zonder enige moeite los en terug vast.Ivo Miesen schreef: ↑ma 26 feb, 2018 10:35Hoe kleiner het verzet met een pignon (zo heet een schroefcassette), hoe harder je je pignon vaschroeft op je naaf. Dus hoe lastiger het wordt om deze te verwijderen.
Een betere reden om naar cassettes (en bijbehorende naaf) over te stappen is dat de as van het wiel minder belast wordt. Bij een wiel met freewheelnaaf zit de rechtse lagering bijna in het midden van de as, bij een casettenaaf zit de lagering dichter bij het uiteinde. Bij zware belasting heb je dus meer kans op asbreuk bij een freewheel dan bij een cassette.Ivo Miesen schreef: ↑ma 26 feb, 2018 10:35Kern van mijn verhaal, ander achterwiel nemen met cassette en dit wiel alleen inzetten voor het gebruik op vlakker gebied.
Als ik die Shimano code ga googelen kom ik op een tandemnaaf met rechts een cassette en links een schroefdraad voor een extra rem. Klopt dit Shimanonummer?
Vittorio monteerde graag zulke tandemnaven. (nummer weet ik niet, maar de omschrijving klopt)