Geïnspireerd door Kees Swart's interessante veldwerk, en gewapend met een pre-release versie van de nieuwste frontlijnroute (waarvoor dank) hebben wij drie dagen gefietst langs Diksmuide - Ieper - Rijsel - Doornik. Hier een kleine impressie.
We zijn met de trein tot Diksmuide gereden, dit kan rechtstreeks vanuit Antwerpen. De "nieuwe" fietswagon in deze oude trein was heel handig, maar spijtig genoeg zijn er geen twee treinen van de NMBS op dezelfde manier ingericht. Op de terugweg hebben we in een gelijkaardige fietswagon gezeten maar daar was er geen bevestiging voor de fietsen te vinden. Andere treinen hadden dan weer de aparte bagageruimtes...
Een beladen monument, de IJzertoren. Ik sta zelf zeer huiverachtig tegen het Vlaams Nationalisme maar de tentoonstelling is redelijk neutraal en informatief.
Onbedoelde recreatie van de oorlogsomstandigheden door de provincie vanop de IJzertoren. Het zicht was fenomenaal.
Hier kan ik mij wel in vinden: pamfletten die in 1930 vanuit een vliegtuig over de IJzerbedevaart werden gestrooid en toen voor de nodige onrust zorgen.
Hier en daar volgt de frontlijn route de gifgas route. Deze naam is nog altijd toepasselijk...
...want de streek stonk tijdens onze fietsdagen fenomenaal naar de vele varkensbedrijven. In West-Vlaanderen zouden zo'n 3,5 miljoen varkens zitten. Deze worden in zulke stallen in 6 maanden opgefokt met veevoer dat o.a. uit Brazilië wordt gehaald. De mest wordt tot in provincie Antwerpen uitgespreid. De varkenshouderij was te ruiken in Ieper centrum.
Langemark, Duits kerkhof (+44.000 soldaten)
Tynecot Cemetery, Brits kerkhof (12.000 soldaten)
Frans kerkhof, +/- 4000 soldaten
Voor zulke "bergen" werd er dan gestreden. De foto is niet vervormd, het dorp Mesen ligt een klein beetje hoger en dat is genoeg voor een ware veldslag.
In Armentières zijn we van de Frontlijn route afgeweken en hebben koers gezet naar Rijsel via de Leie (Lys) en de gekanaliseerde Deule (Deûle). Hier rijden we langs de Deule. De foto is niet representatief, want gezien het goede weer waren er zeer veel wandelaars. De wandelaars in Frankrijk zijn duidelijk niet gewoon de weg te delen met fietsers, ze lopen links, rechts, in het midden of over de volledige breedte van het pad.
Rijsel
Met veel gedoe de fietsen in het hotel binnen gekregen. Onze fietsen zijn niet speciaal, en bv. in Amsterdam zou ik ze probleemloos op straat laten staan, maar in Rijsel was er werkelijk geen enkele fiets buiten te bekennen. Ik heb een paar fietsen gezien die ergens vastgeketend waren maar zij misten vitale onderdelen als wielen.
Ik wou al lang naar Rijsel om Euralille te zien. Wij zijn geïnteresseerd in moderne architectuur, maar deze wijk heeft het niet. Wat mij betreft is Rem Koolhaas de meest overschatte architect van zijn generatie.
Zo voelt Euralille aan, koud, rommelig en onestetisch.

Rijsel ligt overigens helemaal vol gebroken glas, maar hier hadden ze het wel heel bont gemaakt: asfalt met gerecycleerd glas. Het glas komt los uit het asfalt en wordt één groot knerpend glastapijt.
In de schaduw van Euralille ligt de verrassing van het weekend: Cimetière Est in Rijsel.
Soms tragisch...
Soms vrolijk...
En de cirkel is rond.

Rijsel ligt overigens helemaal vol gebroken glas, maar hier hadden ze het wel heel bont gemaakt: asfalt met gerecycleerd glas. Het glas komt los uit het asfalt en wordt één groot knerpend glastapijt.