Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere nummering fietsknooppunten in West-Vlaanderen - Forum Wereldfietser

Andere nummering fietsknooppunten in West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen is het netwerk van fietsknooppunten sinds kort ingrijpend vernieuwd (zie hier). Veel knooppunten hebben een ander nummer gekregen. Ook zijn er nieuwe knooppunten aan het netwerk toegevoegd. De nieuwe nummers zijn al verwerkt in de Belgisch-Nederlandse fietsknooppuntenplanner (alleen het Groningse netwerk ontbreekt hier nog). Helaas zijn oude papieren fietsknooppuntkaarten (tot en met 2015) in West-Vlaanderen onbruikbaar geworden.

Ook in fietsgidsen kloppen de West-Vlaamse knooppuntnummers niet meer. Correcties zijn te vinden op de volgende webpagina's van ReCreatief Fietsen:
Fietsen langs de Frontlijn
Fietsen rond Het Kanaal, deel 1
Fietsen rond Het Kanaal, deel 2

Op de website van de Europafietsers staat een update voor de Groene Valleienroute.
Waar zijn ze toch allemaal mee bezig??? :roll:

Waarom geeft men een knooppunt een nieuw nummer? Ik zie er het nut niet van in.
Zolang de nummers uniek blijven is er toch geen probleem?

Daar is vast weer eindeloos op vergaderingen over nagedacht...

Vraagt techneut 1: "Wat zullen we doen? Extra knooppuntnummers invoegen of gooien we de boel helemaal overhoop?" :twisted:

Antwoord techneut 2: "We gooien de boel helemaal op zijn kop. We veranderen een heel aantal nummers. Dat zijn allemaal nieuwe bordjes. :twisted: Onze vriend de verkeerswegwijzerproducent zal ons dankbaar zijn." :lol:

De kaartenverkopers zullen er wellicht blij mee zijn.

Greetz,
Bram
Kunnen ze die West-Vlaamse knooppunten dan niet ondertitelen, net als 'H'errit Callewaert uit Bavikhove, deelgemeente van Harelbeke? :wink:
Op de link van Cabonga wordt het mooi uitgelegd, zodat men zich heeft verantwoord. Het is goed voor de werkgelegenheid zullen we maar denken. Daarnaast zijn op grotere afstand afleesbare paaltjes ook wat waard, hoe vaak er hier niet mensen stil staan bij een paddestoel om te kijken waar ze heen moeten....
_Peter_ schreef:Daarnaast zijn op grotere afstand afleesbare paaltjes ook wat waard
Wat dat betreft is het fietsknooppuntnetwerk in Belgisch Limburg een voorbeeld! Die bordjes zie je al van kilometers afstand. In de rest van Vlaanderen ben je meer bezig met de bordjes te zoeken (als je ze al kan vinden) dan met de omgeving...
Akkoord, soms is het aantal bordjes een beetje overdreven, maar je hebt zeker geen kaart of zelfs GPS nodig in Limburg...
Buiten Limburg is het steeds weer hopen dat je op tijd het volgende bordje ziet ...

allé, da's mijn ervaring hé. Misschien zijn we hier in Limburg net een beetje teveel verwend op dat vlak .
Headley schreef:
_Peter_ schreef:Daarnaast zijn op grotere afstand afleesbare paaltjes ook wat waard
Wat dat betreft is het fietsknooppuntnetwerk in Belgisch Limburg een voorbeeld! Die bordjes zie je al van kilometers afstand. In de rest van Vlaanderen ben je meer bezig met de bordjes te zoeken (als je ze al kan vinden) dan met de omgeving...
Akkoord, soms is het aantal bordjes een beetje overdreven, maar je hebt zeker geen kaart of zelfs GPS nodig in Limburg...
Buiten Limburg is het steeds weer hopen dat je op tijd het volgende bordje ziet ...

allé, da's mijn ervaring hé. Misschien zijn we hier in Limburg net een beetje teveel verwend op dat vlak .
De grote blauwe borden van Belgisch-Limburg zijn in andere Vlaamse provincies afgekeurd, vanwege teveel dominantie in het landschap.
bert sitters schreef:De grote blauwe borden van Belgisch-Limburg zijn in andere Vlaamse provincies afgekeurd, vanwege teveel dominantie in het landschap.
Je zou je tussen de villa's, de buitenhuizen, de fabrieksterreinen en de villawijken en de parkeerplaatsen en industrieterreinen en ontgrindingen en snelwegcomplexen en autostrades met grootwinkelbedrijven en een stukje groen maar eens storen aan een blauw bord ...
Leon schreef:
bert sitters schreef:De grote blauwe borden van Belgisch-Limburg zijn in andere Vlaamse provincies afgekeurd, vanwege teveel dominantie in het landschap.
Je zou je tussen de villa's, de buitenhuizen, de fabrieksterreinen en de villawijken en de parkeerplaatsen en industrieterreinen en ontgrindingen en snelwegcomplexen en autostrades met grootwinkelbedrijven en een stukje groen maar eens storen aan een blauw bord ...
Ik dacht iets soortgelijk toen ik dat van die grote blauwe borden las.
En ik kan dit spijtig genoeg enkel als typisch Belgisch ambtenarendenken bestempelen. Maar verbazen doet het mij geenszins.

Een ander voorbeeld ... In het nieuwe verlichtingsplan van het Agentschap Wegen en Verkeer staat uitdrukkelijk dat men er voor kiest om vrijliggende fietspaden in de buurt van gewestwegen niet te verlichten. Overbodige verlichting zou immers de natuur kunnen verstoren.
Op zich kan daar in natuurgebieden zeker iets voor te zeggen zijn, maar het is echt niet de moderne verlichting langsheen het beperkt aantal vrijliggende fietspaden dat het probleem van lichtvervuiling veroorzaakt.
Dat de verlichtingsrichtlijnen in het verlichtingsplan (een beleidsdocument van de Vlaams overheid) daarmee ook in tegenspraak zijn met de verlichtingsrichtlijnen in het vademecum fietsvoorzieningen (inderdaad eveneens een beleidsdocument van de Vlaamse Overheid) wordt blijkbaar niet als problematisch beschouwd.

Renaat
Het is vermakelijk om te constateren dat er vlak naast het rechtlijnige en regelzuchtige Nederland een land ligt waar de regels buigzaam zijn, de autoriteiten minzaam en afspraken vaak scheten in een netje zijn. Zoals Jean-Luc Dehaene ooit zei: "In Nederland is alles beter geregeld, maar ik zou er niet willen wonen."
math schreef:Het is vermakelijk om te constateren dat er vlak naast het rechtlijnige en regelzuchtige Nederland een land ligt waar de regels buigzaam zijn, de autoriteiten minzaam en afspraken vaak scheten in een netje zijn. Zoals Jean-Luc Dehaene ooit zei: "In Nederland is alles beter geregeld, maar ik zou er niet willen wonen."
Ik zeg niet dat het in Nederland allemaal perfect is. Maar de problemen die o.a. ons totaal gebrek aan goede ruimtelijke ordening veroorzaakt (versnippering van natuur, mobiliteitsproblemen, verkeersonveiligheid, ...) gaat België nog decennia in de weg staan om bepaalde zaken wel op orde te krijgen.

Voor mensen die met zulke thema's bezig zijn is wat jij positief lijkt te omschrijven een gigantische drempel naar verbetering toe.

Renaat
keesswart schreef:In West-Vlaanderen is het netwerk van fietsknooppunten sinds kort ingrijpend vernieuwd (zie hier). Veel knooppunten hebben een ander nummer gekregen.
Bijna alle bordjes zijn vernieuwd, maar op de wegwijzers staat soms nog een oud nummer. Zoals hier bij knooppunt 28: bovenop de wegwijzer prijkt nog het oude nummer 22.

Afbeelding
keesswart schreef:
keesswart schreef:In West-Vlaanderen is het netwerk van fietsknooppunten sinds kort ingrijpend vernieuwd (zie hier). Veel knooppunten hebben een ander nummer gekregen.
Bijna alle bordjes zijn vernieuwd, maar op de wegwijzers staat soms nog een oud nummer. Zoals hier bij knooppunt 28: bovenop de wegwijzer prijkt nog het oude nummer 22.

Afbeelding
Was de bordjesophanger te klein of had hij/zij een ladder vergeten?
De drone die dit klusje had moeten klaren, moest opeens naar Molenbeek...
Leon schreef:
bert sitters schreef:De grote blauwe borden van Belgisch-Limburg zijn in andere Vlaamse provincies afgekeurd, vanwege teveel dominantie in het landschap.
Je zou je tussen de villa's, de buitenhuizen, de fabrieksterreinen en de villawijken en de parkeerplaatsen en industrieterreinen en ontgrindingen en snelwegcomplexen en autostrades met grootwinkelbedrijven en een stukje groen maar eens storen aan een blauw bord ...
Afbeelding

Ook hier bij Mesen wordt een betonnen paal opgeleukt met een klein groen bordje dat mooier is dan het moderne bio-industriële landschap eromheen. Maar laten we niet nostalgisch worden: het is er nu fijner fietsen dan een eeuw geleden, tijdens de Tweede slag om Mesen.

Afbeelding