Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagerek op carbon voorvork - Forum Wereldfietser

Bagagerek op carbon voorvork

Hallo,
Ik heb een Koga Light deluxe, mooie lichte tourfiets (12 kg), met o.a. carbon voorvork. Ga van de zomer touren met volledige bagage. Heb nu alleen backrollers maar dat is niet voldoende voor complete kampeeruitrusting erbij. Nu zijn er bagagerekjes die eigenlijk bedoeld zijn voor verende voorvork en daarom niet aan de vork vastgemaakt worden. Is zoiets voor een carbon voorvork ook mogelijk of af te raden ivm extra gewicht? http://faiv.de/
Of is het verstandiger om met een dergelijk lichte fiets met bagagekarretje te gaan fietsen? Bv Burley Nomad?
gr
Frank
Hm, als je overweegt een karretje aan te schaffen ben je misschien wel goedkoper en lichter uit met een andere vork met oogjes? Neemt ook minder plek in in de schuur en je fiets blijft handzamer.
Mijn eerste reactie is dat reductie van bagagegewicht toch wel de prettigste en veiligste optie is. Dat lijkt me al gauw ook goedkoper. Zijn er redenen waarom dat niet kan? Zie hier voor wat tips: https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Zie hierboven :)

Frametas geen optie (er is lekker veel ruimte voor als deze tenminste deze maat hebben)? Op deze Koga zit standaard trouwens een wel heel licht bagagerekje achter. Iets om over na te denken als je een kampeeruitrusting mee wilt nemen.
Bij volledige bepakking (voor&achtertassen, stuurtas en bagagerol) van zeg 20 kilo ga je met deze fiets niet meer prettig fietsen. Daar is hij te licht voor uitgevoerd. Dus: of bagage beperken tot ca 10 kilo (en goed verdelen) of inderdaad een aanhanger overwegen. De rekjes die ik zie worden wel degelijk aan de vorkpoot bevestigt. Als je carbon voorvork geen bevestigingsmogelijkheden heeft is dit geen goede optie. Eventueel wel andere mogelijkheden die aan de as en de vorkkroon worden bevestigd.
Standaard zitten er ook nominaal 35 mm banden op (in werkelijkheid vermoedelijk iets van 32 mm). Dat is smal met veel bagage. Ik zou dus ook proberen zo breed mogelijke banden te monteren. Misschien past de Panaracer Pasela 38 mm (echt ook ongeveer 38 mm).
Ik sluit mij aan bij het "minder, minder, minder" koor. ;-)

Met twee achtertassen en een stuurtas gaat prima. De kunst van het weglaten.
Voortassen zijn alleen nodig voor wereldreizen of mensen met specifieke fotografische hobby's/professie en een tas met lenzen.
Maar twee zware achtertassen en een zware stuurtas op deze fiets gaat waarschijnlijk niet.
Maar twee lichte vast wel.
Een typisch geval van pleasy do try this at home dus, zoals zo vaak.
Zelfs bij twee lichte heb ik mijn twijfel. Mijn Koga Lichtrunner bleef dan ook niet stabiel.
Georg schreef:
di 20 feb, 2018 18:57
Ik sluit mij aan bij het "minder, minder, minder" koor. ;-)

Met twee achtertassen en een stuurtas gaat prima. De kunst van het weglaten.
Voortassen zijn alleen nodig voor wereldreizen of mensen met specifieke fotografische hobby's/professie en een tas met lenzen.
Voor zomerritjes wel (wat de TS ook wil), maar anders wordt het toch lastig. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel je in je uitrusting wil investeren. Mijn best goede herfst-winteruitrusting incl. kookspullen (alles helaas verkocht :oops: ) had toch echt alle tassen (+ kanozak) nodig (bij solo-tochten).

Maar goed, met een goede zomeruitrusting zal het idd wel gaan :)
Nee hoor. Ik fietste afgelopen november naar Graubünden, kampeerde op 1500m in de sneeuw. Twee Ortlieb backrollerts (waarin ook nog een 1L thermosfles) en een medium stuurtas waren ruimschoots voldoende voor volledige kook & kampeeruitrusting voor dit seizoen en die omgeving.
30cm sneeuw op m'n tentje, en in de ochtend even mijn carbon-gevoorvorkte Gazelle sneeuwvrij maken.
Heerlijk.
Ik blijf erbij dat voorspellen dat andermans fiets stabiel zal rijden een hachelijke zaak is.