Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lugframe fiets en bagage - Forum Wereldfietser

Lugframe fiets en bagage

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een fiets gekocht voor dagelijks gebruik. Het is een broodje speciaal, aangezien ik van aparte fietsen houd. Ik fiets elke dag 26km (heen en terug). En met een aardig tempo van gemiddeld 28km/u 8)

Nu overweeg ik mijn eerste fietsvakantie te gaan doen met deze fiets. Mogelijk naar Berlijn of in ieder geval een vergelijkbare afstand. Echter vraag ik mij af of de fiets voldoende geschikt is.

We verwachten rond de 20 kilo per fiets mee te nemen en onderweg te kamperen.
Ik zelf weeg 87 kilogram.

Enkele specificaties van de fiets:
Belt drive van gates.
Een jaren 30 (of ouder) Lugframe van Gazelle.
Sturmey Archer 5 speed naaf.
Schwalbe vouwbanden (26inch).

Nu vraag ik mij het volgende af:

Gezien het oude lugframe:
Met een aanhanger op vakantie, of de tassen op de bagagedrager plaatsen? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb nooit gehoord dat een lugframe gescheurd en/of kapot is gegaan. Sommige stapfietsen worden behoorlijk mishandeld. Mogelijk ben ik onterecht bezorgd.
Ik heb een reserve frame beschikbaar uit 1920 :lol:

En zijn er ervaringen met de Sturmey Archer 5 speed? Ik lees goede dingen op enkele fora, maar weinig van vakantie fietsers. Ik maak me in ieder geval weinig zorgen over het beperkte bereik.

Mijn alternatief:

Ik heb een Scott Fatbike (mountainbike) met enkel voorvering, deze kan ik geschikt maken voor een aanhanger.

Maar mijn hoofdvragen zijn: Zijn er ervaringen met oude lugframes? En waar moet ik op letten? En wat zijn de ervaringen met de Sturmey Archer 5 Speed?

Bij voorbaat dank!
Allemaal niet spannend in Noord-west Europa, al vind ik dat wel heel veel bagage. Of je schat het te hoog in, of je moet toch even rustig kijken naar je uitrusting.
quote=Outlandish
>Ik heb onlangs een fiets gekocht voor dagelijks gebruik.
> Het is een broodje speciaal, aangezien ik van aparte fietsen houd.
Design is meestal niet bevordelijk voor de praktische bruikbaarheid.
Heb je er een foto van? Interessant.

>Nu overweeg ik mijn eerste fietsvakantie
>Berlijn
> 20 kilo per fiets mee
>Ik zelf weeg 87 kilogram.

>Belt drive van gates.
check
>Een jaren 30 (of ouder) Lugframe van Gazelle.
kanskaart.
>Sturmey Archer 5 speed naaf.
weetikniet
>Schwalbe vouwbanden (26inch).
Schwalbe maakt vouwbanden in vele vele typen, dus dit zegt niet veel.

>Met een aanhanger op vakantie, of de tassen op de bagagedrager plaatsen? Wat zijn jullie ervaringen?
Zie de wiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen en check de fiets met de tien punten bovenaan op deze pagina.
Maar je hebt kennelijk voorbaat geen idee hoe de fiets zicht gedraagt als je er tassen aanhangt. Dat zou je moeten proberen, dat gaat heel wat sneller dan er over discussieren op dit forum.
En heeft de fiets remmen?

>Ik heb nooit gehoord dat een lugframe gescheurd en/of kapot is gegaan.
Nou bij dezen dan. Ik heb er meerdere gebroken. Sterker: op dit forum zijn aanzienlijk meer gebroken stalen frames gemeld dan aluminium.

>Sommige stapfietsen worden behoorlijk mishandeld.
Van verwaarlozing wordt een frame niet minder sterk, terzij de roest doorroest, maar dat is zelden.
Beste Leon en Loknor, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb beperkte ervaring met een bepakte fiets (onder andere hemelvaart 100km fietsen met twee kratten bier naast de achterdrager) :lol: . Wel ervaring met kamperen en survival tochten. Ik ga het in ieder geval proberen met beide fietsen. Bedankt voor de tip!

De tien punten heb ik gelezen van tevoren 8) De fiets heeft een trommelrem aan de achterzijde en de mogelijkheid tot schijfrem aan de voorzijde (dit ga ik er ook op monteren). Als de tochten wat betreft hoogtemeters extremer worden wordt de trommelrem achter heroverwogen.
De achterzijde is vrij kort helaas, maar ik heb een drager die dat enigszins compenseert.
Ik heb ook rekening gehouden met standaard materiaal en onderdelen.

Op het moment ben ik een éénwieler fietskar aan het bouwen. Bij interesse kan ik wel foto's plaatsen.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de SA 5 speed?
Er zijn hier ervaringen met een lugframe: in oudere berichten lees je hoe mensen op hun eerste fietsen fietsvakantie deden op fietsen uit die tijd.Ik heb die ervaring niet.
Dit klikt als een bijzondere fiets van een vaardige 'sleutelaar' (als ik je zo mag noemen, dit lezende :D )
Ik ben erg benieuwd naar foto's van je fiets en aanhanger-in-aanbouw.
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
vr 16 feb, 2018 08:16
Er zijn hier ervaringen met een lugframe: in oudere berichten lees je hoe mensen op hun eerste fietsen fietsvakantie deden op fietsen uit die tijd.Ik heb die ervaring niet.
Op het jaarlijkse zomerkampeerweekend van deze club komen meestal zo'n 100 fietsers, waarvan naar ik schat tegenwoordig wel minder dan de helft met fietsen met lugs, die dan zelden ouder dan een paar jaar zijn (de fietsen, niet de bereijders :wink: ) . Een flink aantal daarvan is er heel tevreden mee.
Het ligt namelijk niet aan de fabricagemethode of een frame goed genoeg is voor een fietsvakantie.
Beste hoogframe, bedankt voor uw reactie :D

Ik zal eens gaan zoeken naar oudere berichten op dit forum.

Mijn broer en ik zelf zijn fiets hobbyisten, we hebben al allerlei brouwsels gemaakt, van "zo goedkoop mogelijk" tot "show" waardige fietsen:

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande bestond niet bepaald uit de duurste onderdelen, maar erg leuk om te doen! Alles gerecycled.

Back on-topic:

Ik hoop mijn brouwsels te kunnen testen op fietsvakanties. Ik zou graag fietsframes willen kunnen produceren, maar daar ontbreekt het nog aan wat betreft kennis en gereedschap.
Outlandish schreef:
vr 16 feb, 2018 08:06
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de SA 5 speed?
Is dat er zo een met 2 kabels ? Ja - niet al te best, kun je beter een oude Sachs naaf hebben, maar daar zitten altijd remmen bij die de indruk van vertraging opwekken, meer niet.
@ Leon, haha dankje. Het ging mij vooral om de "vermoeiingsbestendigheid" omdat ik thuis enkele frames heb liggen van 60 tot 100 jaar oud :wink:

@ Shadow, deze heeft één kabel. Is een vrij recente 5 speed naaf van SA.
Even een puntje over de remmen. Zodra je de Nederlandse grens oversteekt zijn dubbele remmen op een fiets verplicht. Hou daar dus rekening mee als je naar Duitsland wil fietsen.
Met bagage zijn twee goede remmen sowieso belangrijk.
Ik heb zelf nog nooit een stalen frame gesloopt tijdens een vakantie, wel een aluminium frame. Het meest slijt een frame tijdens het vervoer van en naar de vakantieplek, vooral omdat je dan vaak je fiets moet demonteren (bijvoorbeeld voor het vliegtuig). Van gewoon rijden slijt een frame niet veel.
Ivo Miesen schreef:
vr 16 feb, 2018 09:47
Zodra je de Nederlandse grens oversteekt zijn dubbele remmen op een fiets verplicht. Hou daar dus rekening mee als je naar Duitsland wil fietsen.
Zou je dat willen toelichten?
Ik woon dicht aan de Duitse grens, maar dit is nieuw voor mij. Zie hele hordes de grens passeren op fietsen met terug-trap-rem.

Groet, Tom.
Tom vds schreef:
vr 16 feb, 2018 12:20
Ivo Miesen schreef:
vr 16 feb, 2018 09:47
Zodra je de Nederlandse grens oversteekt zijn dubbele remmen op een fiets verplicht. Hou daar dus rekening mee als je naar Duitsland wil fietsen.
Zou je dat willen toelichten?
Ik woon dicht aan de Duitse grens, maar dit is nieuw voor mij. Zie hele hordes de grens passeren op fietsen met terug-trap-rem.

Groet, Tom.
Er zijn maar twee landen in Europa waar een fiets maar 1 rem hoeft te hebben, Denemarken en Nederland. Voor klein grensverkeer geldt dat je fiets moet voldoen aan de voorwaarden van je woonland. Boven een x aantal dagen verblijf in het land waar je bent moet je fiets voldoen aan de wegenverkeerswet van het land waar je je bevindt. Dit geldt voor politiecontroles.
Heb je een ongeluk en komt daar een rechtszaak van dan hangt het er van af hoe goed je advocaat is. En met name Duitse verzekeringsadvocaten zijn heel goed in het vinden van een kleinigheid die ze jou kunnen aansmeren zodat je een Teilschuld krijgt en kunt fluiten naar je geld.
Een oudere met een klassieke Nederlandse fiets met terugtraprem op een zondagmiddaguitje loopt daarbij minder risico dan een jongere op trektocht met beladen fiets, zeker als die fiets de indruk geeft zelf gebouwd te zijn.
Dank voor de info Ivo, weer wat geleerd!
Wist niet dat slechts Nederland en Denemarken deze vorm van rem toestaan.

Groet, Tom
ik zie dit:
Afbeelding

beste outlandish, zou je de foto's met andere hulpsite kunnen plaatsen? bijvoorbeeld: http://pix.toile-libre.org/
groet! hoogframe
Tom vds schreef:
vr 16 feb, 2018 16:06
Dank voor de info Ivo, weer wat geleerd!
Wist niet dat slechts Nederland en Denemarken deze vorm van rem toestaan.

Groet, Tom
Een terugtraprem an sich wordt ook elders toegestaan, je moet er alleen nog een andere rem bij hebben. Het gaat hem om het aantal remsystemen, dat moet minimaal 2 zijn in de meeste landen.
Shadow schreef:
vr 16 feb, 2018 09:34
Outlandish schreef:
vr 16 feb, 2018 08:06
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de SA 5 speed?
Is dat er zo een met 2 kabels ? Ja - niet al te best, kun je beter een oude Sachs naaf hebben, maar daar zitten altijd remmen bij die de indruk van vertraging opwekken, meer niet.
SA 5 speed: Slecht, ja dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen, daarmee zou ik niet naar Berlijn gaan fietsen. Overigens zat die naaf in een Gazelle lugged frame (ca. 15j oud), waarbij de lug tussen balhoofd en schuine buis wel degelijk de geest gaf-> gevolg een los zwabberende onderbuis en dus rijp voor de sloop.
Ik ben vooral benieuwd hoe de riem het zal doen in deze set-up. Het lijkt mij erg aannemelijk dat zowel uitlijning als stijfheid van het frame niet voldoen aan de eisen door Gates gesteld. Dit zou kunnen resulteren in een riem die over de tanden springt (vooral in laagste versnelling bij lage snelheid en hoge kracht op de pedalen).
Ivo Miesen schreef:
vr 16 feb, 2018 12:45
Tom vds schreef:
vr 16 feb, 2018 12:20
Ivo Miesen schreef:
vr 16 feb, 2018 09:47
Zodra je de Nederlandse grens oversteekt zijn dubbele remmen op een fiets verplicht. Hou daar dus rekening mee als je naar Duitsland wil fietsen.
Zou je dat willen toelichten?
Ik woon dicht aan de Duitse grens, maar dit is nieuw voor mij. Zie hele hordes de grens passeren op fietsen met terug-trap-rem.

Groet, Tom.
Er zijn maar twee landen in Europa waar een fiets maar 1 rem hoeft te hebben, Denemarken en Nederland. Voor klein grensverkeer geldt dat je fiets moet voldoen aan de voorwaarden van je woonland. Boven een x aantal dagen verblijf in het land waar je bent moet je fiets voldoen aan de wegenverkeerswet van het land waar je je bevindt. Dit geldt voor politiecontroles.
Heb je een ongeluk en komt daar een rechtszaak van dan hangt het er van af hoe goed je advocaat is. En met name Duitse verzekeringsadvocaten zijn heel goed in het vinden van een kleinigheid die ze jou kunnen aansmeren zodat je een Teilschuld krijgt en kunt fluiten naar je geld.
Een oudere met een klassieke Nederlandse fiets met terugtraprem op een zondagmiddaguitje loopt daarbij minder risico dan een jongere op trektocht met beladen fiets, zeker als die fiets de indruk geeft zelf gebouwd te zijn.
Het internationaal VN verdrag
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949 (Geldend van 19-10-1952 t/m heden)

Artikel 26 Verdrag van Genève

Elk rijwiel moet zijn voorzien:
a. van tenminste een goed werkende rem;
b. van een toestel om geluidssignalen te geven, welke op behoorlijke afstand hoorbaar zijn en welk toestel met uitsluiting van elk ander bestaat in een bel;
c. van het invallen der duisternis af en gedurende de nacht, alsmede indien de weersomstandigheden zulks vereisen, van een wit of geel licht aan de voorzijde en een rood licht of een rode reflector aan de achterzijde.

Het Verdrag voor de inwoners van de lidstaten binnen de EG

Regeling voertuigen (Geldend van 01-01-2018 t/m heden)

Artikel 5.9.38 Regeling voertuigen
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

Zolang je je als buitenlander aan het international verkeer begeeft zijn deze regels van toepassing. Daaraan is geen termijn gesteld. Ander wordt het wanneer je ingezetene wordt in het buitenland. Meestal door een verblijfstatus. Voor Nederland geldt een termijn van 180 verblijf, voordat de nationale regels gaan gelden.
Mijn samenvatting:
Als je prioriteit ligt bij het voorkomen van problemen met oom agent focus dan op de wet.
Als je prioritiet ligt in het vermijden van een erg lullige ontmoeting met Magere Hein monteer dan gewoon twee afdalinggeschikte remmen. Oom agent is dat sowieso ook tevreden en het scheelt je een rechtenstudie.
Leon schreef:
zo 18 feb, 2018 12:22
Als je prioritiet ligt in het vermijden van een erg lullige ontmoeting met Magere Hein monteer dan gewoon twee afdalinggeschikte remmen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar ik krijg vaak de indruk bij het lezen van dit forum, dat redelijk wat geschreven wordt van "horen zeggen". Dat gaat ook op voor het deelnemen aan wedstrijden of prestatieritten op de weg. Het gebeurd, dus het zal wel goed geregeld zijn.