Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets

Heb uit nieuwsgierigheid Santos gebeld of zij a/d van het framenummer konden zien hoe oud de fiets is.

Kreeg als antwoord: wij werken niet met framenummers. Op mijn vraag waarom die er zijn, kon hij geen antwoord geven.

Ik moest achter halen wie de eerste eigenaar was en waar hij die fiets heeft gekocht.

Heel omslachtig allemaal. Ik moest fotos nemen en die opsturen. Ook vroeg hij van alles over de fiets. Kleur, ketting of beltdrive.

Ik vind dit beetje vreemd voor een zaak als Santos.

Mario
Zo op het plaatje afgaand gok ik ergens rond 2009, ik kan er een jaartje of twee naast zitten. Heeft dezelfde belettering en afmontage qua stuur en stuurpen etc als de mijne. Wel een wat rare reactie van Santos. Maar uit Den Haag komend, zou je je licht misschien eens kunnen opsteken bij Van Herwerden?

Maar waarom is dat zo belangrijk voor je? Als het frame er goed uitziet, en de onderdelen in orde zijn, is er toch niks aan de hand? Ik zou het vooral van de naaf willen weten, en of die z'n regulier onderhoud heeft gehad.
Mario, stop nu met jezelf frustreren. Je weet dat het bouwjaar van een frame en de grootste rest van de onderdelen irrelevant is, het zijn de kilometers en de omstandigheden die de staat van een fiets bepalen. Op de foto te zien ziet de fiets er prima uit.
Je Rohloffnaaf is, in de lijst op vakantiefietser(.nl) gezien, best een recent type maar niet de allernieuwste. Dan had je een nieuwe fiets moeten kopen. Maar dat is dan ook de reden waarom je een flink bedrag hebt bespaard ten opzichte van een nieuwe fiets. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Ga fietsen en geniet van je nieuwe fiets.
Leon

Ik ben het met je eens. Maar als ik wat heb wil ik graag alles weten van de fiets en de naaf.


Heb er op gefietst en ben tevreden.


Bedankt voor juliie opbouwende reacties en hoop jullie weer te zien tijdens een fietstocht.

Mario
Travelmaster schreef:
do 15 feb, 2018 10:46
Zo op het plaatje afgaand gok ik ergens rond 2009, ik kan er een jaartje of twee naast zitten. Heeft dezelfde belettering en afmontage qua stuur en stuurpen etc als de mijne. Wel een wat rare reactie van Santos.
Travelmaster schreef:
do 15 feb, 2018 10:46
Wel een wat rare reactie van Santos.
- als ik het serie-nummer op de site van de Vakantiefietser 'extrapoleer' dan kom ik uit op 2014. Theoretisch gezien zou een naaf natuurlijk vervangen kunnen zijn, maar vooralsnog lijkt 2009 me onwaarschijnlijk.

- uit eigen ervaring én op basis van wat ik hier op de site lees, reageert Santos over het algemeen snel en zeer klantvriendelijk. Toen ik echter met een soortgelijke vraag kwam, het betrof de leeftijd van een overjarige/tweedehands Santos zonder Rohloff, werd ik ook niet veel wijzer. Kennelijk kan (of wil) Santos op basis van het framenummer geen uitspraken over het bouwjaar doen.
Zou zomaar kunnen natuurlijk. Ik vergeleek met mijn eigen fiets, ik had moeten schrijven "of nieuwer", want volgens mij is het design van die hokken nog steeds hetzelfde.
beste Mario, gefeliciteerd met deze sjieke fiets!! erg mooi!
ik stuur je een pb over iets anders. groet! hoogframe
Ik vraag mij wel eens af hoeveel naven Rohloff per jaar maakt. 12000? Per jaar.

Mario
supermario schreef:
do 15 feb, 2018 20:06
Ik vraag mij wel eens af hoeveel naven Rohloff per jaar maakt. 12000? Per jaar.

Mario
Ik denk wat meer. 250k totaal (vanaf 1999?) en gedurende de jaren is ook de productiecapaciteit opgeschroefd.
20000 ongeveer.
mikefiets schreef:
do 15 feb, 2018 12:47
- als ik het serie-nummer op de site van de Vakantiefietser 'extrapoleer' dan kom ik uit op 2014. Theoretisch gezien zou een naaf natuurlijk vervangen kunnen zijn, maar vooralsnog lijkt 2009 me onwaarschijnlijk.
Correctie/aanvulling op mijn eigen posting:
de productie-jaren van alle geproduceerde Rohloff-naven zijn te vinden op https://www.rohloff.de/en/service/faqs/
klikken op 'Technical changes in the current series'

Kanttekening: het 'geboorte'tijdstip van een Rohloff-naaf geeft nog geen uitsluitsel op welk moment de betreffende naaf in een fiets geassembleerd is, laat staan wanneer de fiets daadwerkelijk verkocht is!
Ik heb even de serienummers in een spreadsheet gezet. Onderstaand plaatje geeft het getal weer waarmee de serienummers oplopen gedurende het aangegeven jaar. Bij '1' op de x-as gaat het dan om 2001, etc (ja het plaatje zou mooier kunnen maar daar moet je maar even omheen kijken). Of dit overeenkomt met de prodcutie weet ik dus niet.
Afbeelding
Ik ben niet zo handig met foto's plaatsen etc., maar bemerkte zojuist dat ik het overzichtje gewoon kon kopiëren, daarom bij deze. Een update van het overzichtje van Jasmon, dat tot 2011 liep.

Serienummers en productiejaar van Rohloff-naven:
000000 - 000400 1998
000401 - 002700 1999
002701 - 006500 2000
006501 - 012000 2001
012001 - 018800 2002
018801 - 027700 2003
027001 - 038500 2004
038501 - 050049 2005
050050 - 065000 2006
065001 - 081600 2007
081601 - 100000 2008
100001 - 115900 2009
115901 - 135800 2010
135801 - 153000 2011
153001 - 171000 2012
171001 - 189000 2013
189001 - 206999 2014
207000 - 223999 2015
224000 - 241130 2016
241130 - 2017
Bedankt allemaal

Ik heb net een mooie fietstocht gemaakt. Ben heel blij met de fiets.

2 dingen:

Als ik fiets hoor ik regelmatig een tikkend geluid uit de trapas komen. Komt dit door de excentrische as?

Als ik schakel naar bv 8, dan staat het bekende rohloff vogeltje niet precies op de 8 maar er over heen. Is dit normaal.

Ik keek bij de stel schroeven of de kabel op spanning staat.

Mario
supermario schreef:
vr 16 feb, 2018 16:58
Bedankt allemaal

Ik heb net een mooie fietstocht gemaakt. Ben heel blij met de fiets.

2 dingen:

Als ik fiets hoor ik regelmatig een tikkend geluid uit de trapas komen. Komt dit door de excentrische as?

Als ik schakel naar bv 8, dan staat het bekende rohloff vogeltje niet precies op de 8 maar er over heen. Is dit normaal.

Ik keek bij de stel schroeven of de kabel op spanning staat.

Mario
1. Dat zou kunnen ja, even uit elkaar halen. Schoon maken en met wat montagepasta insmeren voor je hem weer terug plaatst helpt bij mij meestal een hele tijd.

2. Dat klopt inderdaad nooit helemaal. Belangrijkste is dat je alle 14 versnellingen kunt bereiken.
Oke ik zal morgen de trapas demonteren en terug plaatsen met montage pasta.

De kabel van de interne naaf, bv in stand 1, strak getrokken, moet worden afgeknipt op 16,5 cm. Daar zijn toch speciale rietjes voor.

Ik zag op de site bij bike4travel een rohloff service pakket, maar de prijs van ruim €100 vond ik wat te veel.

Mario
Voordat je gaat rommelen aan je trapas: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Maar beter even langs bij de verkoper. Een fiets voor dat geld moet in orde zijn.
Tilburg is een beetje ver als je in Den Haag woont.

Mario
Keuzes, keuzes... :wink:
Wat zit erin? een UN54/55 van nog geen 2 tientjes? die trek je toch gewoon gelijk eruit.