Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze gps - Forum Wereldfietser

Keuze gps

fietsende collega's

Wij hebben wat hulp nodig in verband met de keuze voor een GPS.
Concreet komt het neer tussen de keuze van 2 toestellen van Garmin.

Namelijk de E-trex 30x: https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/518048
en de GPSMAP 64s: https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/140022

Wat denken jullie van de keuze en kunnen jullie de verschillen beter toelichten?

alvast bedankt! :D
Kijk eens op de site van mr. gps Hans Vaessen https://www.mrgps.nl/fiets-en-wandel-navigatie-top-3/
Wij fietsen (en wandelen) met de Etrex Touch 25, bevalt prima.

Succes met de keuze.
De 30x heeft een soort joystickje en knoppen aan de zijkant. Lijkt me beide lastig te bedienen onder het fietsen (vraag is of en hoe vaak dat gebeurt). Joystickje is klein en bij drukken op de zijkant van de GPS verschuiven (hangt van de drukgevoeligheid van de knopjes af).
Scherm van de 30x heeft een hogere resolutie. Verder kan ik weinig verschillen ontdekken. Helaas zo weinig verschillen zodat ikzelf ook geen keuze kan maken.
valerie_dm schreef:
zo 11 feb, 2018 19:41
Concreet komt het neer tussen de keuze van 2 toestellen van Garmin.
Zou je kunnen aangeven waarom je je tot deze twee toestellen beperkt? De Edge en Oregon series worden namelijk ook door velen gewaardeerd.
Alfred schreef:
zo 11 feb, 2018 21:10
Zou je kunnen aangeven waarom je je tot deze twee toestellen beperkt? De Edge en Oregon series worden namelijk ook door velen gewaardeerd.
bij ons gaat het meer om de navigatie en minder om prestatie.
ook zijn we minder fan van touch en meer voor de knoppen naar batterijduur toe.
Het grote nadeel (voor mij tenminste) is dat je bij de Edge geen "normale" penlites kan gebruiken. En de vraagsteller heeft denk ik een maximum bedrag gesteld aan wat het mag kosten, ik vindt die Oregon zelf ook flink aan de prijs.
Het verschil in batterijduur tussen de eTrex 30x en de gpsmap 64s is behoorlijk. Resp. 25 en 16 uur maximaal. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt als batterijduur er toe doet.
Alfred schreef:
zo 11 feb, 2018 22:23
Het verschil in batterijduur tussen de eTrex 30x en de gpsmap 64s is behoorlijk. Resp. 25 en 16 uur maximaal. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt als batterijduur er toe doet.
Ja dit komt voornamelijk omdat de etrex op AA batterijen werkt en de gpsmap op interne batterij maar ik vraag mij af wat beter is
valerie_dm schreef:
ma 12 feb, 2018 14:24
...de etrex op AA batterijen werkt en de gpsmap op interne batterij maar ik vraag mij af wat beter is
Geen twijfel mogelijk wat mij betreft: batterijen wil je kunnen vervangen.

Dat is handig als je batterijen leeg zijn en je even niet kan opladen, je kan ze dan gewoon vervangen door volle, of van te voren opgeladen batterijen of een setje batterijen dat je "op de hoek van de straat" koopt. Batterijen gaan ook achteruit over tijd ook dan is het goed om makkelijk batterijen te kunnen wisselen.
valerie_dm schreef:
ma 12 feb, 2018 14:24
Alfred schreef:
zo 11 feb, 2018 22:23
Het verschil in batterijduur tussen de eTrex 30x en de gpsmap 64s is behoorlijk. Resp. 25 en 16 uur maximaal. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt als batterijduur er toe doet.
Ja dit komt voornamelijk omdat de etrex op AA batterijen werkt en de gpsmap op interne batterij
In de GPSMAPs kun je twee AA-batterijen of een accupackje van Garmin (dat eruitziet als twee aan elkaar vastgemaakte AA-tjes) plaatsen. Meer informatie over beide modellen vind je onder andere op https://www.gps-wijzer.nl/gps-informati ... ps-garmin/

Carl
De ETrex is traag en dus zuinig. Ook de USB poort is langzaam.
Routes uitzetten doe je het beste op de computer, die ook zijn eigen (identieke) kaart heeft. Stukjes kaart downloaden uit de gps gaat langzaam.

Ik gebruik open fiets map op de eTrex en in Basecamp (niet uit de Appstore van Apple, maar van de site). Dan hoef je alleen nog de routes of tracks via USB over te zetten. Dat werkt prima.
https://m.youtube.com/watch?v=faMTaQZ4MZ0

Met routeren is de gpsmap wel een stuk sneller, dit doe ik bijna nooit eigenlijk.
Fedor schreef:
zo 11 feb, 2018 20:51
De 30x heeft een soort joystickje en knoppen aan de zijkant. Lijkt me beide lastig te bedienen onder het fietsen (vraag is of en hoe vaak dat gebeurt). Joystickje is klein en bij drukken op de zijkant van de GPS verschuiven (hangt van de drukgevoeligheid van de knopjes af).
Sinds kort gebruik ik de Etrex 30x. Daarvoor had ik de Etrex 30 en daarvoor de Etrex Legend Cx. Eenmaal gewend aan de knoppen en het joystickje, heb ik geen behoefte aan een touchscreen. De joystickjes hebben bij mij altijd goed gewerkt. De knoppen aanvankelijk ook, maar bij de Etrex 30 gingen een paar knoppen na bijna 5 jaar zo vastzitten, dat ik ze niet meer fatsoenlijk kon bedienen. Ik denk wel dat ik dit apparaat, vergeleken met andere fietsers, bovengemiddeld vaak en intensief gebruikt heb.
Mijn Etrex 30x start aanzienlijk sneller (17 seconden) op dan mijn Etrex 30 deed (circa 1 minuut). Van alle batterijen die ik heb uitgeprobeerd, blijven die van Eneloop het langst goed presteren. Mijn oudste Eneloops uit 2009 doen het nog prima. Op 2 AA batterijen kan ik minstens 2, maar soms ook 4 dagen fietsen.
keesswart schreef:
ma 12 feb, 2018 16:49
Fedor schreef:
zo 11 feb, 2018 20:51
De 30x heeft een soort joystickje en knoppen aan de zijkant. Lijkt me beide lastig te bedienen onder het fietsen (vraag is of en hoe vaak dat gebeurt). Joystickje is klein en bij drukken op de zijkant van de GPS verschuiven (hangt van de drukgevoeligheid van de knopjes af).
Sinds kort gebruik ik de Etrex 30x. Daarvoor had ik de Etrex 30 en daarvoor de Etrex Legend Cx. Eenmaal gewend aan de knoppen en het joystickje, heb ik geen behoefte aan een touchscreen. De joystickjes hebben bij mij altijd goed gewerkt. De knoppen aanvankelijk ook, maar bij de Etrex 30 gingen een paar knoppen na bijna 5 jaar zo vastzitten, dat ik ze niet meer fatsoenlijk kon bedienen. Ik denk wel dat ik dit apparaat, vergeleken met andere fietsers, bovengemiddeld vaak en intensief gebruikt heb.
Mijn Etrex 30x start aanzienlijk sneller (17 seconden) op dan mijn Etrex 30 deed (circa 1 minuut). Van alle batterijen die ik heb uitgeprobeerd, blijven die van Eneloop het langst goed presteren. Mijn oudste Eneloops uit 2009 doen het nog prima. Op 2 AA batterijen kan ik minstens 2, maar soms ook 4 dagen fietsen.
Hey kees,
Is een upgrade van de 30 naar de 30x een verstandige keuze? In mijn geval doet de 30 het nog goed?
egopro schreef:
ma 12 feb, 2018 17:08
Is een upgrade van de 30 naar de 30x een verstandige keuze? In mijn geval doet de 30 het nog goed?
Dan zou ik die Etrex 30 blijven gebruiken. Er is bijna geen verschil met de 30x. (Dat mijn 30x veel sneller opstart dan mijn 30, heeft vermoedelijk een softwarematige oorzaak.)
Ok, na veel denken en vergeleken op meerdere sites,
jullie tips en mening ook in het achterhoofd gehouden,

deze spreadsheet gemaakt:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 2063666850
(De prijs komt van coolblue voor de geïntereseerden)

Zijn we tot de conclusie gekomen dat we meer voor de 64s zijn.
Dit voor de reden dat je voor iets meer geld, meer mogelijkheden hebt.
Ook naar de toekomst toe voor langere en verdere landen komt de gpsmap er beter uit.

Bedankt aan iedereen voor de tips en opmerkingen, en ik hoop dat we met deze post iemand anders ook verder kunnen helpen.
Heb je de etrex 35 touch ook bekeken? Die heeft voor zover ik weet een moderner software dan de gps64 en t.o.v. de 30 meer mogelijkheden qua connecties met andere toestellen.
nicolevelo schreef:
di 13 feb, 2018 11:55
Heb je de etrex 35 touch ook bekeken? Die heeft voor zover ik weet een moderner software dan de gps64 en t.o.v. de 30 meer mogelijkheden qua connecties met andere toestellen.
Ja maar ik en mijn partner zijn minder fan van touch, omdat wij met tandem reizen en dus ook willen proberen om al fietsend de gps in te stellen indien nodig.
valerie_dm schreef:
di 13 feb, 2018 12:06
nicolevelo schreef:
di 13 feb, 2018 11:55
Heb je de etrex 35 touch ook bekeken? Die heeft voor zover ik weet een moderner software dan de gps64 en t.o.v. de 30 meer mogelijkheden qua connecties met andere toestellen.
Ja maar ik en mijn partner zijn minder fan van touch, omdat wij met tandem reizen en dus ook willen proberen om al fietsend de gps in te stellen indien nodig.
Ik heb zelf de 35 touch en heb eerlijk gezegd nooit een probleem ondervonden om het toestel al fietsend in te stellen.