Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Praag - Ljubljana - Forum Wereldfietser

Praag - Ljubljana

Wij zijn sinds 2 jaar met fietsvakanties bezig. Begonnen met weekendjes. Met name in Nederland waarbij we de LF routes fantastisch vinden. Vorig jaar mei voor het eerst een week, waarin we van Den Helder naar Calais gefietst zijn met onze kinderen van destijds 12 en 10 jaar.

Onze 2 meiden zijn nu dus 13 en 11 en we hebben het idee opgepakt om de hele meivakantie te gaan fietsen. Een kleine 2 weken. Daarbij in een gebied te fietsen waar de kans op slecht weer minder is en toch redelijk snel te bereiken is. Tijdens de zoektocht viel mijn oog op de route van Praag naar Ljubljana https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... den-europa
Dat leek ons wel wat. Praag is 800km met de auto. Fietsen door Tsechie, Oostenrijk en Slovenie, landen waar we nog nooit zijn geweest tijdens onze caravan-vakanties.

Eerst gekeken of we daar met de trein kunnen komen. De ICE rijdt naar Praag, maar daar kunnen geen fietsen op mee. Omdat we ook terug moeten van Ljubljana naar Praag met de trein, lijkt het ons nu het makkelijkst dat we met de auto naar Praag rijden. (Dat kost ons ook niets meer dan normaal.)

Nu we de route beter aan het bekijken zijn hebben we wel wat bedenkingen.
1 Hoe staat de wind over het algemeen in deze regio's. Het leek erop dat we grote kans hebben om de wind tegen te hebben na gekeken te hebben op weerkaarten van de afgelopen jaren rond begin mei.
2 Volgens dit mooie artikel https://www.dewijdewereld.net/reizen/fi ... rieste.htm staan in het tabelletje flink wat hoogtemeters.
Is de route wel te doen voor ons als relatief onervaren vakantiefietsers (en voor onze meiden).
3 Is 800 km niet tever. In de vorige meivakantie fietsten we 75-80km per dag (wind mee). Maar hoe gaat dat met de hoogteverschillen?
4 Campings liggen niet echt vaak op de route. Het lijkt erop dat het wel heel toevallig uitkomt als we op het einde van een fietsdag in de buurt van een camping uitkomen. En dan? Wildkamperen? Hoe doen jullie dat?

De vraag is of jullie ervaring hebben met deze route en hoe dat was?
(Ook staan we open voor alternatieven.)

mvg,
Pascal
Praag kun je zeker bereiken met fiets+trein.
Ik heb even vanuit Düsseldorf gezocht:

Düsseldorf Hbf ab 11:33 17 IC 2216 Intercity Richtung: Stralsund Hbf
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Bordbistro
Dortmund Hbf an 12:21 8
Umsteigezeit 7 Min.

Dortmund Hbf ab 12:28 10 IC 2049 Intercity Richtung: Dresden Hbf
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Snacks und Getränke am Platz , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden , Intercity 2: Info unter www.bahn.de/ic2
Dresden Hbf an 18:36 3
Umsteigezeit 48 Min.

Dresden Hbf ab 19:24 3 EC 179 Eurocity Richtung: Praha hl.n.
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Bordrestaurant

Retour gaat goed met de Oostenrijkse nachttrein:

Ljubljana ab 15:27 IC 210
D 210 Intercity Richtung: Villach Hbf
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Villach Hbf an 17:09 2D-E
Umsteigezeit 7 Min.

Villach Hbf ab 17:16 4 RJ 110 railjet Richtung: München Hbf
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Rosenheim an 21:04 1
Umsteigezeit 56 Min.

Rosenheim ab 22:00 3 NJ 420 Nightjet Richtung: Düsseldorf Hbf
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich ,
+ 1 Tag
Düsseldorf Hbf an 08:42 20

(Gezocht op vertrek op zaterdag voor mei)
Ik zou de route (GPS) importeren in bijvoorbeeld Ridewithgps zodat je het hoogteprofiel kunt bekijken. Vervolgens de route daar waar nodig en mogelijk aanpassen langs campings en om te grote hoogteverschillen te vermijden.
Wellicht dat de Treinreiswinkel informatie kan verschaffen, zie bijvoorbeeld:
https://www.treinreiswinkel.nl/treintic ... ost-europa

Voor snelle en uitgebreide informatie gewoon even met ze bellen (071 51 37 008)
Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik merk dat de treinreis naar Praag met name reacties geeft.
Ik was vorige week bij de treinreiswinkel langs gegaan. En zij hebben mij goed geholpen.
Er zijn inderdaad alternatieven voor de ICE. Echter lijkt het ons nu makkelijker en goedkoper om met de auto naar Praag te reizen. Wel bedankt voor het meedenken :-)

Ervaringen over de route en tips mbt punt 1-4 zijn erg welkom.
Ik ga vanavond de route in Ridewithgps zetten, ben benieuwd.
Mijn vrouw en ik hebben deze route in 2016 en 2017 gereden, telkens in juni. Wij gingen heen en terug per trein, wat voor ons prima ging. Volgens mij is er in de trein vanuit Ljubljana echter maar plaats voor 2 fietsen, maar dat zal de Treinreiswinkel beter weten.

Wat betreft de wind kan ik mij niks herinneren in positieve dan wel negatieve zin. Dat komt vooral doordat de heuvels en bergen onderweg een véél grotere impact hadden op de fietsbeleving. In Tsjechië veel op-en-af over heuvels waarbij de weg telkens precies over de top leek te zijn aangelegd, in Oostenrijk meer geleidelijk klimmen maar dan wel over echte bergpassen. Als jullie alleen gewend zijn om 75km per dag te fietsen door vlakke gebieden, zou ik er zeker niet voetstoots van uit gaan dat jullie dezelfde afstand hier ook halen. Misschien eerst een paar proefetappes door de Ardennen om te kijken of jullie dit redden?

Het was voor ons geen enkel probleem om te kamperen op deze route, vrijwel overal zijn campings te vinden.
Met de wind valt het wel mee, al wil die in de dalen wel eens tegen zijn. Het meeste zal je "last" hebben van de heuvels en die zijn in Tsjechië vaak over het hoogste punt. Het grootste struikelpunt in de route is denk de klim over de grens met Slovenië. gezien het feit dat je naar beneden gaat over een bochtige weg met 8% zal het omhoog niet veel anders zijn. Vooral in het weekend en in de vakanties zal het hier druk zijn met motoren en hun berijders. Begin mei wil het zeker op de hoger gelegen delen nog wel eens koud zijn, hou daar rekening mee, zeker ook als je weer daalt.
Of 2 weken genoeg is vraag ik me af, er is onderweg zoveel te zien, alleen al in Tsjechië (Praag even buiten beschouwing latend) dat je hier al een week zoet kan zijn. Ceský Krumlov zou ik zeker niet voorbij fietsen bijvoorbeeld, maar ook Tabor en České Budějovice (met een van de grootste marktpleinen in Europa) zijn echt de moeite waard.

De GPS-tracks di je kan downloaden van onbegrensd fietsen hebben jammer genoeg geen hoogte informatie, en van Oostenrijk zijn de mensen van Google streetview niet welkom of nog niet geweest, om te zien hoe een route verloopt is dat altijd wel handig.
Wildkamperen is in dit deel van Europa niet altijd goed mogelijk, pensions, Sobe of Zimmer zijn er echter genoeg en als de rest van Europa niet ook op vakantie is wat de prijs betreft niet al te hoog.
Ga alleen niet vooraf bepalen hoeveel je die dag gaat fietsen want dingen moeten is geen vakantie.
Ha buurman,

Wij hebben een deel van je route ook op het programma staan voor dit jaar zoals je kunt lezen in deze blog.
Her rode deel in de route heb ik gehaald uit het gids Praag-Ljubljana*. Ik heb de tracks van de CyclingEuropa site gehaald en ben ermee aan de slag gegaan. Ondanks dat ik ze wel gebruik, ben ik niet zo'n fan van de boekjes van Benjaminse. Het formaat past niet in mijn stuurtas, ik heb wat moeite met de kaartjes en de GPS tracks zijn in het algemeen niet zo goed. En dat zit hem dan in het feit dat ze te onnauwkeurig zijn en dat ze ook vaak niet de fietsroute volgen, die er vaak vlakbij liggen. Ik denk dat dit komt omdat Benjaminse de route niet zelf fietst maar het ongeveer, en daardoor te onnauwkeurig, uittekent op de kaart. Maar goed dat zijn mijn meningen.

Wat ik daarom doe is de gehele track opnieuw tekenen op basis van de OpenFietsMap. En daar maak ik dan ook nog hoogteprofielen van.

Dit is het hoogteprofiel van het stuk tussen Barndorf en Knittelfeld
Afbeelding

Deze is van Knittelfeld tot Neuhaus
Afbeelding

En deze van Neuhaus tot Kranji. Je ziet hier ook de pas in liggen bij de grensovergang.
Afbeelding

Het zijn trajecten van ongeveer 90 km met in elke maar een echte pukkel. Of je deze hoogtemeters kunt doen is lastig te zeggen. Ik zou denken dat als je er de tijd voor neemt, het altijd te doen is. Daarnaast is het handig om eens wat ervaring op te doen in de Ardennen. Voor zover ik op de kaart kan zien is er geen 'gemakkelijke' parallelle route.

Op basis van de hoogteprofielen kun je inschatten of er veel klimmeters in een dag zitten. Wij doen dan wat kortere dagafstanden. Vlak doen we meestal tussen de 80 en 90. Met meer klimmen zit je dan tussen de 60-80 km op een dag. Het is ook afhankelijk waar de camping is.

Ik plan de etappes ongeveer op de campings. En als er geen camping is, dan zoek ik meestal wat anders (B&B, hotel, etc) en als er echt niets anders is, kun je wildkamperen of in de tuin van iemand (gewoon vragen).

Als je interesse hebt, kan ik je de -voor mij- geoptimaliseerde track sturen. Hij is nog niet helemaal klaar. Uit Archie heb ik de waypoints voor de campings gehaald. Die kan ik je ook sturen.

* Er schijnt een nieuwe druk uit te komen, dus ik wacht daar even op voor ik hem bestel.
Nu is dit niet de makkeijkste route de bergen over vanuit Ljubljana. Ik ben zelf 3 jaar geleden van Ljubljana naar Villach gefietst over een mooi geleidelijk stijgend fietspad. Dat kan ik echt aanraden. Vanuit het noorden is het dan weer een grotere klim, via een redelijk drukke weg.
Een andere variant is het iets meer oostelijk houden, via Maribor. Dan hoef je ook geen grote pas over.
Bedankt voor de vele reacties!

Rob_Gordon
Bij de treinreiswinkel vertelde ze wel dat we moeten reserveren om de fietsen mee te nemen in de trein, maar niet dat we maar 2 fietsen kunnen meenemen. Omdat ik onze reis niet teveel wil plannen kwa kilometers per dag kan ik ook niet echt een reservering maken (denk ik). Ik zou niet weten op welke dag we precies aan gaan komen in Ljubljana.

Goed nieuws voor ons mbt de wind, dat zegt __Peter__ ook al. Daar hoeven we ons dus niet echt zorgen om te maken.

De heuvels zullen onze uitdaging worden zo te lezen.

ik stond ervan te kijken dat je zei dat er zoveel campings zijn. Goed om te weten dat dat jullie ervaring is.
Ik heb nog eens gekeken naar alle campings langs de route. Via archies heb ik deze geimporteerd. Vooral in Tsjechie zie ik best veel campings langs de route. Vanaf Oostenrijk zie ik eigenlijk niet heel veel campings langs de route.
De pensions, Sobe of zimmers moeten dan eventueel een alternatief vormen. (of eventueel dus vragen om in de tuin de tent op te zetten :-)

__Peter__ ik ga de steden die je allemaal noemt bekijken. Zodat we ook wat cultuur kunnen snuiven. Vorige meivakantie hebben we iets teveel gefocused op het fietsen. Dus dat moeten we goed maken met onze dochters.

Hansvanderveeke,
Leuke blog! Wij zijn ook geocachers.
mijn roepnaam is trouwens Pascal ;-)
Wat een werk, maar ook goed idee om de route opnieuw in te tekenen.
Ik zou heel graag hergebruik van alle moeite die je daarvoor gedaan hebt willen maken. Mijn emailadres stuur ik wel met een priveberichtje.
Hoe maak je de grafieken met hoogtemeters?
ik gebruik basecamp tot nu toe om routes te plannen.
(gps hadden we al ivm geocachen)

Het boekje van Benjaminse vond ik al niet echt recent. Dus bedankt voor de tip. dan wachten wij ook nog wel even. Hopelijk komt de nieuwe druk optijd.

Ik vond nog 2 reisbeschrijvingen die ook deze route (ongeveer) gefietst hebben:
https://www.vd-doelen.nl/wordpress/inde ... ie/page/4/
http://joopenali.waarbenjij.nu/reisvers ... s-de-botic

Net zoals jullie al zeggen worden de vele klimmetjes vaak beschreven...
ik ga nu Ridewithgps proberen.
buurman schreef:
za 03 feb, 2018 23:03
Bedankt voor de vele reacties!

Rob_Gordon
Bij de treinreiswinkel vertelde ze wel dat we moeten reserveren om de fietsen mee te nemen in de trein, maar niet dat we maar 2 fietsen kunnen meenemen. Omdat ik onze reis niet teveel wil plannen kwa kilometers per dag kan ik ook niet echt een reservering maken (denk ik). Ik zou niet weten op welke dag we precies aan gaan komen in Ljubljana.
Je weet wel wanneer je weer thuis moet zijn lijkt me, dus met dat in het achterhoofd kun je 2 of misschien wel drie dagen in Ljubljana blijven. Het is een erg overzichtelijke stad waar toch verrassend veel te zien en doen is.
De camping ligt buiten de stad maar is erg goed met de fiets te bereiken vanuit het centrum als je het weet. Kies wel voor de rustige route en niet die langs de hoofdweg (Dunjaska Cesta). Je kunt met je fiets onder het spoor door (alleen wandelen of fietsen, geen auto's) Dat is ongeveer in het midden van het station. Vervolgens volg je eerst de Zelezna Cesta die doorloopt in de Vojkova Cesta tot over de snelweg en daar sla je rechts af, en vervolgens na 100m links af Stozice in, deze helemaal volgen tot aan de Sava en daar links af stroomopwaarts tot aan de 3 bruggen, je bent dan al langs de camping gefietst, nog 2 keer links en je bent op een rustige manier uit de stad op de camping.

Ljubljana Praag met de trein is ook nog een aardige rit zie ik, ook iets om rekening mee te houden dus.
buurman schreef:
za 03 feb, 2018 23:03
ik stond ervan te kijken dat je zei dat er zoveel campings zijn. Goed om te weten dat dat jullie ervaring is.
Ik heb nog eens gekeken naar alle campings langs de route. Via archies heb ik deze geimporteerd. Vooral in Tsjechie zie ik best veel campings langs de route. Vanaf Oostenrijk zie ik eigenlijk niet heel veel campings langs de route.
Even terugkijkend zijn we inderdaad een aantal keer kort van de route afgeweken om een prettige camping te vinden. In Oostenrijk hebben wij achtereenvolgens geslapen bij:

- Camping Freistadt
- Camping Forelle in Steyr
- Camping Großraming
- Hotel in Admont. (Wegens regen, anders waren we naar de volgens mij prachtige Camping Forstgarten in het nationale park gegaan.)
- Camping Gaishorner See (douchen bij de voetbalvereniging)
- Camping Murinsel in Großlobming
- Camping Dachbergschenke in Dachberg
Rob_Gordon
Bedankt voor de moeite met de lijst van campings. Ik ga ze stuk voor stuk bekijken icm de route.

_Peter_
Ook bedankt voor de gedetailleerde tips mbt de route naar de camping in Ljubljana en het overige advies.

Intussen ook de route van HansvanderVeeke ontvangen.
Genoeg te doen dus.

Zat verder nog te kijken als alternatief om van Praag naar Brno, Dan stuk Ring 4 naar Wenen. En van Wenen de EuroVelo6 naar Budapest. Moet nog kijken of dit uberhaupt kwa kilometers wel ongeveer gelijk is aan Praag - Ljubljana.
Zo te zien heb je voldoende info nu, maar ik vraag me eerlijk gezegd wel af of het een verstandige route is met twee kinderen. Gezien de heuvels etc. Er zijn denk ik een stuk vlakkere routes te vinden...willen jullie heel graag naar dit specifieke gebied?
buurman schreef:
ma 05 feb, 2018 09:19
Zat verder nog te kijken als alternatief om van Praag naar Brno, Dan stuk Ring 4 naar Wenen.
Is ook een mooi, maar pittig, stuk. Je kunt dan , ipv ring 4, gebruik maken van de zogenaamde 'Greenways'. Een beschrijving hiervan kun je op mijn site vinden.
Ik ben er ook wel bang voor dat de heuvels niet geschikt zijn. Daarom was ik ook al naar alternatieven aan het kijken. Lees net dat dit eerste gevonden alternatief ook pittig is.

Nee, we willen niet persee naar dit gebied. Al leek het ons wel mooi natuurlijk. Ik las ook over de gastvrijheid in landen als Sloventie en dat sprak ons wel aan.
We willen naar een gebied waar het in de meivakantie, (die al begint op 21 april), redelijk lekker weer is om te fietsen. En die redelijk goed is aan te rijden. Natuurlijk had ik ook in Frankrijk kunnen kijken, maar ik had gehoopt eens in andere landen te komen. Daarom staan we ook zeker open voor alternatieve routes.
Als je een alternatief zoekt, is dit misschien iets: mijn zoon en ik zijn in de zomer van 2016 van Dresden naar Budapest gefietst. Tot Kolin langs de Elbe, dan via Kutna Hora (heel mooi, een extra dag gebleven) naar Brno, waar we ook een extra dag bleven. Wenen hebben we uiteindelijk niet gedaan, we zijn naar het zuiden gefietst tot in Novy Prerov, en toen de landsgrenzen volgend naar Bratislava. Hierna de Donau langs naar Budapest. Na twee dagen in deze prachtige stad de trein terug genomen naar Amsterdam. Zowel langs de Elbe als langs de Donau een paar vrij slechte stukjes onverhard (fiets)pad, maar dat maakte het wel meer een avontuur. Tussen Kutna Hora en Brno wel wat heuvels, maar het viel ons alles mee (veel heuvels in Yorkshire zijn steiler). Daar moet je dan zelf even naar kijken. Totaal zo'n 1000km. Wij hadden een hotel geboekt in Budapest, en deden in Hongarije een stuk van 80km met de trein, omdat de tijd begon te dringen.
Tsjechie is een prachtig fietsland, vind ik, met veel fietsroutes (ik had de kaarten van OpenAndroMaps - daar staan een heleboel fietsroutes prachtig op. Op mijn telefoon gebruikte ik de OruxMaps app). We hadden een tent mee, maar de pensions en hotels waren goedkoop, net als eten en drinken. We vonden de mensen vriendelijk en behulpzaam. Wij willen best nog een keer terug!
Ik heb een gpx file van de hele route, die kan ik je emailen als je wilt.
(als je trouwens hoogteprofielen wilt zien en je hebt een gpx file zonder die informatie, dan kun je gpsvisualizer.com gebruiken om een profiel te genereren - geen gedoe met software installeren)
buurman schreef:
ma 05 feb, 2018 12:55
We willen naar een gebied waar het in de meivakantie, (die al begint op 21 april), redelijk lekker weer is om te fietsen. En die redelijk goed is aan te rijden. Natuurlijk had ik ook in Frankrijk kunnen kijken, maar ik had gehoopt eens in andere landen te komen. Daarom staan we ook zeker open voor alternatieve routes.
21 april is wel heel vroeg in het seizoen, op de meeste bergen ligt dan nog een flink pak sneeuw en ook wat de temperatuur betreft zal het zeker 's nachts behoorlijk fris zijn. Ook op die plekken waar de zon pas laat komt zal je dat merken. Zelfs half mei kan het nog flink koud zijn. Daarnaast zijn nog niet alle campings open of van de meeste gemakken voorzien dus ook daar zul je rekening mee moeten houden. Alternatieven genoeg, maar dan moet je wel een stuk zuidelijker, en dat voldoet dan niet aan makkelijk aan te rijden of snel te bereiken.
buurman schreef:
ma 05 feb, 2018 12:55
Ik ben er ook wel bang voor dat de heuvels niet geschikt zijn. Daarom was ik ook al naar alternatieven aan het kijken. Lees net dat dit eerste gevonden alternatief ook pittig is.

Nee, we willen niet persee naar dit gebied. Al leek het ons wel mooi natuurlijk. Ik las ook over de gastvrijheid in landen als Sloventie en dat sprak ons wel aan.
Eind april mag je in Midden-Europa nog niet op redelijk lekker weer rekenen; de route vanaf Praag naar Slovenië tikt een paar keer de 1000 meter aan, daar kan het nog behoorlijk winters zijn in die periode, zoals _Peter_ hierboven al zegt. Wil je een grote kans op mooi weer of althans redelijke temperaturen, zou ik toch naar de Provence of de Languedoc kijken; de klimaatgrens ligt zo'n beetje bij Orange. Die gebieden zijn per TGV goed bereikbaar.
Toscane is ook een optie, maar dat is ook flink heuvelachtig.