Goedemorgen,
Mijn ervaringen wijken nogal af van wat ik hierboven lees, dus ik noem ze toch even kort.
- Blessures. Met platformpedalen trap je altijd een beetje scheef, omdat je benen in een kleine spreidstand staan. Verder is je voet gefixeerd; je kan niet een klein beetje draaien of schuiven tijdens de pedaalslag. Dit geeft een ongunstige belasting van je knie, wat bij grotere afstanden nare blessures kan veroorzaken. Met goed afgestelde klikpedalen kun je dit voorkomen. Erg belangrijk als je gevoelige knieën hebt. Het maakt misschien niet zoveel uit als je 50 km op een dag rijdt, maar lange afstanden fietsen zonder klikpedalen vind ik onverantwoord om deze reden.
- Veiligheid. De kans dat je op het verkeerde moment niet uit je pedaal komt, is heel klein. En wat er dan gebeurt, is dat je in stilstand omvalt. De kans dat je zonder klikpedalen op het verkeerde moment van je pedaal afschiet, is veel groter. Denk aan een onverwachte hobbel of gat in de weg. De gevolgen daarvan zijn vaak veel ernstiger.
- Efficiëntie is aanzienlijk beter, maar pas wanneer je er aan gewend bent. Je werkt dan niet meer met je opgaande voet je neergaande voet tegen. Efficiëntie hangt ook sterk samen met de kwaliteit van je schoenen.
- Schoenen: Ze zijn geschikt om te lopen, geschikt om mee te fietsen, of geen van beide. Fietsschoenen moeten een superstijve zool hebben, ook tegen blessures, en ze moeten ventileren. Wandelschoenen moeten een soepele zool hebben en waterdicht zijn. Dat is dus niet te combineren. Voor op reis adviseer ik daarom mountainbikeschoenen voor op de fiets, die fietsen uitstekend én je kunt er goed genoeg mee lopen om je fiets over die boom heen te tillen of om even boodschappen te doen. Voor na het fietsen zijn waterdichte trailrunningschoenen meestal de beste keuze; die lopen fijn en ze zijn erg licht en niet te lomp. Voordeel van dit systeem is ook dat je na een lange dag door de regen lekker warme en droge schoenen kunt aantrekken.
- 'SPD': SPD is maar één van de verkrijgbare kliksystemen. In mijn ervaring het slechtste; zeker na slijtage komt er speling die je knieën verkeerd belast. Time ATAC is in de mountainbike- en BMX-wereld populair en daardoor goed verkrijgbaar, in elk geval binnen Europa. Veel betere kwaliteit, geeft voldoende vrijheid aan je voet en vertoont ook na tienduizenden kilometers geen speling.
- Elk mens heeft andere benen. Welk pedaalsysteem voor jou het beste is, kun je van te voren niet zeggen. Sommige mensen hebben meer fixatie nodig, anderen juist meer 'float'. Probeer het gewoon een tijdje met wat je nu hebt, luister goed naar wat je knieën zeggen. Op basis daarvan kun je een veel betere keuze maken.
- Wellicht overbodig om te melden, maar voor op reis moet je altijd een pedaalsysteem voor MTB hebben. Racefietspedalen zijn soms wat lichter maar de ellende met modder en schoenen waar je nauwelijks op kunt lopen, is het niet waard.
Groet,
Walter