Beste Wereldfietsers
Met de veelheid aan ervaren techneuten op dit forum dacht ik dat mijn vraag hier weerklank kan vinden. Het gaat over het volgende:
als docent wiskunde-natuurkunde (en fervent fietsster) ben ik op zoek naar experimenteer-voorbeelden rond het thema fietsen in de ruime betekenis. Dat kan een onderzoek zijn over rolweerstand, wind, remafstand, elektrische aandrijving, werking dynamo, zonne-laders, gps, invloed gewicht, geometrie, biometrie, materialen, verlichting, rendement, kortom alles wat met fietsen te maken heeft en waarin verbanden tussen verschillende parameters aan bod komen.
Concreet zoek ik
1) ruwe meetresultaten van gedane experimenten, inclusief de beschrijving van de experimenten, en die als basismateriaal kunnen dienen om te leren verbanden zoeken tussen grootheden, puur wiskundig zonder het experiment uit te voeren.
2) hands-on experimenten om zelf uit te voeren en die tot 1) leiden. Dus onderzoekjes die zonder teveel materiaalbenodigdheden in schoolverband kunnen uitgevoerd worden en kwantitatieve metingen opleveren.
Het betreft leerlingen in een richting wetenschappen-wiskunde in het secundair onderwijs. De voorbeelden mogen variëren van eenvoudig naar best wat uitdagend.
Dank op voorhand!
Met de veelheid aan ervaren techneuten op dit forum dacht ik dat mijn vraag hier weerklank kan vinden. Het gaat over het volgende:
als docent wiskunde-natuurkunde (en fervent fietsster) ben ik op zoek naar experimenteer-voorbeelden rond het thema fietsen in de ruime betekenis. Dat kan een onderzoek zijn over rolweerstand, wind, remafstand, elektrische aandrijving, werking dynamo, zonne-laders, gps, invloed gewicht, geometrie, biometrie, materialen, verlichting, rendement, kortom alles wat met fietsen te maken heeft en waarin verbanden tussen verschillende parameters aan bod komen.
Concreet zoek ik
1) ruwe meetresultaten van gedane experimenten, inclusief de beschrijving van de experimenten, en die als basismateriaal kunnen dienen om te leren verbanden zoeken tussen grootheden, puur wiskundig zonder het experiment uit te voeren.
2) hands-on experimenten om zelf uit te voeren en die tot 1) leiden. Dus onderzoekjes die zonder teveel materiaalbenodigdheden in schoolverband kunnen uitgevoerd worden en kwantitatieve metingen opleveren.
Het betreft leerlingen in een richting wetenschappen-wiskunde in het secundair onderwijs. De voorbeelden mogen variëren van eenvoudig naar best wat uitdagend.
Dank op voorhand!