Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Peter_K schreef:
do 25 jan, 2018 17:44
Marco Meijerink schreef:
do 25 jan, 2018 17:33
Skoda - Audi....zo u wilt.
Gaat om de strekking van het verhaaltje Peter.
En mijn punt is dat die strekking niet correct is...
Een "topsegment" zou zich moeten onderscheiden door zaken als kwaliteit, design of prestatie. Niet alleen door prijs en het "geloof" in het merk. Een merk met een sterk "geloof" is natuurlijk duur, want al die commerciele acties moeten betaald worden. Uiteindelijk door de klant natuurlijk.

Ik las pas nog ergens dat de meerderheid van de mensen geneigd is alles te "geloven", zolang het maar niet de waarheid, het meest logische, of het meest aannemelijke is.

Het blijft toch knap om klanten een exclusief gevoel te geven met een confectieartikel.
Queen zong het al; 'i want it all, and i want it now'
Als we ergens maanden op moeten wachten is het niet interessant genoeg.
Misschien weet Frank van Rijn het antwoord op de vraag van de TS?

De beste man heeft heel wat jaren fietservaring, overal ter wereld, onder allerlei omstandigheden heel wat kilometers afgelegd en heeft tot nu toe in ieder geval ervaring met twee fietsmerken die confectiefietsen produceren.
Vreemd genoeg wordt het ene merk nog meer verguisd dan het andere merk, om allerlei redenen.

Mijnheer Van Rijn weet er echter aardig wat mooie avonturen op te beleven... behoren dan beiden niet tot de categorie "ideale (klassieke) vakantiefiets"?
De ideale vakantiefiets is voor de een wat anders dan voor de ander. Dat kan zelfs per vakantie verschillen.
Edwin* schreef:
do 25 jan, 2018 20:00
Misschien weet Frank van Rijn het antwoord op de vraag van de TS?
Dat was dit:
LongJohnDuck schreef:
zo 21 jan, 2018 00:19
Wie weet welke leverancier een stevige vakantiefiets aanbiedt met !precies! bovenstaande specificaties?
Ik weet niet of je dat aan Frank moet vragen.
Edwin* schreef:
do 25 jan, 2018 20:00
De beste man heeft heel wat jaren fietservaring, overal ter wereld, onder allerlei omstandigheden heel wat kilometers afgelegd en heeft tot nu toe in ieder geval ervaring met twee fietsmerken die confectiefietsen produceren.
Mijnheer Van Rijn weet er echter aardig wat mooie avonturen op te beleven... behoren dan beiden niet tot de categorie "ideale (klassieke) vakantiefiets"?
Frank's fietsen mogen dan wel van een confectiefabrikanten komen en zijn gekomen. Het zijn echter geen confectiefietsen want hij heeft er toch deels zijn eigen onderdelen op laten zetten.
Dat hij niet altijd blij was met Gazelle als zijn fietsenmaker heeft hij bij mij niet echt onder stoelen en banken gestoken hoor.

Overigens heeft Geord het antwoord wat mij betreft in de eerste reactie al afdoende gegeven.
Vittorio (maatwerk) in Heerhugowaard zou ook nog aan het rijtje kunnen worden toegevoegd. Zelf overigens geen ervaring mee maar het merk wordt nog wel eens genoemd.

En de nieuwerwetse hippe USA merken die qua naam zo op elkaar lijken dat het wel onder de plu van 1 overkoepelend merk lijkt te vallen, nl alles met een 'a' op het einde; Salsa, Soma, Kona. Hoewel het daar wel de schijfrem overheerst.
Leon schreef:
do 25 jan, 2018 20:17
Het zijn echter geen confectiefietsen want hij heeft er toch deels zijn eigen onderdelen op laten zetten.
Als je een zelfgekozen stropdas draagt op een confectiepak wordt het toch nog steeds geen maatpak?
rooss schreef:
do 25 jan, 2018 20:48
Leon schreef:
do 25 jan, 2018 20:17
Het zijn echter geen confectiefietsen want hij heeft er toch deels zijn eigen onderdelen op laten zetten.
Als je een zelfgekozen stropdas draagt op een confectiepak wordt het toch nog steeds geen maatpak?
Het gaat om een tikkie meer dan een stropdas. Ik heb Frank van Rijns fiets, die op de bekende beurs stond, wel eens onderdeel voor onderdeel kunnen vergelijken met de Gazelle Frank Van Rijn Replica en geconstateerd dat er waarschijnlijk geen enkel onderdeel van Franks fiets overeenkwam met de fiets die ook zijn naam droeg, en dan bedoel ik inclusief het frame.
Heo het met Frank's Santos zal vergaan zullen we wel zien.
Georg schreef:
do 25 jan, 2018 20:46
Vittorio (maatwerk) in Heerhugowaard zou ook nog aan het rijtje kunnen worden toegevoegd. Zelf overigens geen ervaring mee maar het merk wordt nog wel eens genoemd.

En de nieuwerwetse hippe USA merken die qua naam zo op elkaar lijken dat het wel onder de plu van 1 overkoepelend merk lijkt te vallen, nl alles met een 'a' op het einde; Salsa, Soma, Kona. Hoewel het daar wel de schijfrem overheerst.
Dat vallen ze ook, groothandel in framebouwdelen is eigenaar volgens mij :D
Leon schreef:
do 25 jan, 2018 20:57
Heo het met Frank's Santos zal vergaan zullen we wel zien.
Dat is toch gewoon een travelmaster 3+ frame als je de reclame en de foto's mag geloven? Santos heeft toch geen maatframes?
Ik denk dat Leon alles behalve het frame bedoeld...
Shadow schreef:
do 25 jan, 2018 21:15
Ik denk dat Leon alles behalve het frame bedoeld...
Nee, ik bedoelde inclusief. Het Gazelle Frame van Frank was ook speciaal voor hem aangepast, althans dat specifieke frame, want hij heeft er uiteraard meerdere versleten.
rooss schreef:
do 25 jan, 2018 21:07
... als je de reclame en de foto's mag geloven?
Dat jij iets schrijft over het geloven van reclame en folders is wel grappig :D
Het zou best een standaard Santosframe kunnen zijn want Santos heeft wel fietsen die sterk genoeg zijn voor Frank. Gazelle had dat in die tijd niet.
(En Frank fietst nu ook wel wat minder ruwe wegen heb ik begrepen)
Ik denk dat er bij die framefabriek in oost europa niet veel bijgestuurd kan worden. Hoeft ook niet als je zo veel smaken kan bieden als Santos.
Leon schreef:
vr 26 jan, 2018 08:40
want hij heeft er uiteraard meerdere versleten.
Dat roept bij mij de vraag op; hoe lang of hoeveel kilometers gaat 'een' fietsframe eigenlijk mee? Ongelukken en grof misbruik/beschadiging bij vervoer uitgezonderd.
Ik zou verwachten heel erg lang. Vliegtuigen en auto's gaan, afgezien van roestproblemen ook eindeloos mee, althans het 'frame', niet de draaiende delen zogezegd.
Georg schreef:
vr 26 jan, 2018 09:32
Leon schreef:
vr 26 jan, 2018 08:40
want hij heeft er uiteraard meerdere versleten.
Dat roept bij mij de vraag op; hoe lang of hoeveel kilometers gaat 'een' fietsframe eigenlijk mee? Ongelukken en grof misbruik/beschadiging bij vervoer uitgezonderd.
Ik zou verwachten heel erg lang. Vliegtuigen en auto's gaan, afgezien van roestproblemen ook eindeloos mee, althans het 'frame', niet de draaiende delen zogezegd.
Ik heb nog een Bioracer randonneuse met dik 100.000km op de teller. Een goed stalen frame moet dit kunnen halen.
Aluminium frames is een ander verhaal.
Ivo Miesen schreef:
vr 26 jan, 2018 09:45
Ik heb nog een Bioracer randonneuse met dik 100.000km op de teller. Een goed stalen frame moet dit kunnen halen.
Zonder verdere data is dit een onzinnig antwoord Ivo. Jij bent niet erg groot, niet erg zwaar, fietst vooral lange rechte stukken over redelijke weg en hoewel met indrukwekkende gemiddelde snelheid ook niet extreem hard maar vooral constant.
Had je 100 kilo gewogen, 195 cm lang geweest en een hobby gehad in korte sprints en heftige afdalingen over onverhard dan had datzelfde frame het vast niet gehaald.
Ivo Miesen schreef:
vr 26 jan, 2018 09:45
Ik heb nog een Bioracer randonneuse met dik 100.000km op de teller. Een goed stalen frame moet dit kunnen halen.
Aluminium frames is een ander verhaal.
Dan heb ik geluk. Alu frame met 94.000 Km op de teller. Ik ben ook niet van de zwaarste (63kg), maar rij dagelijks in alle weersomstandigheden op Belgische fietspaden,zandweggetjes en boomdoorwortelde jaagpaden. Maar het is zoals Leon zegt. Met n=1 kom je niet ver als je uitspraken wil doen over materiaal(en geometrie)kwaliteiten. Twee sets van een honderdtal identieke frames tot einde levensduur volgen onder gecontroleerde omstandigheden zou wat meer info geven. Maar hey, ik weet het, dat is niet zomaar eventjes te testen.
De TS:
@gios, Edwin: Misschien beter: De ideale maar niet helemaal "klassieke" vakantiefiets :)
Moet uiterlijk 1 mei een ros hebben.
Heb eigenlijk geen tijd voor zelfbouw en maatframe dacht ik in eerste instantie niet aan. Krijg wel de indruk dat M-Gineering bijna een maatfiets kan leveren voor de prijs van een custom Santos(?).
@keesswart: 26 inch: compact en verkrijgbaar in buitenland; 'k fiets laatste 25 jaar 26 inch, volgens mij weinig mis mee, ben denk ik ook niet zo gevoelig voor formaten wielen.
@MarcoM.: Ik denk dat Idworx al enige jaren "voorbij" mijn specificaties is :)
Avaghon 26: Ruimte voor 55 mm band? Ahead?
Waar ik nu aan denk: Santos Travelmaster 2.6, en kijk met een schuin oog naar Velotraum. De prijzen uit de Duitse Konfigurator zullen in Utrecht wel iets hoger liggen vermoed ik(?).
Dank voor al jullie suggesties!
Ik veroorloof mij ook een zijpad: Zou Rohloff bezig zijn met een versnellingsnaaf met groter bereik? (Ik vind het bereik nu te klein.)
LongJohnDuck schreef:
vr 26 jan, 2018 12:24

Avaghon 26: Ruimte voor 55 mm band? Ahead?
Niet met elke band, en met spatborden wordt het nog krapper. Heb de mijne met 55mm Schwalbe Big Apple gereden achter, en 60mm voor. Met spatborden. Was erg krap, vooral onverhard. Zonder spatborden of allebei iets smaller kiezen gaat wel. Tenzij men recent nog wat aan het frame gewijzigd heeft ten opzichte van de mijne?
Surly Troll; ruimte tot 26" x 3" 8)