Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verhouding Rohloff - Pinion - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verhouding Rohloff - Pinion

miro schreef:
ma 22 jan, 2018 14:10
Hallo ,
Jij vraag voor het gewicht verschil tussen R14 en Pinion. Beide zij lompe zware dingen. Een deore triple 44-32-22 is behoorlijk lichter.
Ik vind het een stuk sympathieker om de keuze aan de vragensteller te laten en een echt antwoord te geven in grammen.
Googlend kom ik niet verder dan dat een Rohlofffiets zo'n 400 g zwaarder is dan een XT-fiets en een Pinionfiets bijna een kilo zwaarder dan de vergelijkbare Rohlofffiets.

Goed vergelijken is erg lastig omdat om te het niet alleen om de naven zelf gaat, maar ook om alle kabels etc. en vooral ook om de afwijkende frames. Als je echte fietsen op de weegschaal zet moet het bovendien gaan om dezelfde maat, geometrie en exact dezelfde overige onderdelen. Dat is lastig want fietsen die met Pinion geleverd worden hebben meestal van de andere onderdelen een luxere versie dan de vergelijkbare derailleurfiets.

Een kilo zwaarder voor een pinion vind ik veel. Op vakantie in de heuvels en bergen - dus bijna altijd op vakantie - is dat verschil gewoon aanwezig. Iedereen die kampeert weet dat het wat duiten waard is om je kampeeruitrusting een kilo lichter te maken. Probleem voor de Pinion is dan dat hij juist duurder is.
Bedankt voor de input,
Nooit verdiept in getalen.
1. Puur gevoelsmatig - bij overstap van derauler naar versnelings naaf, krijg ik de tractor gevoel.
2. Gezonde boeren verstand – als dat gewichtvershil alleen 120g is en efficienty is even goed, waarom Tour de France rijders gebruiken een derauler.
3. Echte getalen – andere bronnen geven verschil tussen 1000 en 1300g


https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8



@Leon je hebt goede punt.
Gewicht vergelijken is lastig. Bijvoorbeeld een Shimano Hollowtech II crankstel met lagers is grof 300..400g lichter dan een 4-kant SKF trapas + Sugino cranstel
miro schreef:
ma 22 jan, 2018 15:16
2. Gezonde boeren verstand – als dat gewichtvershil is aleen 120g is en efficienty is even goed, waarom Tour de France rijders gebruiken een derauler.
- Die TdF-rijders rijden met zowat de lichts mogelijke materialen, dus voor hen zal het gewichtsverschil wel groter zijn. Men vergelijkt hier dan ook niet met het allerlichtste materiaal dat voorhanden is.
- Omdat alle onnodige gewicht (zelf op hun eigen lichaam) voorkomen wordt weegt elke gram winst relatief meer door.
- Voor hen telt elke seconde, ook als dat ten koste gaat van duurzaamheid.
- Zij hebben mensen ter beschikking die hun fietsen elke dag tot in de puntjes in orde brengen. Het grote voordeel van een Rohloffnaaf vervalt voor hen.

Renaat
En, niet in het minst, zij kiezen de verzetten bij het parcours. Bij een rohloffnaaf zouden ze alleen kunnen schuiven naar lichter of zwaarder. Daarbij zijn de stappen van de Rohloffnaaf voor wielrennerbegrippen tamelijk grof en daar doe je niets aan.
Froome is wel bekend met de rohloffnaaf, weet ik uit ervaring. Maar natuurlijk fietsen "ze" er niet mee.
Froome is voorlopig uitgefietst denk ik, in wedstrijdverband dan...
Ik begrijp dat bepaalde onderwerpen zijn gevoelig in dit forum. Santos, Rolhoff en staal frames zijn goede voorbeelden.
Friso* schreef:
ma 22 jan, 2018 23:13
Froome is wel bekend met de rohloffnaaf, weet ik uit ervaring. Maar natuurlijk fietsen "ze" er niet mee.
Nooit gehoord en klinkt onmogelijke combinatie. Kun je wat meer informatie geven? Hyperlink literatuur of bron
Froome rijdt altijd met Rotor ovale kettingblad. Ovaal kettingblad met versnellingsnaaf is bijna onmogelijke combinatie.
bronen
http://static6.businessinsider.com/imag ... france.jpg
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Vhj_3pSfLY
of gewoon google “Froome chainring “
Revanho schreef:
ma 22 jan, 2018 17:41
- Die TdF-rijders rijden met zowat de lichts mogelijke materialen, dus voor hen zal het gewichtsverschil wel groter zijn. Men vergelijkt hier dan ook niet met het allerlichtste materiaal dat voorhanden is.
Niet helemaal waar. Een bergfiets is rond de minimum noorm van 6,8kg. Bij vlakke etappes de fiets is behoorlijk boven – wielset gaat van C40.C50 naar C80 + 200..400g. en fietsframe is aero +500..600g. Een tijdrit fiets is 9…10kg
https://www.becycled.be/magazine/tom-du ... nity-giro/
Revanho schreef:
ma 22 jan, 2018 17:41
- Omdat alle onnodige gewicht (zelf op hun eigen lichaam) voorkomen wordt weegt elke gram winst relatief meer door.
Kilmer’s – Niaro Quintana 58kg, Alberto Contador 62kg
Tijdrijders – Tom Dumolin 71kg
Baansprinters - Jason Kenny 80kg, Chriss Hoy 93kg, 100+kg is niet bijzonder in deze categorie
Met gezonde boeren verstand Ik bedoelde alle vragen die een ratieoneel boer denkt. Bijv TdF rijders. Of waarom meestal bejaarden rijden R14? Of wat voor fietsen gebruikt man bij een langdurig zelfsuport AUDAX of trans continentaal rice.

PS: Ik heb deep respect voor alle Rulhoff/Pinion rijders. Zelfs fiets ik grote deels met een versnelingnaaffiets. - de afgelopen 2 manden 2000+km.
Mij punt voor de TS – Pinion of R14 dat mag niet zo vel uit. Beide zijn zware en lompe dingen. R14 is lichter maar gewicht is achter in roterende massa. Probeer eens beide fietsen bij een dealer en maak jezelf conclusie.
Miro,
Je taalgebruik is in sommige zinnen weer eens zo onbegrijpelijk dat ik alleen kan concluderen dat het NIET de bedoeling is dat iemand het begrijpt... :shock:
Groetjes
miro schreef:
di 23 jan, 2018 15:35
Nooit gehoord en klinkt onmogelijke combinatie. Kun je wat meer informatie geven? Hyperlink literatuur of bron
Froome rijdt altijd met Rotor ovale kettingblad. Ovaal kettingblad met versnellingsnaaf is bijna onmogelijke combinatie.
Take it easy. :wink: Mijn opmerking was wat flauw, maar met een knipoog.
Friso* schreef:
ma 22 jan, 2018 23:13
Froome is wel bekend met de rohloffnaaf. Maar natuurlijk fietsen "ze" er niet mee.
Ik bedoelde hiermee dat hij bekend is met het concept rohloff. Nergens geschreven dat hij er zelf mee zou rijden. Hij is buren van fam. En heeft er een keer een opmerking over gemaakt. Thats it.