Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Uit nieuwsgierigheid (en verbazing):
In de huidige markt lijkt het moeilijk om een vakantiefiets met precies de volgende specificaties te verkrijgen:
1. 26 inch wielen
2. derailleur
3. V-Brakes
4. iets bredere velgen zodat de 55 mm Mondial niet als een "ballon" op de velg zit
5. spatborden
6. Ahead
7. voldoende groot frame (ik 1,95 m.)
Enig nadeeltje van bovenstaande configuratie: Niet veel ruimte voor 55 mm Mondial onder spatbord + V-Brakes.
De wensen lijken me heel logisch :-) Ja, is persoonlijk.
Wie weet welke leverancier een stevige vakantiefiets aanbiedt met !precies! bovenstaande specificaties?
Avaghon (confectie & maatwerk), M-Gineering Kiel Windeweer (maatwerk), VSF (Dld), Santos, etc.
Paar maanden geleden een Santos Travelmaster Special 2.6 gekocht kan gewoon hoor.
En dan de volgende vraag; wat mag dat kosten?
kijk in Utrecht eens bij Snel.
of kijk eens bij het Engels Thron.
of bij Velotraum in Duitsland.
of kijk eens hier: http://timontyres.com/2017/11/12/why-yo ... -594-euro/
of hier: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... nt#p293913 en wees alsjeblieft kritisch of dit aan jouw eisen voldoet.
groet! hoogframe
Even zoeken en je hebt een indicatie:
http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... u-special/

Ik was aangenaam verrast toen ik deze fiets kocht. Tussen als dat geweld wat men tegenwoordig uitgeeft
Prijs daarvan is ook niet gek veel verhoogd in die 6 jaar.
Als je 1,95 m groot bent vergeet dan de specificatie niet hoeveel kilo bagage je mee wilt nemen. Dat geldt niet alleen in verband met het totaalgewicht, maar ook in verband met de stijfheid. Tot 15 kilo zal er geen probleem zijn, maar richting 30 wordt het ineens heel kritisch en is een VSF vrijwel zeker aan de slappe kant (behalve misschien de XXL) en heb ik over Santos ook wel eens klachten gehoord.

Met jouw lengte zul je ook op moeten letten of een fiets wel in verhouding is, of dat bijvoorbeeld de zadelpen zo lang wordt dat je bijna met je kont boven het achterwiel zit te fietsen.

26 inch wielen zijn overigens behoorlijk uit de mode aan het raken. Of dat terecht is wil ik hier niet in het midden laten.
Gister nog een setje naar Ernie Frieke gebracht om te laten spaken, 26" :lol:
Wat nou uit de mode? :wink:
De travelmaster is er tot 23" frame, wat mij voor een 1,95 genoeg lijkt. Verdere frame maten geven ze niet.
Het hangt aan het budget natuurlijk :|
Je kan ook nog kijken naar IDworx. Allemaal niet goedkoop maar allemaal wel gespecialiseerd op het bouwen van fietsen waar veel zooi meegenomen kan worden.
Santos test met bagage van 50 kilo bijvoorbeeld. Lijkt mij bijzonder veel maar er schijnen fietsers te zijn die die uitdaging graag aangaan. Klachten over slappe Santossen herken ik helemaal niet. Of het zou moeten zijn dat een lange vent op een veel te klein frame zit met een hele lange stuur- en zadelpen met een instelling waarbij hij perse kaarsrechtop (is dat een woord?? :D ) wil zitten. Tijdens WF weekenden heb ik die in een ver verleden wel eens zien fietsen. Tja, en dan wordt alles slap.
Eerder de opmerking dat ze stijf zijn. Vind ik persoonlijk wel lekker. Kan je lekker variëren met soepele banden.
Ik ben wel benieuwd naar je eerste constatering over het moeilijk kunnen vinden van een 26" vakantiefiets. De spes die je opgeeft zijn vrij standaard. Wij zitten allemaal in het 'vakantiefietswereldje' maar klaarblijkelijk is het daarbuiten nog niet zo bekend dat dit soort fietsen bij de goede fietsenzaken te vinden zijn. Mag ik vragen waarom het jou moeite kost om zo'n soort fiets te vinden?
Marco Meijerink schreef:
zo 21 jan, 2018 10:53
Wij zitten allemaal in het 'vakantiefietswereldje' maar klaarblijkelijk is het daarbuiten nog niet zo bekend dat dit soort fietsen bij de goede fietsenzaken te vinden zijn. Mag ik vragen waarom het jou moeite kost om zo'n soort fiets te vinden?
Dat vroeg ik me ook al af.

Zo kan ik me voorstellen dat een Avaghon Series 26 zou kunnen voldoen: https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... lleur.html (de enige waarmee ikzelf (1m89) ervaring heb :wink:)
Marco Meijerink schreef:
zo 21 jan, 2018 10:53
Klachten over slappe Santossen herken ik helemaal niet. Of het zou moeten zijn dat een lange vent op een veel te klein frame zit met een hele lange stuur- en zadelpen met een instelling waarbij hij perse kaarsrechtop (is dat een woord?? :D ) wil zitten.
Toch ken jij deze persoon ook wel. De klacht leek me gezien zijn lengte, fietsmaat, afstelling en belading wel legitiem en leerde mij in ieder geval dat er ook aan een Santos, in ieder geval die specifieke Travelmaster, grenzen zitten.
Hij heeft een Avaghon gekocht en is sindsdien helemaal gelukkig :)
Leon schreef:
26 inch wielen zijn overigens behoorlijk uit de mode aan het raken
Maar de "ouderwetse" franse bandenmaat 650 B oftewel 27,5 inch is opeens weer heel populair... Dus wie weet word straks 26 inch toch weer mode! Trouwens, Chain Reaction Cycles uit Groot-Brittanie heeft welgeteld 197 26 inch banden in hun assortiment, dus keus genoeg lijkt me.

Enfin, de fietsen:

Fort uit Tsjechie maakt heel betaalbare cromo (reis)frames, zoals de M01 voor € 340. Onder andere in Duitsland onder de naam Intec bij "bike24" of "Meilenweit" te bestellen (verzendkosten € 6,-). Dit is dezelfde fabriek waar Santos hun stalen travelmaster liet bouwen...

Poppink uit Nederland leverde deze frames ook als complete fiets, maar volgens de website nu (helaas) alleen nog maar met Rohloff naaf.

Iets moderner is bijvoorbeeld de duitse Rose Activa Pro-1 (Rosebikes.nl), weliswaar met discs, maar het Alu frame heeft ook nog canti nokken. de fiets is kompleet met XT afgemonteerd en nu in de aanbieding voor € 1626,-.
hoogframe schreef:
zo 21 jan, 2018 10:00
of kijk eens bij het Engels Thron.
Tikfoutje: dit moet natuurlijk Thorn zijn.
Leon schreef:
zo 21 jan, 2018 10:25
26 inch wielen zijn overigens behoorlijk uit de mode aan het raken. Of dat terecht is wil ik hier niet in het midden laten.
Dit zal de reden zijn dat fietsenwinkels de 26 inch modellen niet zo graag meer in de showroom zetten. Het zou me niet verbazen als 26 inch over een jaar of tien weer hip wordt. Mode is nu eenmaal vluchtig en moet mensen verleiden tot het kopen van nieuwe spullen die ze (nog) niet nodig hebben. Overigens ben ik, gezien jouw lengte van 1.95 m, wel benieuwd waarom je voor deze wielmaat kiest.
Derailleurwiel in 26" is gewoon een stuk sterker als in 28" toch?
Het Duitse Tout Terrain heeft de Silkroad. Een van de best verkochte Tout Terrains in Duitsland.
26 inch wielen en opbouw naar wens (dus ook met V-brakes. Die zie je misschien niet op hun site, maar is bij ons wel zo te bestellen). Vanaf pakweg 2360,- (met LX groep)

https://www.tout-terrain.de

Afbeelding
Mooie fietsen die TT's :D
Ik ben ook 1,95 en niet de lichtste. Stevige handgespaakte wielen gingen er op den duur toch aan, onlangs de lichtgewicht bagage en voorzichtig rijden.
Dus onlangs een Velotraum in Utrecht gekocht met 26 inch brede velgen en 55mm banden, waarmee de omtrek van de banden weer gelijk is aan 28 inch met dunne banden. Volgens mij zijn hun frames z.g.n. platformframes, waar je van alles op kan bouwen. Ik fiets heerlijk rond met mijn grote frame en kleine wielen!
26" is de toekomst, dat weet iedereen :wink:
Ook bij Vlerick kan dat: http://www.vlerickfietsen.be/randonneur/