Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Centreren remblokken Magura rem? - Forum Wereldfietser

Centreren remblokken Magura rem?

Hoe kan ik de remblokken van mijn HS11 centreren?
Een remblokje heeft een grotere afstand tot de velg dan de andere.
Is dit eenvoudig af te stellen?

Bedankt.
Dat is niet nodig: iedere keer dat je remt gaan die blokjes naar de velg toe.

Is het probleem wellicht dat één van de blokjes aanloopt? Zo niet, dan is er geen probleem.
Het is wel af te stellen, maar dat is veel gepruts. Meestal wordt het probleem veroorzaakt doordat een van de zuigers niet meer goed loopt. Goed schoonmaken helpt meestal.
Het afstellen van de Magura-cilinders is vergelijkbaar met het afstellen van de remblokjes van V-brakes: je kan ze in hoogte afstellen, en je kan ze draaien, en bovendien afstellen in de richting van de velg. Zie ook.
(Bij V-brakes kun je als extra nog wel morrelen aan de installatie/instelling van de veren.)
Allereerst, als je er geen last van hebt zou ik er niet teveel tijd aan besteden. Wat je wel kan nakijken:

1. Controleer de remnokken op rechtheid/gecentreerdheid.
2. Is je wiel wel goed gespaakt? Als die net 2mm teveel paraplu is gespaakt dan is dat de verklaring.
Het antwoord op deze vraag ligt wat genuanceerder. In principe wordt de afstand blokjes velg bij de montage van de remmen juist afgesteld en hoeft dat nooit meer opnieuw te gebeuren.
Mocht je naderhand deze afstelling toch willen aanpassen dan is dat inderdaad een heel gepruts.
Om bij het instellen het zuigermechanisme draaibaar en schuifbaar te maken maakt Magura gebruik van een kunststof ring. Na het vastzetten van het zuigermechanisme in de behuizing komt er een groef in deze plastic ring. Als je dan naderhand de instellingen wilt veranderen wil het zuigermechanisme telkens weer zijn oude positie in die ring innemen. Om dat te voorkomen is het veel handiger om een paar nieuwe kunststof ringen te kopen, die kosten maar 90 cent per stuk, zie site van Bike4travel http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1555
Oeps, het kan wel degelijk :oops: (ik heb meteen mijn antwoorden hierboven maar aangepast).

Mocht je die dingen willen afstellen dan wel: met nieuwe blokjes, de instelling op de remhandle in de minimum stand, en blokjes op 1-1,5 mm van de velg.

Bij versleten blokjes en een reeds aangedraaide instelling op de remhandle is het normaal als de blokjes niet gelijk staan.
Het is een ring die geklemt word,

Alle schroeven wat losser maken dan kan je de rem alle kanten rondraaien en naar voren/achter duwen en zo de afstand vergroten of verkleinen.

Maar zoals gezegt is het een bagger klus die veel geduld vereist en niet per se veel uitmaakt.
(Als je zo'n ring eenmaal hebt gebruik kun je beste een nieuwe gebruiken, want er zitten soms aardige groeven in waardoor je hem moeilijk exact kan positioneren).

Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat één van de twee zuigers altijd lichter loopt. Zeker als ze wat ouder zijn, kan dit verschil wat groter worden door ongelijk verdeeld vuil/slijtage.
Zodra je de remblokslijtageversteller op de remgreep indraait om de remblokslijtage te compenseren, zal er dus één remblokje alvast naar de velg gaan (die met die ene zuiger die net ietsiepietsie lichter loopt).
Zodra je de remgeep dan inknijpt, zal eerst dat ene blokje naar de velg toegaan tot hij een heel lichte weerstand ondervindt. Pas daarna zal de andere zuiger/remblokje volgen want dat is dan degene die de minste weerstand ondervindt.

Het ziet er vaak zo uit dat het ene blokje dan dichter bij de velg staat dan de ander. En daar moet je mee leren leven. Vervolgens kun je wel alles opnieuw gaan instellen, maar zodra je later nieuwe blokjes monteert, kun je weer opnieuw beginnen.
Het is een ongemakkelijk voelende ongelijkheid, maar het is niet anders. Consequentie is dat je soms eerder blokjes moet vervangen dan noodzakelijk, maar je kan er ook voor kiezen om remblokjes kruislings ut te wisselen.
Ik heb vanmorgen mijn magura hs11 achterrem ontlucht om van het verschijnsel van de ongelijke remblok afstand af te komen maar dat loste het probleem dus niet op.Ik lees hier ook: leer ermee leven. Ik verstel de afstand vaak 'even snel' door de snelsluiting open te klappen en de beugel zo te manouvreren dat er in ieder geval niets aanloopt. Is dat een goede workaround?
Peter_K schreef:
ma 09 jan, 2017 11:29
(Bij V-brakes kun je als extra nog wel morrelen aan de installatie/instelling van de veren.)
Het 'bijstellen' van het evenwichtspunt tussen de veren via de schroefjes die hiervoor voorzien zijn op V-brakes heeft niets te maken met 'morrelen aan de installatie/instellingen', maar is zowel de meest logische als noodzakelijke manier om V-brakes echt goed af te stellen.

Renaat
Bij V-Brakes kun je ook de veerspanning verhogen door de veer met steeksleutel 8 iets te verbuigen. Hierdoor wordt de veerspanning hoger en trek je het systeem wat beter door het vuil heen. Ik deed dit altijd bij wereldfietsen. Maar wij verkopen niet meer zo vaak V-brakes, want het zijn meestal Magura HS33 hydraulische velgremmen.
De Vakantiefietser schreef:
za 13 jan, 2018 18:49
Bij V-Brakes kun je ook de veerspanning verhogen door de veer met steeksleutel 8 iets te verbuigen. Hierdoor wordt de veerspanning hoger en trek je het systeem wat beter door het vuil heen. Ik deed dit altijd bij wereldfietsen. Maar wij verkopen niet meer zo vaak V-brakes, want het zijn meestal Magura HS33 hydraulische velgremmen.
Bij veel modellen kun je de veerspanning ook instellen door te kiezen uit één van de drie beschikbare gaatjes in de remnokken. Helaas is die afstelling in mijn geval wat grof. De oplossing van Eric kan ik dus eens overwegen, maar voorzichtig natuurlijk.