Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review

jumbo schreef:
zo 07 jan, 2018 14:51
WimB schreef:
zo 07 jan, 2018 14:00
Jan_R schreef:
za 06 jan, 2018 16:44

Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?
Tweede vraag : fiets je elektrisch ? ( pinion met achterwielaandrijving )
Voor dagelijks woonwerk verkeer rij ik meestal elektrisch (achterwielmotor), in de vrije tijd en de fietsvakanties monteer ik een motorloos wiel, en gaat de batterij van het frame. In 15 minuten doe ik zo'n switch.

Dit betekent dat eigenlijk 3 tandwielen en 1 riem in de running zijn, wat slijtage vaststellingen iets complexer maakt. Dus 1 39T voortandwiel, en tot voor kort 2 30T achtertandwielen. Deze 2 laatste heb ik nu beiden vervangen door 32T. Het tandwiel op het motorwiel, heeft er zo'n 20000km op zitten. Deze op het motorloos wiel zo'n 7000 km. Het voorste tandwiel heeft dus het totaal verwerkt.

De foto van het achtertandwiel (samen met het voortandwiel) is van het motorwiel met 20000km. Ik weet het , geen doorsnee situatie :wink:
Jan_R schreef:
za 06 jan, 2018 16:44
- Laat ons terug wat vriendelijk zijn aub, en elkaar met het nodige respect behandelen. Daar worden we allemaal gelukkiger van.

- Terug on topic : Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee.
- sluit me hierbij aan

- Ik zou verwachten dat het achterste (kleinere) tandwiel veel meer te verduren krijgt. Net zoals bij de combinatie Rohloff-ketting. Is dit specifieke geval een uitzondering, of is dit iets wat bij riemen vaker speelt? En zo ja, iemand een verklaring voor dit (voor mijn gevoel tegenstrijdige) gebeuren?
Inmiddels heeft mijn ketting in de Idworx kettingkast al 25000 km probleemloos gefunctioneerd.
mikefiets schreef:
zo 07 jan, 2018 18:33
- Ik zou verwachten dat het achterste (kleinere) tandwiel veel meer te verduren krijgt. Net zoals bij de combinatie Rohloff-ketting. Is dit specifieke geval een uitzondering, of is dit iets wat bij riemen vaker speelt? En zo ja, iemand een verklaring voor dit (voor mijn gevoel tegenstrijdige) gebeuren?
Tandwielen die vast op een cranckstel zitten worden steeds op dezelfde lokatie belast: één plek waar de ketting/riem aangrijpt als je met de rechtervoet kracht zet en één plek waar de ketting/riem aangrijpt als je met de linkervoet kracht zet. Daartussenin zitten stukjes waar veel minder kracht op de tandjes komt. Als een voorblad echt versleten is is dat goed te zien.
Een achterste tandwiel varieert steeds van positie omdat de tandverhoudingen ongelijk zijn. Voor en achter een identiek aantal tandjes of bv precies de helft lijkt me dan ook niet erg gunstig.
Bij een Pinion speelt dat helemaal niet omdat het voorste tandwiel steeds van positie wisselt ten opzichte van de crancks.
Leon schreef:
di 09 jan, 2018 09:56
Tandwielen die vast op een cranckstel zitten worden steeds op dezelfde lokatie belast: één plek waar de ketting/riem aangrijpt als je met de rechtervoet kracht zet en één plek waar de ketting/riem aangrijpt als je met de linkervoet kracht zet. Daartussenin zitten stukjes waar veel minder kracht op de tandjes komt. Als een voorblad echt versleten is is dat goed te zien.
Wat je dus kan doen is na verloop van tijd het tandwiel een kwartslag of een vijfde slag draaien, niet al te veel werk en een langere levensduur.

Wat ik nog steeds opmerkelijk vind is dat het kleinere achtertandwiel niet harder lijkt te slijten dan het voortandwiel.
Jan_R schreef:
zo 07 jan, 2018 18:27
WimB schreef:
zo 07 jan, 2018 14:00
Jan_R schreef:
za 06 jan, 2018 16:44

Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?
ja, dit is over het volledige tandwiel zo (een beetje moeilijk om dit te fotograferen)
Je hoeft er geen foto van te maken het moet toch te zien zijn of op alle tanden van het tandwiel die haakjes zijn gevormd. Maar ik zie dat er in die richting wordt gekeken.