Hear hear!goldenlion schreef:Ketting of riem gaat er om dat jij er tevreden mee bent, fijne feestdagen allemaal
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Gates adviseert het ding te smeren met heavy duty silicone:jeroen_ schreef:tenzij je de riem ook moet smeren. (zag ik eens iemand doen om piep geluiden weg te nemen?)
Gates carbon drive schreef:In some cases, the noise can occur when riding in dirty conditions, particularly when mountain biking if grit and water temporarily stick to the belt. This noise in no way indicates a problem with your Gates Carbon Drive. In most cases simply hosing off the belt and pulleys after a ride will end the noise. If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.
Wat elke cdx rijder vooraleer op stap te gaan reeds zou moeten besteld hebben voor 84€ incl. verzending : https://www.bikeonlineshop.net/gates-ca ... -belt-blue. Deze shop levert effectief heel snel aan een scherpe prijs.De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Alweer iemand die een fiets besteld heeft en hier op het forum melding van komt maken... Afijn, gefeliciteerd met je aankoop.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als die riem niet recht ligt komt dat waarschijnlijk niet omdat hij er verkeerd is opgelegd, maar doordat er ergens anders in de fiets iets fout is. Mocht de riem breken, en je hebt één reserve bij, dan heb je precies één kans om de storing op te sporen en te verhelpen. Doe je dat niet goed dan sta je wat later met twee gebroken riemen.
Heb ik ook ooit gedaan... Dus ook van mijn kant de felicitaties met je aankoop
Wat zou die fout dan kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd en hoop hiermee te voorkomen dat de Gates belt op mijn Santos Travelmaster 3+ zou breken... en ik mijn blik met belt niet open hoef te trekken.Peter_K schreef: ↑vr 05 jan, 2018 16:12Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als die riem niet recht ligt komt dat waarschijnlijk niet omdat hij er verkeerd is opgelegd, maar doordat er ergens anders in de fiets iets fout is. Mocht de riem breken, en je hebt één reserve bij, dan heb je precies één kans om de storing op te sporen en te verhelpen. Doe je dat niet goed dan sta je wat later met twee gebroken riemen.
Laat je fantasie eens werken, je zult die ook moeten gebruiken als je je problemen op moet lossen.
Misschien dat het zo is, maar ik deel die ervaring niet. Maar een gevoel is nogal subjectief.Voor mijn gevoel loopt de riem toch zwaarder dan een ketting. Ik heb het niet gemeten maar andere mensen die op mijn fiets reden hadden het zelfde gevoel.
Piepen komt soms voor. Dat komt omdat -volgens mij- de riem zich om het voorblad 'wringt' en als de riem vuil is kan dat dit gepiep/gesnerp veroorzaken. Althans bij de ene fiets wel en bij de ander niet. Ik heb daar nog geen modus in kunnen vinden, maar het komt zelden voor. Het loont zeker de moeite om de uitlijning te checken. Als de fiets niet goed is opgebouwd kan dat meehelpen in het gepiep.-De riem piept toch vrij vaak. Een beetje water lost het probleem wel op maar het komt dan ook weer vrij snel terug.
Natuurlijk wordt een riem vies. Net als je banden, spatborden en frame. Maar echt niet zo vies als een ketting hoor. Maar misschien maak jij je ketting na iedere rit schoon? Dan gaat jouw vergelijking wel op.-De riem wordt toch ook vrij vies. En als je er met je broek tegenkomt is deze net zo vies als van een ketting.
Ik weet dat in het oosten van de VS op het wegdek vaak een soort scherp grind ligt die de riem heel snel laat slijten. Maar 1500 kilometer heb ik nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd of er misschien flinke bramen op jouw voorblad zaten of zo? Ik ben erg benieuwd naar de oorzaak, want het is geen normale slijtage.-Ik heb inmiddels 4 riemen gebroken. Twee met mountainbiken (Idworx) en twee gewoon op het asfalt (Mi-Tech, Flitzbike en Idworx). De gemiddelde riem ging bij ons zo'n 1500 km mee. Nogal een teleurstelling
Officieel moet hij in een blik, maar je mag hem van mij ook in een zakje bubbeltjesfolie doen hoor.-Gezien de onbetrouwbaarheid moet je dus steeds een groot lomp blik met een reserve riem meenemen. Wat het ding is te teer om los in je tas of zak te doen.
Bij mijn weten hoef je bij een idworx (of Koga, Santos, Tout Terrain, van Nicholas, Gaastra) alleen maar een of soms twee bouten aan de achterzijde los te halen en hoef je niet het hele frame uit elkaar te halen. De voorvork mag je dus laten zitten, net zoals je stuur en je zadel, bidonhouders, bagagedragers, achterstandaard, spatborden en wielen.-Wanneer hij onderweg breekt is het best een klus om hem te maken. Het hele frame moet uitelkaar en dat duurt langer dan je denkt. Daarbij moet alles heel voorzichtig gebeuren wat het minste beetje torsie kan later voor breuken zorgen.
Ik weet niet waar jij je riemen koopt, maar blijkbaar niet bij ons.-De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Klopt. Ik ben net terug van een tocht van twee maanden door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam (op een Koga met CDX riem, dus een riem met een gleufje). Ik heb vaak fietsenwinkeltjes bezocht. Die waren al lastig te vinden, want bijna iedereen rijdt daar inmiddels scooter of auto En als ze kettingen hadden, dan waren 10 en 11 speed ketting niet voor handen.-Een ketting kun je overal krijgen en als hij breekt kun je hem makkelijk ter plekke maken met een kettingpons, in no time. Daarbij is een ketting veel goedkoper 35 euro voor top of the line.
Garantie is primair iets tussen jou en jouw leverancier. En jouw leverancier kan daarin zijn eigen verantwoording nemen. Ik neem aan dat je met je iPhone of Tesla ook niet naar de VS gaat bellen met klachten?-De garantie van Gates is ook beneden alle peil. Het is altijd je eigen schuld dat de riem breekt omdat je hem niet voorzichtig genoeg behandeld hebt.
CDC (riem zonder gleufje) is inderdaad slijtvaster dan CDX of CDN, maar word niet meer gemaakt. Wij hebben er nog genoeg en Santos ook. En wij monteren op verzoek ook CDC op een idworx of onze andere merken. En je kan bij ons ook een Santos met CDX krijgen. En inderdaad kun je met een ketting ook heel ver komen voor minder geld.-Ook vrienden van mij zijn na een paar frustrerende ervaringen met de Gates terug overgestapt naar de ketting.
-Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC en van meestal wat oudere mensen die heel gelijkmatig fietsen. Weinig serieuze belasting of km's. Maar goed, die mensen zouden dus ook prima uit de voeten kunnen met een ketting. Een ketting is minstens even goed en veel goedkoper.
Ik zie dat je je fantasie aardig hebt laten werken. Ik lees alleen maar voorbeelden van "zou kunnen". Hier hebben we niet zoveel aan, ik dacht meer aan ervaringen " in het echie". Maar toch bedankt voor je verwoede poging
Vraag :Jan_R schreef: ↑vr 05 jan, 2018 08:02Inderdaad. Mijn ervaring met mijn CDX / pinion combinatie : na 27000 km heb ik preventief de riem + tandwielen laten vervangen. Niettegenstaande er totaal nog geen slijtage aan de riem te zien was, was het tandwiel vooraan wel vlijmscherp geworden, het achtertandwiel ook maar iets minder. Ik vermoed dat er zeker nog 10000 a 15000 km bij konden, maar ik speelde liever op veilig. Ik rij dagelijks in alle weersomstandigheden.
Wat elke cdx rijder vooraleer op stap te gaan reeds zou moeten besteld hebben voor 84€ incl. verzending : https://www.bikeonlineshop.net/gates-ca ... -belt-blue. Deze shop levert effectief heel snel aan een scherpe prijs.De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Is prima hoor... De smiley heeft helaas dus niet geholpen. Altijd jammer als iemand lange tenen heeft. Maar ja...
Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?Jan_R schreef: ↑za 06 jan, 2018 16:44
Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
Tweede vraag : fiets je elektrisch ? ( pinion met achterwielaandrijving )WimB schreef: ↑zo 07 jan, 2018 14:00Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?Jan_R schreef: ↑za 06 jan, 2018 16:44
Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
ja, dit is over het volledige tandwiel zo (een beetje moeilijk om dit te fotograferen)WimB schreef: ↑zo 07 jan, 2018 14:00Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?Jan_R schreef: ↑za 06 jan, 2018 16:44
Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.