Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review

Ketting of riem gaat er om dat jij er tevreden mee bent, fijne feestdagen allemaal ;)
goldenlion schreef:Ketting of riem gaat er om dat jij er tevreden mee bent, fijne feestdagen allemaal ;)
Hear hear!
@TS: jammer van de negatieve ervaring, maar je kunt niet altijd direct de perfecte (persoonlijke) keuze maken. Nu maar veel fietsen :D

Als je een ligfiets hebt (en daar heeft natuurlijk niet iedereen zin in) dan gebruik je in mijn geval 2,5 (dus 3 stuks) kettingen, dat kost zo'n 36 euro totaal, en dat gaat vervolgens ongeveer 12.000 km mee zonder onderhoud, afgezien van smeren. Wel wat meer geklooi bij monteren, maar geen groot probleem vind ik. Wel meer viezigheid dan bij een riem zou ik denken, tenzij je de riem ook moet smeren. (zag ik eens iemand doen om piep geluiden weg te nemen?)
jeroen_ schreef:tenzij je de riem ook moet smeren. (zag ik eens iemand doen om piep geluiden weg te nemen?)
Gates adviseert het ding te smeren met heavy duty silicone:
Gates carbon drive schreef:In some cases, the noise can occur when riding in dirty conditions, particularly when mountain biking if grit and water temporarily stick to the belt. This noise in no way indicates a problem with your Gates Carbon Drive. In most cases simply hosing off the belt and pulleys after a ride will end the noise. If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.
Heb een idworx pinion travel spec besteld met belt riem cdx.
Naar mijn mening, als je de riem recht legt tandwiel op tandwiel zal deze riem veel 1000de km meegaan met de juiste riemspanning.
Inderdaad. Mijn ervaring met mijn CDX / pinion combinatie : na 27000 km heb ik preventief de riem + tandwielen laten vervangen. Niettegenstaande er totaal nog geen slijtage aan de riem te zien was, was het tandwiel vooraan wel vlijmscherp geworden, het achtertandwiel ook maar iets minder. Ik vermoed dat er zeker nog 10000 a 15000 km bij konden, maar ik speelde liever op veilig. Ik rij dagelijks in alle weersomstandigheden.
De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Wat elke cdx rijder vooraleer op stap te gaan reeds zou moeten besteld hebben voor 84€ incl. verzending : https://www.bikeonlineshop.net/gates-ca ... -belt-blue. Deze shop levert effectief heel snel aan een scherpe prijs.
reussens schreef:
do 04 jan, 2018 20:14
Alweer iemand die een fiets besteld heeft en hier op het forum melding van komt maken... Afijn, gefeliciteerd met je aankoop.
reussens schreef:
Naar mijn mening, als je de riem recht legt tandwiel op tandwiel zal deze riem veel 1000de km meegaan met de juiste riemspanning.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als die riem niet recht ligt komt dat waarschijnlijk niet omdat hij er verkeerd is opgelegd, maar doordat er ergens anders in de fiets iets fout is. Mocht de riem breken, en je hebt één reserve bij, dan heb je precies één kans om de storing op te sporen en te verhelpen. Doe je dat niet goed dan sta je wat later met twee gebroken riemen.
Peter_K schreef:
vr 05 jan, 2018 16:12
reussens schreef:
Alweer iemand die een fiets besteld heeft en hier op het forum melding van komt maken... Afijn, gefeliciteerd met je aankoop.
Heb ik ook ooit gedaan... Dus ook van mijn kant de felicitaties met je aankoop :wink:
Peter_K schreef:
vr 05 jan, 2018 16:12
reussens schreef:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als die riem niet recht ligt komt dat waarschijnlijk niet omdat hij er verkeerd is opgelegd, maar doordat er ergens anders in de fiets iets fout is. Mocht de riem breken, en je hebt één reserve bij, dan heb je precies één kans om de storing op te sporen en te verhelpen. Doe je dat niet goed dan sta je wat later met twee gebroken riemen.
Wat zou die fout dan kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd en hoop hiermee te voorkomen dat de Gates belt op mijn Santos Travelmaster 3+ zou breken... en ik mijn blik met belt niet open hoef te trekken.

Ik hoor het graag!
Edwin* schreef:
vr 05 jan, 2018 16:39
Wat zou die fout dan kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd en hoop hiermee te voorkomen dat de Gates belt op mijn Santos Travelmaster 3+ zou breken... en ik mijn blik met belt niet open hoef te trekken.

Ik hoor het graag!
Laat je fantasie eens werken, je zult die ook moeten gebruiken als je je problemen op moet lossen.

Een probleem zou kunnen zijn dat de riem niet voldoende recht uitgelijnd is.

Dat zou veroorzaakt kunnen worden bij een beschadiging tijdens transport. Hoewel ik niet eens zo vaak gevlogen heb, heb ik twee keer een fiets van de lift naar het vliegtuig zien vallen. Ook zware bagage dat op het frame gelegd wordt terwijl dit frame van onderen niet voldoende ondersteund wordt kan het frame doen verbuigen.

Ook een val zou tot een verbogen frame kunnen leiden.

Als je een excenter hebt, zou dat kunnen verschuiven. In dat geval kan zowel de spanning als de uitlijning van de riem in ongerede raken.

In geval van verstelbare achterpadden zou één van de padden kunnen verschuiven, waardoor het achterwiel scheef komt te zitten.

Een van de tandwielen zou tijdens een val, transport, of bij de fiets onvoorzichtig ergens tegenaan zetten kunnen verbuigen.

De riem zelf zou beschadigd kunnen worden, ook weer tijdens transport of een val, maar ook door een tak of een steen tijdens het fietsen.

Iets wat ikzelf heb meegemaakt: er zou een (haar)scheurtje kunnen ontstaan in de achtervork waardoor het frame niet stijf genoeg meer is voor de riem.

En wie weet wat er zich allemaal nog meer kan voordoen.

Er kan zich iets voordoen waardoor de riem vele honderden kilometers later breekt, en het zal geen sinecure zijn om dan uit te vogelen wat precies de oorzaak is.

Lees dit verhaal eens, de betreffende mensen hebben uiteindelijk uit ellende maar een andere fiets aangeschaft. Omdat niet de juiste diagnose van het probleem gesteld kon worden, en zonder juiste diagnose geen juiste oplossing.
Peter_K schreef:
vr 05 jan, 2018 17:27
Een probleem zou kunnen zijn dat de riem niet voldoende recht uitgelijnd is.
Heb je al meegemaakt dat een riem gebroken is door slechte uitlijning? Of gehoord uit betrouwbare bron?

Carl
Dag Mitech, jammer om jouw mindere ervaringen met de riem te lezen. Ik heb een winkeltje in Amsterdam en wij hebben inmiddels toch aardig wat fietsen met een riem verkocht en wij krijgen -gelukkig- niet vaak klachten.

Puntsgewijs mijn commentaar en advies;
Voor mijn gevoel loopt de riem toch zwaarder dan een ketting. Ik heb het niet gemeten maar andere mensen die op mijn fiets reden hadden het zelfde gevoel.
Misschien dat het zo is, maar ik deel die ervaring niet. Maar een gevoel is nogal subjectief.
-De riem piept toch vrij vaak. Een beetje water lost het probleem wel op maar het komt dan ook weer vrij snel terug.
Piepen komt soms voor. Dat komt omdat -volgens mij- de riem zich om het voorblad 'wringt' en als de riem vuil is kan dat dit gepiep/gesnerp veroorzaken. Althans bij de ene fiets wel en bij de ander niet. Ik heb daar nog geen modus in kunnen vinden, maar het komt zelden voor. Het loont zeker de moeite om de uitlijning te checken. Als de fiets niet goed is opgebouwd kan dat meehelpen in het gepiep.

Maar inderdaad schoonmaken helpt kortstondig. Mijn advies; doe een heel klein beetje vaseline op je voorblad. Dat helpt langdurig. (let op: smeer te weinig vaseline om niet je broek smerig te maken, maar genoeg om te smeren. Kortom een piepklein beetje)
-De riem wordt toch ook vrij vies. En als je er met je broek tegenkomt is deze net zo vies als van een ketting.
Natuurlijk wordt een riem vies. Net als je banden, spatborden en frame. Maar echt niet zo vies als een ketting hoor. Maar misschien maak jij je ketting na iedere rit schoon? Dan gaat jouw vergelijking wel op.
-Ik heb inmiddels 4 riemen gebroken. Twee met mountainbiken (Idworx) en twee gewoon op het asfalt (Mi-Tech, Flitzbike en Idworx). De gemiddelde riem ging bij ons zo'n 1500 km mee. Nogal een teleurstelling
Ik weet dat in het oosten van de VS op het wegdek vaak een soort scherp grind ligt die de riem heel snel laat slijten. Maar 1500 kilometer heb ik nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd of er misschien flinke bramen op jouw voorblad zaten of zo? Ik ben erg benieuwd naar de oorzaak, want het is geen normale slijtage.
-Gezien de onbetrouwbaarheid moet je dus steeds een groot lomp blik met een reserve riem meenemen. Wat het ding is te teer om los in je tas of zak te doen.
Officieel moet hij in een blik, maar je mag hem van mij ook in een zakje bubbeltjesfolie doen hoor.
-Wanneer hij onderweg breekt is het best een klus om hem te maken. Het hele frame moet uitelkaar en dat duurt langer dan je denkt. Daarbij moet alles heel voorzichtig gebeuren wat het minste beetje torsie kan later voor breuken zorgen.
Bij mijn weten hoef je bij een idworx (of Koga, Santos, Tout Terrain, van Nicholas, Gaastra) alleen maar een of soms twee bouten aan de achterzijde los te halen en hoef je niet het hele frame uit elkaar te halen. De voorvork mag je dus laten zitten, net zoals je stuur en je zadel, bidonhouders, bagagedragers, achterstandaard, spatborden en wielen.
-De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Ik weet niet waar jij je riemen koopt, maar blijkbaar niet bij ons.
-Een ketting kun je overal krijgen en als hij breekt kun je hem makkelijk ter plekke maken met een kettingpons, in no time. Daarbij is een ketting veel goedkoper 35 euro voor top of the line.
Klopt. Ik ben net terug van een tocht van twee maanden door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam (op een Koga met CDX riem, dus een riem met een gleufje). Ik heb vaak fietsenwinkeltjes bezocht. Die waren al lastig te vinden, want bijna iedereen rijdt daar inmiddels scooter of auto En als ze kettingen hadden, dan waren 10 en 11 speed ketting niet voor handen.
Ik heb ook geïnventariseerd welke bandenmaten leverbaar zijn. Daarover later meer, maar het was verassend.
-De garantie van Gates is ook beneden alle peil. Het is altijd je eigen schuld dat de riem breekt omdat je hem niet voorzichtig genoeg behandeld hebt.
Garantie is primair iets tussen jou en jouw leverancier. En jouw leverancier kan daarin zijn eigen verantwoording nemen. Ik neem aan dat je met je iPhone of Tesla ook niet naar de VS gaat bellen met klachten?
-Ook vrienden van mij zijn na een paar frustrerende ervaringen met de Gates terug overgestapt naar de ketting.
-Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC en van meestal wat oudere mensen die heel gelijkmatig fietsen. Weinig serieuze belasting of km's. Maar goed, die mensen zouden dus ook prima uit de voeten kunnen met een ketting. Een ketting is minstens even goed en veel goedkoper.
CDC (riem zonder gleufje) is inderdaad slijtvaster dan CDX of CDN, maar word niet meer gemaakt. Wij hebben er nog genoeg en Santos ook. En wij monteren op verzoek ook CDC op een idworx of onze andere merken. En je kan bij ons ook een Santos met CDX krijgen. En inderdaad kun je met een ketting ook heel ver komen voor minder geld.
Pinion gaat alleen niet samen met CDC, dus moet je bij Pinion altijd CDX gebruiken
Wat het gelijkmatig trappen betreft, dat heeft meer betrekking op de Pinion. Als je ongelijkmatig trapt dan gaat de Pinon tegenstribbelen en daarom is het goed om vooraf en proefrit te maken om te kijken of Pinion past bij jouw manier van fietsen.

Ik heb jaren geleden eens de riem getest en ben sindsdien overtuigd van de riem: https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... elt-drive/

Dank voor de terugkoppeling. Ik vind het erg goed dat je dit schrijft, want het geeft een ander beeld, al verdient het voor mijn subjectieve gevoel wel enige nuancering. En ik ben benieuwd wie de fietsen geserviced en geleverd heeft. Want misschien ligt een deel van de klachten bij de staat van afleveren en de service?

Groet

Eric Schuijt
Peter_K schreef:
vr 05 jan, 2018 17:27
Laat je fantasie eens werken, je zult die ook moeten gebruiken als je je problemen op moet lossen....

...Een probleem zou kunnen zijn dat de riem niet voldoende recht uitgelijnd is....

...En wie weet wat er zich allemaal nog meer kan voordoen....
Ik zie dat je je fantasie aardig hebt laten werken. Ik lees alleen maar voorbeelden van "zou kunnen". Hier hebben we niet zoveel aan, ik dacht meer aan ervaringen " in het echie". Maar toch bedankt voor je verwoede poging :D
Let op dat originele bericht al ruim een jaar oud is, imho beetje mosterd na de maaltijd om er nog gedetailleerd op in te gaan.. tenzij een nieuwe ervaring ofzo.
Jan_R schreef:
vr 05 jan, 2018 08:02
Inderdaad. Mijn ervaring met mijn CDX / pinion combinatie : na 27000 km heb ik preventief de riem + tandwielen laten vervangen. Niettegenstaande er totaal nog geen slijtage aan de riem te zien was, was het tandwiel vooraan wel vlijmscherp geworden, het achtertandwiel ook maar iets minder. Ik vermoed dat er zeker nog 10000 a 15000 km bij konden, maar ik speelde liever op veilig. Ik rij dagelijks in alle weersomstandigheden.
De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
Wat elke cdx rijder vooraleer op stap te gaan reeds zou moeten besteld hebben voor 84€ incl. verzending : https://www.bikeonlineshop.net/gates-ca ... -belt-blue. Deze shop levert effectief heel snel aan een scherpe prijs.
Vraag :
Weet iemand waarom de Gates Pinion tandwielen van RVS zijn en de Rohloff tandwielen van aluminium ?
Waarschijnlijk verklaart dit waarom er met Pinion icm de CDX riem er wel flink wat kilometers kunnen worden gemaakt met de riemaandrijving. ( 27000 km bij Jan_R )
Bij een riemaandrijving met Rohloff zijn zulke kilometers alleen haalbaar met CDC riem/ tandwielen.
Edwin* schreef:
Wat zou die fout dan kunnen zijn?
Edwin* schreef:
vr 05 jan, 2018 21:07
Ik lees alleen maar voorbeelden van "zou kunnen".
Ik denk dat ik maar gewoon nooit meer op jou reageer.
Laat ons terug wat vriendelijk zijn aub, en elkaar met het nodige respect behandelen. Daar worden we allemaal gelukkiger van.

Terug on topic : Dit zijn voorbeelden van een echte" langdurige praktijkervaring met de Gates Carbon drive CDX / Pinion na 27000km. Voor mij is de CDX riem zelf nog in een behoorlijke goede staat, geen enkel tandje is versleten of staat op het punt om er af te komenn. Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste. Ja, ik kon het onderste uit de kan persen, en blijven doorrijden tot ze breekt, maar dat is een risico wat je zelf moet inschatten na regelmatige controle.

Waarom dit dan in zo'n contrast staat met de ervaring van de TS, is mij ook een raadsel...

Bijlagen

Peter_K schreef:
za 06 jan, 2018 14:11
Edwin* schreef:
Wat zou die fout dan kunnen zijn?
Edwin* schreef:
vr 05 jan, 2018 21:07
Ik lees alleen maar voorbeelden van "zou kunnen".
Ik denk dat ik maar gewoon nooit meer op jou reageer.
Is prima hoor... De smiley heeft helaas dus niet geholpen. Altijd jammer als iemand lange tenen heeft. Maar ja...

Voor de andere topic volgers: ik ben écht benieuwd naar bepaalde ervaringen, anders dan die de TS al heeft gemeld.

Zijn er ervaringsdeskundigen met de Gates belt (i.c.m. Pinion en/of Rohloff) die daadwerkelijk een slechte c.q. tegenvallende ervaring hebben met de Gates belt én een idee hebben of en hoe dit voorkomen had kunnen worden?
En gaat dit dan om de CDC- of de CDX-versie? Wat waren de omstandigheden? Na hoeveel km met de belt gereden te hebben deed het euvel zich voor? Etc.etc.

Dit in het kader van: "een gewaarschuwd mens telt voor twee". Of zijn er meer uitzonderingen dan de regel en kun je er in de regel op vertrouwen dat een Gates belt betrouwbaar is en over het algemeen aan ieders (hoge?) verwachtingen voldoet? Ik neig er naar om dat laatste te denken, gezien de overwegend positieve ervaringen. Maar ik zou graag leren van andere ervaringen als die er daadwerkelijk zijn.
Jan_R schreef:
za 06 jan, 2018 16:44

Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?
WimB schreef:
zo 07 jan, 2018 14:00
Jan_R schreef:

Het is eerder het voorste tandwiel wat het harder te verduren kreeg. Achteraan valt het nog mee. Trek zelf de conclussies uit bijgaande fotos. 2 tandwielen en een riem vervangen vind ik na zo'n afstand echt geen probleem. Ik heb er ondertussen toch bijna 2 jaar zorgeloos plezier van gehad, en dat is het belangrijkste.
Foto van het voorste tandwiel zie je dit over het hele tandwiel of alleen het deel wat op de foto staat?
Tweede vraag : fiets je elektrisch ? ( pinion met achterwielaandrijving )
WimB schreef:
zo 07 jan, 2018 14:00
Jan_R schreef:

ja, dit is over het volledige tandwiel zo (een beetje moeilijk om dit te fotograferen)