Ik heb een 2500 tal km. achter de rug van Hanoi naar BKK. Ik gebruikte voor het eerst de etrex 30x. Was in mijn reissituatie niet de beste keuze.
*Hij crasht gemiddeld 2X/dag - moet de batterijen er uit halen en terug insteken. Vervelend als ie 't net voor een kruispunt heeft. Ik vind dit anno 2018 (!) niet kunnen!
*Openstreetmap - super dat vrijwilligers het willen doen, is het trouwens aan hen om het te doen? In ieder geval ... De openfietsmappen bevatten slechts een selectie 'wegen' maar belangrijker, de kaarten bevatten op voorhand geen hoogteprofielen. Moet ik vandaag 0 hoogtemeters of 2000 hoogtemeters verwachten? Garmin zal het je niet vertellen. Of ik heb toch geen manier gevonden om het te doen. Ik zocht me suf op Garminforums maar vond geen uitleg (in mensentaal). Gebruiksvriendelijkheid is zoals aangegeven door 99,9% van de klanten ... een dikke 0. Als iedereen hierover klaagt, doe er dan aub iets aan! Toen ik er de eerste keer mee speelde, zag ik voorhistorische software. Na weken tutorials scrollen en gevloek, heb ik nog steeds de indruk in het verleden te worden gekatapulteerd.
*Wat betreft de batterijduur ... Da's voor sommige regio's op de wereld een plus. Maar ik beschik over Eneloop-batterijen (met oplader) ,een stevige power bank én 'the plug' (waar ik overigens ook wat kritisch over ben)... Bovendien is overal in Zuid-Oost Azië stroom beschikbaar...
Dit alles maakt dat ik eerder met een smartphone aan de slag had moeten gaan! Er bestaan een pak goede fiets-apps en data kopen in die landen is spotgoedkoop. Ware het niet dat mij iPhone een 5-tal maand geleden in het WC gevallen is en sindsdien geen correct GPS-signaal meer ontvangt.
De meeste jonge wereldfietsers die ik hier tegenkom, doen het trouwens zo. Wat de prijs betreft - geen GPS kopen is nog goedkoper! 200 eu die ik hier goed had kunnen gebruiken!