Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gps kiezen - Forum Wereldfietser

Welke gps kiezen

Hallo,

Mijn garmin oregon600 heeft het begeven en ik ben op zoek naar een nieuwe gps. Weet iemand of de edge serie van garmin ook geschikt is voor lange fietstochten van enkele maanden? Kan deze ook tracks opslaan van meerdere duizende km's? Daar ik ook met een race fiets rijd mag ik de sensoren en hartslagmeter van de edge serie graag, maar ik vraag me af of deze dan ook nog geschikt is voor de lange fietstochten.


Alvast bedankt

Raf
Hallo Raf,

De nieuwere Edge modellen zijn zeker geschikt om lange tracks mee te rijden. Grootste uitdaging is misschien wel het feit dat in de Edge geen AA-batterijen zitten maar een oplaadbare accu die, voor zover ik weet, zeker niet meer dan een dag mee gaat. Je moet dus iedere dag zorgen dat je accu wordt opgeladen of misschien meerdere accu's mee nemen.

Zelf gebruik ik een Etrex 30 en die werkt meerdere dagen op een paar AA-batterijen, die ik dan weer oplaadt via mijn naafdynamo. De nieuwste varianten van de Etrex serie kunnen ook verbinding maken met een hartslagmeter. Andere sensors is waarschijnlijk lastiger. Ook zal het stroomverbruik bij het gebruik van sensors vast toenemen.

Wel vind ik de Edge er veel beter uitzien, vooral op een racefiets :D
Zelf gebruik ik ook een Etrex 30, vanwege de lage prijs, het geringe gewicht en de lange batterijduur. De Openfietsmap kaarten zijn ook prima.
Ik heb een 2500 tal km. achter de rug van Hanoi naar BKK. Ik gebruikte voor het eerst de etrex 30x. Was in mijn reissituatie niet de beste keuze.

*Hij crasht gemiddeld 2X/dag - moet de batterijen er uit halen en terug insteken. Vervelend als ie 't net voor een kruispunt heeft. Ik vind dit anno 2018 (!) niet kunnen!
*Openstreetmap - super dat vrijwilligers het willen doen, is het trouwens aan hen om het te doen? In ieder geval ... De openfietsmappen bevatten slechts een selectie 'wegen' maar belangrijker, de kaarten bevatten op voorhand geen hoogteprofielen. Moet ik vandaag 0 hoogtemeters of 2000 hoogtemeters verwachten? Garmin zal het je niet vertellen. Of ik heb toch geen manier gevonden om het te doen. Ik zocht me suf op Garminforums maar vond geen uitleg (in mensentaal). Gebruiksvriendelijkheid is zoals aangegeven door 99,9% van de klanten ... een dikke 0. Als iedereen hierover klaagt, doe er dan aub iets aan! Toen ik er de eerste keer mee speelde, zag ik voorhistorische software. Na weken tutorials scrollen en gevloek, heb ik nog steeds de indruk in het verleden te worden gekatapulteerd.
*Wat betreft de batterijduur ... Da's voor sommige regio's op de wereld een plus. Maar ik beschik over Eneloop-batterijen (met oplader) ,een stevige power bank én 'the plug' (waar ik overigens ook wat kritisch over ben)... Bovendien is overal in Zuid-Oost Azië stroom beschikbaar...

Dit alles maakt dat ik eerder met een smartphone aan de slag had moeten gaan! Er bestaan een pak goede fiets-apps en data kopen in die landen is spotgoedkoop. Ware het niet dat mij iPhone een 5-tal maand geleden in het WC gevallen is en sindsdien geen correct GPS-signaal meer ontvangt. :) De meeste jonge wereldfietsers die ik hier tegenkom, doen het trouwens zo. Wat de prijs betreft - geen GPS kopen is nog goedkoper! 200 eu die ik hier goed had kunnen gebruiken!
Dank voor de input.

Ik heb de Oregon600 ook weggedaan omdat hij regelmatig blokkeerde, soms tot 4 maal per dag. Deze gaf me wel de hoogtemeters? Ik gebruik mijn smartphone als back-up tijdens mijn verre reizen (mapsme). Na jullie commentaren ga ik voor de garmin edge gaan. In de batterijlevensduur zie ik geen probleem met de krachtige powerbanken van tegenwoordig. Moet wel nog beslissen of ik voor de Edge 820 of de 1000 ga. De 1030 is (nog) te duur.

Thx

Raf
Gelukkige eigenaar van een ETrex 30. Nog nooit een vastloper gehad, totdat deze zomervakantie mijn mini-sd kaartje de geest gaf. Deze vervangen en ik fiets weer rond zonder vastlopers.
Ik kies voor de eTrex vanwege de penlite batterijen, de batterijen gaan lang mee en zijn vervangbaar, En omdat dit apparaat zeer robuust is, hij is gevallen van een trap, onderwater geweest, ik heb er dagen mee in tropische regen gefietst geen probleem.
Ik ben geen van van touch-screens op dit soort apparaten de eTrex bedien je met een pookje dit werkt goed, beter te bedienen zonder te kijken, ongevoelig voor regen en te bedienen met handschoenen.

Ik rijd vaak tracks o.a. Reitsma, Hans Reitsma is niet zo’n fan van de edge,
https://www.reitsmaroutes.nl/fietstips/gps-vragen#eisen
Ook ik sluit me aan bij de andere etrex gebruikers. Fijn die penlite batterijen - gaan lang mee en een setje reserve oplaadbare zorgt dat je altijd vooruit kunt. En als dat eens niet lukt kunnen er ook gewone penlights in.
Mocht ik oit ene andere nodig hebben wordt het een 64 of wat er dan is. Vind toetsen/ stickie gebruik fijner dan touch screen.

Eerdere vakanties nog nooit ene back up route meegenomen. Komende zomer doe ik dat wel maar dan via Osmand op mijn tablet en telefoon.
Hi Raf,
Voor jou denk ik een goede keuze.
Je schreef ook: 'Kan deze ook tracks opslaan van meerdere duizende km's'.
Als je met je smartphone connectie maakt met Garmin Connect en je tracks upload moet dat geen enkel probleem zijn.
egopro schreef:Ik rijd vaak tracks o.a. Reitsma, Hans Reitsma is niet zo’n fan van de edge
Wat Hans op zijn site schrijft is:
Let op: sommige apparaten (o.a Mio, Tease en de Edge-serie van Garmin) herberekenen de tracks tot een eigen route, die afhankelijk van onder meer de geïnstalleerde kaart kan afwijken van de oorspronkelijke track. Zo'n apparaat is dus af te raden!
Dat herken ik niet, een track wordt getoond op het scherm (kan bij mij per track aan of uit worden gezet) en bij een route berekent de GPS de weg tussen de verschillen punten van de route.

Ik heb een eTRex 35 touch, niet heel bewust voor gekozen omdat ik hem cadeau heb gekregen maar ik vind het touch deel goed werken, de kaart verschuiven gaat makkelijker en zoomen is als op een smartphone. Oplaadbare batterijen gaan ruim een dag mee en zeer lange routes zijn geen probleem[*]. Ant+ werkt ook goed al kijk ik daar eigenlijk niet op onderweg maar wel na terugkomst.

[*] Alhoewel ik ze wel zou splitsen in logische stukken en alleen die delen aanzetten die nodig zijn. Dat versnelt de zaak.[/size]
daulagari schreef:Wat Hans [Reitsma] op zijn site schrijft is:
Let op: sommige apparaten (o.a Mio, Tease en de Edge-serie van Garmin) herberekenen de tracks tot een eigen route, die afhankelijk van onder meer de geïnstalleerde kaart kan afwijken van de oorspronkelijke track. Zo'n apparaat is dus af te raden!
Dat herken ik niet, [...]
Ik heb een eTRex 35 touch,
Die staat ook niet in bovengenoemd rijtje, geen wonder dus dat je het probleem niet herkent. Ik weet niet helemaal zeker of alle apparaten uit de Edge-serie niet met tracks werken, ik zou daar zeker naar kijken bij het overwegen van de aanschaf van een GPS-ontvanger. Maar het antwoord op de originele vraag:
RafKelgtermans schreef:Kan [de Edge-serie] ook tracks opslaan van meerdere duizende km's?
zou dus weleens kunnen zijn: nee, Edge-modellen kunnen helemaal geen tracks opslaan.

Als je op de website van Garmin zelf kijkt, kom je voor fietsen al gauw bij de Edge-serie terecht. Voor andere modellen ('outdoor') geeft de tabel onderaan de Koopwijzer van GPS-wijzer misschien bruikbare informatie. Bij mijn weten - maar ik ben geen expert - werken deze allemaal wel met tracks. Als je naar rechts scrollt in de tabel, zie je ook een kolom voor ANT-compatibiliteit.

Succes met de keuze,

Carl
Carl schreef:
RafKelgtermans schreef:Kan [de Edge-serie] ook tracks opslaan van meerdere duizende km's?
zou dus weleens kunnen zijn: nee, Edge-modellen kunnen helemaal geen tracks opslaan.
De huidige eTrex apparaten ondersteunen tracks van 10,000 punten en 200 bewaarde tracks, die 10,000 punten limiet geldt ook voor bijna alle oudere modellen en lijkt ook te gelden voor de andere series.

Eén track van meerdere duizenden kilometers zal niet lukken met 10,000 punten maar verspreid over meerdere tracks hoeft het geen enkel probleem te zijn.
daulagari schreef:
Carl schreef:
RafKelgtermans schreef:Kan [de Edge-serie] ook tracks opslaan van meerdere duizende km's?
zou dus weleens kunnen zijn: nee, Edge-modellen kunnen helemaal geen tracks opslaan.
De huidige eTrex apparaten
Nogmaals, een eTrex is géén Edge...

Carl
Okay, overheen gelezen, geen eTrex maar Edge.

In een Edge Touring kan je een track invoeren, zie hier, dus het lijkt me sterk dat dat niet meer kan voor nieuwere Edge modellen.
Mm even kort rondkijken op het internet en ik vermoed het volgende:
Als je op de edge een track als route gaat gebruiken dan gaat de Edge zelf een route berekenen aan de hand van de "punten" van de track (en hij filtert er ongevraagd een aantal weg) wat ertoe leid dat je van het padje gaat.

Ik denk dat je met de edge als je gewoon de track voor je neus zet (dit doe ik altijd met mijn etrex) dat deze de track gewoon weergeeft.

Pas op hierboven staan allemaal aannames.
Mijn eTrex 30x loopt 1 x per dag vast. Het laden van tracks, waypoints en kaarten duurt soms tijdens het opstarten lang. Verder schuift hij bij boomwortels uit de fietshouder en is het scherm flink bekrast. In Zwitserland rolde hij een keer bijna het ravijn in. Soms maakt hij stukken pand paars in plaats van groen. Na een paar honderd meter herstelt hij dit weer. De USB poort is zo traag dat het installeren van kaarten meer dan een uur kost.

Toch is het een fantastisch ding dat heel lang werkt op een setje eneloop batterijen. Ook zet ik er steeds de Open fiets map kaarten op. Soms gaan de huisnummers goed en soms weer niet. Als dit primitieve ding ermee stopt koop ik een Oregon 750 en mogelijk met een oplader op de dynamo. Ik zal nooit meer mijn dure smartphone langdurig op mijn stuur laten. Hij is namelijk kapot getrild op een langere reis.

Dank voor de tip van het koordje aan het stuur.
Ik heb al 10 jaar prettige ervaring met mijn GPSMap 60. Als ik een nieuwe GPS neem wil ik er een die USB oplaadbaar is. Dat is mijn overige apperatuur ook. Het nut van AA batterijen is in dit tijdperk m.i. voorbij. Het is nuttiger om een powerbank/USB lader mee te nemen die je gelijk ook voor fietsverlichting/zaklamp/telefoon/fotoapperatuur kan gebruiken, dan weer een extra set AA's en AA batterijlader.
bast1aan schreef:
za 06 jan, 2018 01:22
Ik heb al 10 jaar prettige ervaring met mijn GPSMap 60. Als ik een nieuwe GPS neem wil ik er een die USB oplaadbaar is. Het nut van AA batterijen is in dit tijdperk m.i. voorbij.
De huidige GPSMap 64 werkt op een accupackje óf op twee AA-tjes, die je via USB kunt opladen. Best of both worlds. ;)

(Overigens vind ik dat de mijne best lang nodig heeft om te laden, maar ik heb misschien niet de snelste laadstekker.)

Carl
Carl - ligt het lange laden misschien ook aan de snelheid die het device aan kan of de snelheid die de oplader gebruikt?
Het lange opladen van de GPSMap 64 ligt er waarschijnlijk aan dat Garmin heeft gekozen voor een veilige/low-cost methode en daarmee laadt je batterijen niet snel op. Als je batterijen snel wilt opladen en tegelijk ook nog gewoon gebruik wilt toeslaan dan heb je aardig wat extra intelligentie/elektronica nodig.

Bij de GPSMap 60 van @bast1aan vraag ik me af of de GPS wel gevoegd kan worden via USB, i.e. gaat de GPS aan als je hem op je PC aansluit?

Mijn eTrex 30 laadt niet op als hij aangesloten maar hij raakt ook niet leeg. Als je een powerbank of bufferaccu hebt is denk ik opladen niet nodig; ik heb mijn vorige vakantie met één set batterijen gedaan, alleen als ik 's avonds op de GPS wilde kijken werden de batterijen gebruikt.
Carl schreef:De huidige GPSMap 64 werkt op een accupackje óf op twee AA-tjes, die je via USB kunt opladen. Best of both worlds.
Da's best mooi idd.
daulagari schreef:
za 06 jan, 2018 10:48
Bij de GPSMap 60 van @bast1aan vraag ik me af of de GPS wel gevoegd kan worden via USB, i.e. gaat de GPS aan als je hem op je PC aansluit?
ja, maar echt geweldig werkt dat niet. er zit een mini-USB (dus niet micro) die vrij gammel recht haaks op het apparaat erin gestoken zit. De achtergrondverlichting blijft dan ook permanent aan. Als het even contact verliest herstart het apparaat zich. Ik heb deze feature enkel een keer gebruikt in de auto met een 12V oplader zodat ik geen batterijen nodig had. Op de fiets gebruik ik altijd batterijen, werkt prima, maar ik erger me de laatste tijd aan het moeten meenemen en hanteren van een AA lader enkel nog voor de GPS. Los daarvan is het 10 jaar oude apparaat behoorlijk versleten en loopt zodanig achter qua features en snelheid dat het toch eens tijd wordt voor iets beters.