Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rust op de Veluwe? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Rust op de Veluwe?

145 berichten
keesswart schreef:Ook zeeschepen zijn gigantische vervuilers.
Hoeveel diesellocomotieven zijn ervoor nodig om hetzelfde equivalent aan containers zoals zeeschepen te trekken? In afgelegen gebieden zijn elektrische bovenleidingen geen optie. Ik heb in Alberta (Canada) wel eens een graantrein van twee kilometer lang voorbij zien denderen.
keesswart schreef:Ook zeeschepen zijn gigantische vervuilers.
Toch zijn de voor het grootste deel dáár aan verslaafd

Even hoofdrekenen van grootte-ordes. Een jumbojet kan 250 ton vervoeren. Een lange trein 1000 ton want 40 wagons van 25 ton netto.

Rotterdam is goed voor 461 Gt/jaar (https://www.portofrotterdam.com/nl/de-h ... r-de-haven)

Dat zijn 461.000 lange treinen ofwel elke minuut één, 24/7/365. Als de treinen 10 minuten na elkaar laten rijden heb je 10 à 20 sporen naast elkaar nodig van hier tot China.

462 Gt zijn 1,8 miljoen jumbo's ofwel vier per minuut. Vlietuigen elke 2,5 minuut op een landingsbaan (24/7/365) is een toer en zelfs dan heb je dus 10 landingsbanen extra nodig.

En daarbij is Rotterdam maar één van de havens van europa.
Leon schreef:Een jumbojet kan 250 ton vervoeren.
Een Antonov 225 (van Oekraïense makelij) is nog groter, jammer is er maar één van gebouwd. Toch wel een indrukwekkende verschijning om te zien. https://www.youtube.com/watch?v=wmD5w7z8iDk
Maar er bestaat ook een ander groot toestel: de Guppy, ik heb hem eens op London Heathrow zien staan. Maar is alleen geschikt voor lichte vracht van grote afmetingen. Lijkt meer op een kogelvis onder de vliegtuigen. https://www.youtube.com/watch?v=vRI5IpdrbH8
Leon schreef:Dat zijn 461.000 lange treinen ofwel elke minuut één, 24/7/365. Als de treinen 10 minuten na elkaar laten rijden heb je 10 à 20 sporen naast elkaar nodig van hier tot China.
Spoorboekloos rijden op de Transsiberie lijn: zou Jules Verne zich dat hebben kunnen voorstellen toen hij de reis van de koerier van de Tsaar beschreef? (Als tiener droomde ik weg bij de gelijknamige TV-serie).
.Zie hieronder
Eric op de Fiets schreef:
Leon schreef:...Even hoofdrekenen van grootte-ordes. Een jumbojet kan 250 ton vervoeren. Een lange trein 1000 ton want 40 wagons van 25 ton netto....
Ik denk dat de 1000 ton trein op gladde rails efficiënter met energie omgaat, dan een 1000 schip door het water heen of een vliegtuig in de lucht. Als de vrachtvluchten uit Azië over het spoor gaan lijkt mij dat een enorme vermindering van het energie gebruik voor transport. Wie kan daar aan rekenen op basis van de 1000 ton niet Leon voorstelde? 1000 ton vracht in een vliegtuig ten opzichte van 1000 ton over het spoor.
Naast een route over zee is er een 11.000 kilometer lange spoorweg van Chongqing, in de binnenlanden van China, naar de West-Duitse stad Duisburg ontwikkeld. De Chongqing-Xinjiang-Europa spoorlijn, ook wel YuXinOu genoemd.
https://nos.nl/artikel/2127168-china-de ... innen.html
keesswart schreef:
Leon schreef:Dat zijn 461.000 lange treinen ofwel elke minuut één, 24/7/365. Als de treinen 10 minuten na elkaar laten rijden heb je 10 à 20 sporen naast elkaar nodig van hier tot China.
Spoorboekloos rijden op de Transsiberie lijn: zou Jules Verne zich dat hebben kunnen voorstellen toen hij de reis van de koerier van de Tsaar beschreef? (Als tiener droomde ik weg bij de gelijknamige TV-serie).
Haha, als we toch aan het fantaseren zijn: het duurt ongeveer een minuut voor een goederentrein om langs te denderen, dus het zou ook met één dubbel spoor kunnen, maar dan met een continue trein. Je hebt dan maar één trein ndig van 20.000 km lang die alsmaar rondjes rijdt zonder te stoppen :idea: / :shock: / 8) / :?
Eric op de Fiets schreef: Ik denk dat de 1000 ton trein op gladde rails efficiënter met energie omgaat, dan een 1000 schip door het water heen of een vliegtuig in de lucht. Als de vrachtvluchten uit Azië over het spoor gaan lijkt mij dat een enorme vermindering van het energie gebruik voor transport. Wie kan daar aan rekenen op basis van de 1000 ton niet Leon voorstelde? 1000 ton vracht in een vliegtuig ten opzichte van 1000 ton over het spoor.
Daar hebben anderen al aan gerekend, zij het niet voor uitsluitend heel lange trajecten.
Op p.81 van dit boek staat een leuke tabel:
https://books.google.nl/books?id=Id66m9 ... e&q&f=true
Let op de kilometers die schepen om moeten varen of de benodigde voortransporten met vrachtauto.
Hier nog een bron, met dezelfde tabel: http://uahost.uantwerpen.be/steungoed/i ... dstuk5.pdf
Het vliegtuig komt er hoe dan ook als slechtste optie af. Voor bulkproducten in honderdduizenden tonnen of duizenden containers tegelijk zijn grote schepen zeker het efficiëntste. Voor vloeistoffen en gassen heb je natuurlijk ook nog leidingen. Voor gassen zal dit zeker erg efficiënt zijn maar voor stroperige olie weet ik het zo niet.
Leon schreef:Rotterdam is goed voor 461 Gt/jaar (https://www.portofrotterdam.com/nl/de-h ... r-de-haven)

Dat zijn 461.000 lange treinen ofwel elke minuut één, 24/7/365. Als de treinen 10 minuten na elkaar laten rijden heb je 10 à 20 sporen naast elkaar nodig van hier tot China.

462 Gt zijn 1,8 miljoen jumbo's ofwel vier per minuut. Vlietuigen elke 2,5 minuut op een landingsbaan (24/7/365) is een toer en zelfs dan heb je dus 10 landingsbanen extra nodig.

En daarbij is Rotterdam maar één van de havens van europa.
Voor de vracht die elk jaar binnenkomt in Rotterdam, zijn 23 duizend miljard ritjes van wereldfietsers nodig om die te vervoeren. Daarbij ga ik uit van 20 kilo per fietser op een stevige vakantiefiets met goede dragers. Dan kan de fietser naast de 20 kilo vracht ook nog wat eigen bagage en voedsel meenemen.

Als ik er vanuit ga dat de meeste vracht uit het verre oosten moet komen, dan doet een fietser daar ongeveer drie maanden over (enkele reis). Dit betekent dat iedere wereldfietser twee keer heen en weer kan in een jaar. Daardoor volstaan ongeveer 11.500.000.000.000 (is 11,5 duizend miljard) wereldfietsers om alle bagage te transporteren die anders in Rotterdam in de haven zou arriveren.

Een fietser met bagage produceert (oa door te ademen) ongeveer 5 gram co2 uitstoot per kilometer. Zou bagage per wereldfietser worden vervoerd, dan fietst één wereldfietser ongeveer 35.000 km per jaar. Dat is dan 175 kilo co2 per jaar. Alle benodigde wereldfietsers bij elkaar zouden dan ongeveer 1925.000.000.000.000 kilo co2 uitstoten voor het complete transport.

Ik laat het aan anderen over om te beoordelen of eea wenselijk en haalbaar is. :D
Er zullen dan nog wel wat meer kinderen geboren moeten worden en een passende opvoeding moeten krijgen. :wink:

Hans
keesswart schreef: gigantische vervuilers.
Ja ja, cijfers uit 2004! Knap hoor.
Er zijn overigens ook nog wel kanttekeningen te plaatsen bij het betreffende artikel. (Geen enkele scheepsmotor bijvoorbeeld is gemaakt om op afvalolie te draaien! Je reinste nonsens. Neemt niet weg dat malafide leveranciers er toch afval in proberen te vermengen. Helaas zijn die vooral in Rotterdam te vinden)

Zeker, de zeevaart stoot veel uit. Heel veel. Maar er zijn wel enige nuances aan te brengen.
Mischien eens googlen op “ECA/SECA”.
Kun je ook vinden dat onze vrinden in de USA (met name California, kijk eens bij CARB) echt wel bezig zijn met het millieu. Dit in tegenstelling tot wat sommige ons laten geloven.

En als we dan toch aan het rekenen zijn: hoeveel ton uitstoot (nox/sox) zou dat fietsframe made-in-China opgeleverd hebben in een container op één van Maersk’s Triple E schepen, ten opzichte van andere transport middelen?

Groet, Tom.
Tom vds schreef:En als we dan toch aan het rekenen zijn: hoeveel ton uitstoot (nox/sox) zou dat fietsframe made-in-China opgeleverd hebben in een container op één van Maersk’s Triple E schepen, ten opzichte van andere transport middelen?
Geen idee. Ik denk wel dat de rust op de Veluwe minder verstoord wordt door zeeschepen dan door andere transportmiddelen. Ik ben ook benieuwd hoeveel uitstoot en verspilling een made-in-Europe fietsframe zou opleveren t.o.v. een made-in-China frame, als dat frame in Europa verkocht wordt. Al vrees ik wel dat het op de Veluwe minder rustig wordt als Gazelle zijn frames weer in Dieren zou gaan bouwen. En als zo'n frame uiteindelijk terecht komt in een fiets die naar allerlei exotische vakantiebestemmingen gevlogen wordt, maakt een enkeltje China-Europa niet zoveel meer uit :?
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat Kees.
Uiteindelijk zijn wij, als consumenten, degene die de schepen laten varen, de vliegtuigen laten vliegen en de vrachtwagens, auto's en treinen laten rijden.
Dan maakt dat ene enkeltje inderdaad niet uit, honderdduizend enkeltjes begint al aardig aan te tikken.

Groet, Tom.
Rust lijkt definitief verstoord te worden nu de 2e Kamer in meerderheid heeft ingestemd met de opening luchthaven Lelystad per 1 april 2018 (is geen grap neen!). Behalve rustverstoring is er toenemende milieu vervuiling mede door de steeds voller wordende Nederlandse autowegen (de economie trekt immers weer aan) richting Lelystad.
Nu al worden milieu vervuiling normen overschreden in grote delen/steden van het land.
De rechter heeft besloten: de overheid moet snel aan de slag om onze luchtkwaliteit te verbeteren. Maar gaat de overheid dit ook echt doen?
Vind jij dat jouw gemeente nog veel te weinig doet om de luchtkwaliteit in jouw stad te verbeteren? En dat er te weinig aandacht wordt besteed aan ruimte voor wandelen, fietsen en goed openbaar vervoer? Meld je dan aan als Luchtwachter bij milieudefensie!
joukon schreef:Nu al worden milieu vervuiling normen overschreden in grote delen/steden van het land.
De rechter heeft besloten: de overheid moet snel aan de slag om onze luchtkwaliteit te verbeteren. Maar gaat de overheid dit ook echt doen?
Het meest giftige, smerige en rustverstorende moment van (lucht)vervuiling begint de eerste uren van elk nieuw jaar. Vooral siervuurwerk brengt de meeste giftige metaalverbindingen in de lucht. Maar die vervuiling kent een breed draagvlak onder de bevolking. Velen het tot en cultureel erfgoed willen verheffen.
Knallend het nieuwe jaar in, heerlijke vorm van rustverstoring. En dan ook nog een lekkere Champagne laten knallen, ik ben er weer klaar voor. Gezellig, en een probaat middel tegen het sombermans-denken, vroegah ook wel doemdenken genoemd.
Georg schreef:Knallend het nieuwe jaar in, heerlijke vorm van rustverstoring. Gezellig, en een probaat middel tegen het sombermans-denken, vroegah ook wel doemdenken genoemd.
Helemaal mee eens. Op de Veluwe het traditioneel cultureel erfgoed Carbid schieten. Op de Veluwe houden ze van lawaai. Daarom snap ik het gezeur niet over vliegtuigen die op 1800 meter overvliegen. De doemdenkers. :D
En de luchtvervuiling tijdens Oud en Nieuw valt ook wel mee. Met zoveel mensen op straat wordt de lucht ook gezuiverd. Bij elke ademteug blijft circa 10% van het ultrafijnstof in de longen achter. Alleen doemdenkers zijn daar bang voor. Dat gezeur van fietsers in de grote steden over een geurtje van een tweetakt bromfiets lijkt ook op sombermans-denken. Gewoon wat harder fietsen. Dat zuivert de lucht. :D
en hopen dat het een beetje waait want...

dilution is the solution to all pollution :oops:
Georg schreef:Knallend het nieuwe jaar in, heerlijke vorm van rustverstoring. En dan ook nog een lekkere Champagne laten knallen, ik ben er weer klaar voor. Gezellig, en een probaat middel tegen het sombermans-denken, vroegah ook wel doemdenken genoemd.
Ik dacht dat de kerstgedachte juist was dat je rekening hield met elkaar.
hoogframe schreef:en hopen dat het een beetje waait want...

dilution is the solution to all pollution :oops:
Je bedoelt dus "Divide et Impera. :wink: Vorig jaar voor bijna 70.000.000 euro legaal vuurwerk afgestoken. Met het illegale vuurwerk meegerekend voor circa 100.000.000 euro aan kankerverwekkende stoffen in het milieu. Ik hoop dat Serious Request dit jaar 10% van dat bedrag binnen mag halen.
joukon schreef:Rust lijkt definitief verstoord te worden nu de 2e Kamer in meerderheid heeft ingestemd met de opening luchthaven Lelystad per 1 april 2018 (is geen grap neen!). Behalve rustverstoring is er toenemende milieu vervuiling mede door de steeds voller wordende Nederlandse autowegen (de economie trekt immers weer aan) richting Lelystad.
Nu al worden milieu vervuiling normen overschreden in grote delen/steden van het land.
De rechter heeft besloten: de overheid moet snel aan de slag om onze luchtkwaliteit te verbeteren. Maar gaat de overheid dit ook echt doen?
Vind jij dat jouw gemeente nog veel te weinig doet om de luchtkwaliteit in jouw stad te verbeteren? En dat er te weinig aandacht wordt besteed aan ruimte voor wandelen, fietsen en goed openbaar vervoer? Meld je dan aan als Luchtwachter bij milieudefensie!
Wordt het misschien eindelijk wat rustiger boven de bollenstreek......
Tja leuke discussie over het vliegverkeer. Ik woon circa 17 km van Schiphol en op de route van inkomend vliegverkeer. Boven mijn woning gaat het landingsgestel uit. De overlast is niet te beschrijven. Dus enige eerlijke verdeling van het vliegverkeer, overlast, zou mij wel goed uitkomen.