Het enige voordeel van een carbon voorvork is het lagere gewicht tov staal. Er zijn carbon vorken die geheel van carbon zijn en vorken die voor de helft van aluminium zijn. Het grootste gewichtsvoordeel is te halen met de volledig carbon vork. Ik ken de gewichten voor vakantiefiets-vorken niet precies, maar een volledig carbon racevork is zo'n 340 gram, een stalen vakantiefiets-vork zoals gezegd ruim een kilo. Daar tussenin zit de carbon-alu vork.
Over het algemeen geldt dat een carbon vork kwetsbaarder is voor belasting waarop het ding niet ontworpen is. Een voorbeeld is bagagebehandeling op luchthavens, if transport op het dak van een voertuig in Afrika. Voor zgn expedities is staal dus de keuze. Voor het lichtere Europa-werk kan een snelle fiets ook prima carbon hebben.
Mijn eigen fiets waar ik mee op pas ga heeft een carbonvork, en die pak ik bij vervoer in het vliegtuig goed in in buisisolatie.
Tot op heden geen problemen mee gehad.
Het is echter in mijn geval wel een gemengde vork waarbij ik me afvraag hoe lang de lijmverbinding tussen alu stuurgedeelte en carbon vork betrouwbaar blijft.
Over het algemeen geldt dat een carbon vork kwetsbaarder is voor belasting waarop het ding niet ontworpen is. Een voorbeeld is bagagebehandeling op luchthavens, if transport op het dak van een voertuig in Afrika. Voor zgn expedities is staal dus de keuze. Voor het lichtere Europa-werk kan een snelle fiets ook prima carbon hebben.
Mijn eigen fiets waar ik mee op pas ga heeft een carbonvork, en die pak ik bij vervoer in het vliegtuig goed in in buisisolatie.
Tot op heden geen problemen mee gehad.
Het is echter in mijn geval wel een gemengde vork waarbij ik me afvraag hoe lang de lijmverbinding tussen alu stuurgedeelte en carbon vork betrouwbaar blijft.