Mijn fiets is een Koga Terralight uit 2003. De fiets is voorzien van een complete Deore groep met een 3x9 aandrijflijn. De fiets heeft een gesloten bracketlager met een vierkante as. Inmiddels is een aantal onderdelen aan vervanging toe zoals een kettingblad, de cassette en de derailleur. Nu is de gelukkige omstandigheid dat al deze onderdelen in Deore kwaliteit nog te koop zijn. Vervanging is dus een eenvoudige klus. Mijn vraag is echter of dit een verstandige investering is gezien de toekomstige ontwikkelingen. Het is duidelijk dat Shimano voor de 9 speed met vierkante as of octalink aankoerst op uitsluitend lagere kwaliteitsgroepen zoals Alivio. Zo is er nu al geen Deore 9 speed cranckstel meer te koop voor een vierkante as. Ik kan eenvoudig overstappen op een bij Hollowtech passend gxp lager( BSA draad in de bracket), maar ik zie alleen maar nadelen in die techniek. Zo is mijn bracketlager nu nog steeds in een goede conditie terwijl het blijkbaar normaal is dat je die externe lagers elke twee jaar vervangt. Mijn alternatief is om over te stappen op 11 speed. Ik zou dan kiezen voor een 1 x 11 opzet. Met een 30-tand kettingblad voor en een 11-46 cassette achter. Ik heb dan een net zo licht verzet als in de huidige opzet (nu achter 32 en voor 22). De kettinglijn is identiek, het 30-tands kettingblad kan ik aan mijn huidige crank bevestigen op exact dezelfde plaats waar nu het middenblad zit. Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij dit soort 1x systemen is dat de ketting behoorlijk scheef loopt bij de grootste en kleinste tandwielen. Maar dat levert in de praktijk blijkbaar geen problemen op. Bijkomend voordeel van deze opzet is dat ik naast de actualisering van de aandrijflijn, ook een eenvoudiger fiets krijg zonder voorderailleur .
Ik vind dit zeker de moeite van het overdenken waard maar je levert wel serieus in op je top-end als je beide systemen vergelijkt (ik ga bij 3x9 uit van een tripple 44/32/22 vooraan en een 11-32 achteraan).
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 2&UF2=2150
Merk ook op de 11-46 van Shimano een grote 9-tands sprong heeft tussen de laagste en op één na laagste versnelling. De Sunrace (of SRAM) variant heeft dit niet maar daar liggen de meer gebruikte versnellingen dan weer verder achter elkaar.
Zelf rijd ik met 2x10, 38-24 met achteraan 12-27 in België en 11-34 op vakantie, en ik vind dit ideaal qua spreiding.