Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Brooks leren zadel in "natte" landen? - Forum Wereldfietser

Ervaring Brooks leren zadel in "natte" landen?

Bij "natte" landen denk ik aan Scandinavie en UK/Ierland.

Ik twijfel of ik in die landen niet beter af ben met een kunststof zadel?

Wat zijn de ervaringen? Voor of tegens of trucjes met een leren zadel de hele dag in de regen rijden? Als ik dat nu incidenteel doe, moet ik nogal eens het zadel opspannen.
We hebben eens een week in Frankrijk rondgefietst terwijl het elke dag meerdere keren regende, waarvan een paar dagen zeer langdurig. Soms dagenlang geen zon gezien. Het enige noodzakelijke voor de zadels was dat de plastic zak er overheen moet blijven zitten zolang het regent. Een zonnige warme fietsvakantie zal waarschijnlijk toch wel beter zijn voor leren zadels.
Het langdurig door de regen fietsen is slechter voor mij(n humeur) als voor mijn Brooks. Ik gebruik deze (Brooks Professional = relatief dik leer) zonder plastic zak. Wat mijn Brooks niet leuk vond,was een ritje door de regen, zonder spatborden of iets anders om spatten tegen te gaan (asssaver of reparatietasje) waardoor de niet ingevette onderzijde van het zadel zeiknat werd.
Leon schreef:Het enige noodzakelijke voor de zadels was dat de plastic zak er overheen moet blijven zitten zolang het regent.
Toch niet terwijl je erop zit mag ik hopen? Dan ben je toch zelf die zak? :-)
Mijn oude Brooks is terminaal geworden na 5 dagen van min of meer continue regen in Bretagne. Vanaf dan paste het zadel niet meer 100%, moest er vaker en vaker gespannen worden en is het nooit meer geworden zoals voordien (hard, en dat beviel me goed). Achteraf gezien had ik het zadel misschien meteen moeten vervangen. Dus ja en neen, ik heb geen tips, maar geef je 100% gelijk dat je de combinatie regen/Brooks met wantrouwen bekijkt.
Wij hebben vaak in Scandinavië en op de Britse Eilanden gefietst. Met leren zadels. Corrie sinds 2010 op een Brooks Flyer, ik eerst circa 8 jaar op een Lepper (zie dit topic, daarna 2 jaar op een Brooks B17 Imperial (met een gat in het midden) en sinds een jaar op een Gille Berthoud Aspin Open (eveneens met een ventilatiegleuf in het midden).

Alle zadels dekken we 's nachts af met een zadelhoes. Die zadelhoezen houden de zadels niet helemaal droog, maar zorgen er wel voor dat ze niet doorweekt worden. De hoes van Brooks lekte het meest, maar ook die van Vaude, Halfords en Hema lekken op de naden. Een gewone plastic zak lekt in het begin niet, maar slijt snel en is niet met een tie-wrap aan de onderkant van een zadel vast te maken. Ook vergeten we de zadels wel eens af te dekken, of begint het onverwacht te regenen als we binnen koffie zitten te drinken. Wanneer we door de regen fietsen, blijven de zadels ook niet droog.

De zadels worden dus best vaak een beetje nat, maar waarschijnlijk alleen aan de oppervlakte. Mijn GB zadel was in het begin zo hard, dat ik er soms bewust een natte doek omheen wikkelde voordat ik een stuk ging fietsen, waardoor het sneller in ging deuken onder de zitbotjes.
Corries Brooks Flyer was afgelopen zomer zover ingezakt, dat ze er niet meer comfortabel op kon fietsen. Na de spanbout aangedraaid te hebben, lijkt het nu weer redelijk goed in vorm te zijn.
Mijn oude Lepperzadel kon niet worden opgespannen omdat er geen spanbout aanwezig was (ik heb er tenminste nooit eentje kunnen ontdekken). Toch heb ik nog enkele jaren redelijk comfortabel in een soort leren zitkuil gefietst (in ieder geval beter dan het zweterige gelzadel van Terry, waar ik in 2008/2009 nog een tijdje op gefietst heb omdat dat op de fiets zat die ik toen gekocht had).
Mijn Brooks B17 Imperial vervormde het snelst van alle zadels die ik heb gehad. Door de spanbout te vervangen door een veel langere bout (een goedkoop bouwmarktexemplaar dat waarschijnlijk degelijker is dan die van Brooks), heb ik nu nog 5 à 6 cm over voordat verder aanspannen niet meer mogelijk is. Dit zadel zit nu op mijn tochtjesfiets. Het ziet er vervormd uit, maar zit nog heerlijk: 50 km zonder fietsbroek is geen probleem.
Mijn ervaringen met de GB Aspin Open heb ik in dit topic beschreven.

Ook in 'natte' landen kun je dus jarenlang plezier hebben van een leren zadel, als je ze aan de onderkant met een beetje proofide (hiermee niet overdrijven: aan één potje van dit vet heb je voor jaren genoeg) invet en van boven afdekt wanneer je niet fietst (elke avond en bij regen ook overdag wanneer de fiets niet onder een afdakje staat). Dat geldt overigens ook voor 'droge' landen die geen woestijnklimaat hebben. Een wolkbreuk van een half uur, zoals je rond de Middellandse zee vaak hebt, kan funester voor een zadel zijn dan een hele nacht in de Schotse miezerregen.

Voordat je een zadel weggooit, kun je nog een reddingspoging wagen door het eerst een hele dag onder te dompelen in een emmer water en daarna in de oven bij 100 graden te drogen. Met deze methode lijken enkele fietsers hun zadel gered te hebben (zie hier). Ik ben wel benieuwd hoe lang het leer na zo'n Guantanamo-Bay-methode nog goed blijft.
Bedankt voor de reacties, het gebruik van een hoes is voor mij vanzelfsprekend. Juist daarom mijn wantrouwen omdat het zadel toch vocht opneemt en de hoezen slijten als je erop zit. Ja want als je regelmatig afstapt voor orientatie of verkeer wordt je zadel ook nat zonder hoes overdag.

Denk dat ik toch maar nog eens een kunstof zadel erbij koop.
PeterVanRijn schreef:
Leon schreef:Het enige noodzakelijke voor de zadels was dat de plastic zak er overheen moet blijven zitten zolang het regent.
Toch niet terwijl je erop zit mag ik hopen? Dan ben je toch zelf die zak? :-)
Deels zonder zak, maar deels ook wel. Het was écht nat toen.
Ik heb ook eens een vrij nieuw vrookszadel een nacht in de regen laten staan en de dag erna moest ik 20 km fietsen om bij het eerste treinstation aan te komen. Ik heb toen deels staand gefietst, maar het zadel was in een keer een stuk doorgezakt. Daarna is het toch nog lang meegegaan (50.000 km?), zeker in vergelijking met hoe lang Brookszadels van annu nu meegaan.
Kan weg (per abuis op 'citeren' i.p.v. 'wijzigen' gedrukt)