De fietsen zitten weer grotendeels in elkaar. Inmiddels heb ik twee sleutels voor een balhoofd. Ik vind de werking wel tegenvallen want het balhoofd draait toch een stukje door waardoor de hoeken afschuren. Het balhoofd van de nieuwer koga is inmiddels schoon en ingevet weer teruggezet. Mijn eigen balhoofd zit zo vast dat ik deze nu vol met WD40 heb gespoten. Ik hoop dat deze nog lost komt want de hoeken draaien er gewoon af. Maar goed, met de WD40 moet hij er nu ook echt af haha.
Ik vroeg mij af of het normaal is dat er zoveel kracht uitgeoefend moet worden om een balhoofd los te draaien. Of heeft dit te maken met ouderdom of simpel weg veel te vast gedraaid. Wellicht is het balhoofd de afgelopen 11 jaar nooit los geweest. In mijn beleving zou ik zonder beschadigingen zo'n balhoofd moeten kunnen losdraaien.
Pleit dit wellicht ook voor een ander type balhoofd in de toekomst? Ik zie sowieso veel fietsen met een ander type dus dat vroeg ik me sowieso al af. aanvulling: na één uur WD40 nog geen enkele beweging dus dat wordt sloopwerk voor Gerritsen als ik daar binnenkort weer kom. En dan maar een nieuwe
Wat betreft de slag die ik voel in mijn wiel als ik deze ronddraai: Ik probeer het wiel ook nog is zonder banden rond te draaien om te kijken of de cassette dan minder heen en weer boggelt wanneer ik deze ronddraai, maar volgens mij is het meer dan de cassette. Het is namelijk best een groot slag wat ik voel.
offtopic: Ik zag dat de Santos fietsen allen een vierkante trapas hebben, althans alle uitgestalde Santos trekfietsen bij ons in de winkel. De trapas was een tijdje terug bediscussieerd.