Beste Mensen,
Deze zomer was ik met mijn vriendinnetje op de tandem op vakantie. Het is een tweedehands Vittorio die volgens mij best wel eens binnenkort 20 zou kunnen worden. Wij fietsen naar Wenen. Een paar weken voor vertrek werden we in Nederland aangereden van achter, door een niet zo oplettende medeweggebruiker. Helaas reed hij in een auto en waren wij een stuk kapotter dan hij. Met als ergste onderdeel: Het Achterwiel.
Dat alles gebeurde in Nieuwkoop, en omdat we daar waren en geschrokken en we bovendien allebei geen auto rijden hebben wij ons Staaltje (want zo heet hij, Sterk Staaltje) hebben we onze fiets daar naar de fietsenmaker gebracht, Borst, in Nieuwkoop. Dat hadden we niet moeten doen. De man heeft een nieuwe velg op de oude naaf gespaakt, maar bleek dat na 500 km vakantiefietsen, niet zo goed te hebben gedaan. Hij had de spaken spaken niet 'gevlochten' (ik heb gehoord dat dat zo heet). Dus de spaken niet achter elkaar langs gehaald waar ze kruisen, en ik vermoed ook achteraf dat hij de boel veel te strak heeft aangespannen. Dat gaf een heerlijk stijf wiel, maar wel een waarvan de spaken niet zo lang meegingen. In Duitsland hebben we op aanraden van de plaatselijke fm er een 36-spaaks wiel ingezet, in plaats van blijven repareren. Hij zei dat we Wenen wel zouden halen. Dat bleek niet het geval. Na zo'n vierhonderd km begon het gelazer weer. Elke veertig kilometer brak er een spaak. Na een stuk of 4 vervangen spaken besloten we dat het niet meer ging, destemeer omdat we zelf de cassette er niet afkregen. Dit omdat we nog een 'ouderwets' freewheel hebben, ik mag geloof ik geen cassette zeggen: Ofwel een schroefsysteem. Ook nadat we het juiste gereedschap hadden, kregen we de boel niet los. Waarschijnlijk heb je een hefboom van twee meter nodig. Uit wanhoop besloten we weer een nieuw wiel te kopen. Dit wiel bracht ons naar Wenen, de resterende 700 km.
Samengevat: Veel ge-emmer (is dat zoals in het groene boekje?, of is het met een trema?) en ge-erger en gelopen(!) hebben we wél een leuke vakantie gehad, maar nog steeds geen fatsoenlijk achterwiel. Daarover heb ik een paar vragen:
Ik heb de oude naaf meegenomen. Het is een roestvrijstalen naaf met 48 gaten en er zit een stikkertje op met 'handgemaakt door Jan Groot, Alkmaar'. Waarschijnlijk een ouwetje dus. Als ik hem meet met de rolmaat thuis kom ik op zo'n 13 cm breedte. Het heeft dus een schroefdraad in plaats van zo'n schijfbedoening met geulen om de tandwielen op te zetten. Er zat een 6-speed freewheel op. De fiets heeft 28" wielen.
Nu vraag ik jullie: Kan ik het beste deze oude naaf opnieuw laten inspaken of moet ik een nieuw wiel met een nieuw systeem?
Als ik het eerste doe kan ik het oude freewheel gebruiken. De vraag is alleen of die in de toekomst ook nog te koop gaan zijn. bovendien heb ik me laten vertellen dat je de nieuwe cassette pas vanaf 7-speed kopen kan, wat zou betekenen dat ik het hele schakelsysteem vervangen moet. Zes klikjes is zeven niet, enzovoorts enzovoorts. Bovendien begrijp ik dat de naaf niet zo breed is. Kan een frame geschikt worden gemaakt voor een bredere naaf of kan dat niet? Want dan zou bij 7-speed het achterwiel wel erg 'paraplu' worden.
En als ik het wiel nu opnieuw laat inspaken, wie laat ik dat dan doen? Ikzelf woon in Utrecht, zit er hier iemand met verstand van zaken in de buurt? En welke spaken zou ik moeten hebben? Enkel/dubbel/quadruppel gebutst/gebust? En wat voor spaken? De ene is de andere niet, heb ik gehoord.
Mocht ik besluiten tot een nieuw wiel met nieuw systeem, wat kost dat dan ongeveer?
Laatste vraag: Mocht ik nou ooit een sleep- of schijfrem willen monteren, dan kan dat vast niet op deze naaf, wel? Er zit geen schroefdraad op, op de rechterkant. Zou je zoiets niet op het voorwiel kunnen monteren, met nieuwe naaf? Dat zou de optie voor zo'n rem openhouden.
Allerlaatste vraag: Kan ik meneer Borst uit Nieuwkoop op enige manier laten lappen voor wat hij niet goed heeft gedaan? Ik denk eigenlijk dat hij in het allergunstigste geval mijn wiel opnieuw zal willen spaken, maar ik geloof niet dat ik dat wil. Ik vind hem een prutser en wil dat iemand het doet die er écht naar kijkt.
Gegroet, en een fijne dag,
Minne,
Eva en
Staaltje
Deze zomer was ik met mijn vriendinnetje op de tandem op vakantie. Het is een tweedehands Vittorio die volgens mij best wel eens binnenkort 20 zou kunnen worden. Wij fietsen naar Wenen. Een paar weken voor vertrek werden we in Nederland aangereden van achter, door een niet zo oplettende medeweggebruiker. Helaas reed hij in een auto en waren wij een stuk kapotter dan hij. Met als ergste onderdeel: Het Achterwiel.
Dat alles gebeurde in Nieuwkoop, en omdat we daar waren en geschrokken en we bovendien allebei geen auto rijden hebben wij ons Staaltje (want zo heet hij, Sterk Staaltje) hebben we onze fiets daar naar de fietsenmaker gebracht, Borst, in Nieuwkoop. Dat hadden we niet moeten doen. De man heeft een nieuwe velg op de oude naaf gespaakt, maar bleek dat na 500 km vakantiefietsen, niet zo goed te hebben gedaan. Hij had de spaken spaken niet 'gevlochten' (ik heb gehoord dat dat zo heet). Dus de spaken niet achter elkaar langs gehaald waar ze kruisen, en ik vermoed ook achteraf dat hij de boel veel te strak heeft aangespannen. Dat gaf een heerlijk stijf wiel, maar wel een waarvan de spaken niet zo lang meegingen. In Duitsland hebben we op aanraden van de plaatselijke fm er een 36-spaaks wiel ingezet, in plaats van blijven repareren. Hij zei dat we Wenen wel zouden halen. Dat bleek niet het geval. Na zo'n vierhonderd km begon het gelazer weer. Elke veertig kilometer brak er een spaak. Na een stuk of 4 vervangen spaken besloten we dat het niet meer ging, destemeer omdat we zelf de cassette er niet afkregen. Dit omdat we nog een 'ouderwets' freewheel hebben, ik mag geloof ik geen cassette zeggen: Ofwel een schroefsysteem. Ook nadat we het juiste gereedschap hadden, kregen we de boel niet los. Waarschijnlijk heb je een hefboom van twee meter nodig. Uit wanhoop besloten we weer een nieuw wiel te kopen. Dit wiel bracht ons naar Wenen, de resterende 700 km.
Samengevat: Veel ge-emmer (is dat zoals in het groene boekje?, of is het met een trema?) en ge-erger en gelopen(!) hebben we wél een leuke vakantie gehad, maar nog steeds geen fatsoenlijk achterwiel. Daarover heb ik een paar vragen:
Ik heb de oude naaf meegenomen. Het is een roestvrijstalen naaf met 48 gaten en er zit een stikkertje op met 'handgemaakt door Jan Groot, Alkmaar'. Waarschijnlijk een ouwetje dus. Als ik hem meet met de rolmaat thuis kom ik op zo'n 13 cm breedte. Het heeft dus een schroefdraad in plaats van zo'n schijfbedoening met geulen om de tandwielen op te zetten. Er zat een 6-speed freewheel op. De fiets heeft 28" wielen.
Nu vraag ik jullie: Kan ik het beste deze oude naaf opnieuw laten inspaken of moet ik een nieuw wiel met een nieuw systeem?
Als ik het eerste doe kan ik het oude freewheel gebruiken. De vraag is alleen of die in de toekomst ook nog te koop gaan zijn. bovendien heb ik me laten vertellen dat je de nieuwe cassette pas vanaf 7-speed kopen kan, wat zou betekenen dat ik het hele schakelsysteem vervangen moet. Zes klikjes is zeven niet, enzovoorts enzovoorts. Bovendien begrijp ik dat de naaf niet zo breed is. Kan een frame geschikt worden gemaakt voor een bredere naaf of kan dat niet? Want dan zou bij 7-speed het achterwiel wel erg 'paraplu' worden.
En als ik het wiel nu opnieuw laat inspaken, wie laat ik dat dan doen? Ikzelf woon in Utrecht, zit er hier iemand met verstand van zaken in de buurt? En welke spaken zou ik moeten hebben? Enkel/dubbel/quadruppel gebutst/gebust? En wat voor spaken? De ene is de andere niet, heb ik gehoord.
Mocht ik besluiten tot een nieuw wiel met nieuw systeem, wat kost dat dan ongeveer?
Laatste vraag: Mocht ik nou ooit een sleep- of schijfrem willen monteren, dan kan dat vast niet op deze naaf, wel? Er zit geen schroefdraad op, op de rechterkant. Zou je zoiets niet op het voorwiel kunnen monteren, met nieuwe naaf? Dat zou de optie voor zo'n rem openhouden.
Allerlaatste vraag: Kan ik meneer Borst uit Nieuwkoop op enige manier laten lappen voor wat hij niet goed heeft gedaan? Ik denk eigenlijk dat hij in het allergunstigste geval mijn wiel opnieuw zal willen spaken, maar ik geloof niet dat ik dat wil. Ik vind hem een prutser en wil dat iemand het doet die er écht naar kijkt.
Gegroet, en een fijne dag,
Minne,
Eva en
Staaltje