Er beginnen nu ook steeds meer snelle ebikes te verschijnen. Ik vind dat enge dingen, maar daar gaat het me niet om. Ik woon langs een van de grote toegangsroutes voor fietsers die Groningen in willen, en mij is opgevallen dat de mensen die op die snelle ebikes rijden in veel gevallen heel andere mensen zijn dan de mensen die op 25 km ebikes rijden. Het is nog een kleine steekproef, maar groot genoeg om als werkhypothese te dienen. Onder de mensen op de 25 km ebikes zitten altijd veel ouderen, en ook wel mensen die wat jonger zijn maar waarvan je dan denkt: 'bij zo'n lichaamsgewicht en bij zo'n zichtbaar slechte fysieke conditie zou ik maar liever een gewone fiets nemen om wat af te vallen.' Kortom, best velen van hen passen bij het stereotype. Evident fitte mensen van middelbare leeftijd of jonger zie ik niet veel langs komen (Loknor is misschien toch een beetje een uitzondering).
De populatie die op de snelle ebikes langs komt lijkt een heel andere. Dit zijn om te zien al veel sportievere fietsen, waarop de berijder best wat voorover zit. Het zijn ook meestal 'heren' frames met 'stang'. De berijders zijn vaak mensen in de leeftijd van 30-50, en ze zien er vaak flink fit uit. Hier draait alles om de snelheidswinst (er wordt ook flink doorgeragd). Dit zijn naar mijn gevoel de mensen die vroeger met de auto uit de omliggende dorpen kwamen, en nu de snelle ebike nemen omdat dat net zo snel gaat, maar wel goedkoper en milieuvriendelijker is. Dit is niet meer een alternatief voor de fiets, maar voor de auto.
Het zijn maar wat eerste observaties, maar ze maken me wel nieuwsgierig naar betere data.
De populatie die op de snelle ebikes langs komt lijkt een heel andere. Dit zijn om te zien al veel sportievere fietsen, waarop de berijder best wat voorover zit. Het zijn ook meestal 'heren' frames met 'stang'. De berijders zijn vaak mensen in de leeftijd van 30-50, en ze zien er vaak flink fit uit. Hier draait alles om de snelheidswinst (er wordt ook flink doorgeragd). Dit zijn naar mijn gevoel de mensen die vroeger met de auto uit de omliggende dorpen kwamen, en nu de snelle ebike nemen omdat dat net zo snel gaat, maar wel goedkoper en milieuvriendelijker is. Dit is niet meer een alternatief voor de fiets, maar voor de auto.
Het zijn maar wat eerste observaties, maar ze maken me wel nieuwsgierig naar betere data.