Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudse vrije e-bike - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

onderhoudse vrije e-bike

Er beginnen nu ook steeds meer snelle ebikes te verschijnen. Ik vind dat enge dingen, maar daar gaat het me niet om. Ik woon langs een van de grote toegangsroutes voor fietsers die Groningen in willen, en mij is opgevallen dat de mensen die op die snelle ebikes rijden in veel gevallen heel andere mensen zijn dan de mensen die op 25 km ebikes rijden. Het is nog een kleine steekproef, maar groot genoeg om als werkhypothese te dienen. Onder de mensen op de 25 km ebikes zitten altijd veel ouderen, en ook wel mensen die wat jonger zijn maar waarvan je dan denkt: 'bij zo'n lichaamsgewicht en bij zo'n zichtbaar slechte fysieke conditie zou ik maar liever een gewone fiets nemen om wat af te vallen.' Kortom, best velen van hen passen bij het stereotype. Evident fitte mensen van middelbare leeftijd of jonger zie ik niet veel langs komen (Loknor is misschien toch een beetje een uitzondering).
De populatie die op de snelle ebikes langs komt lijkt een heel andere. Dit zijn om te zien al veel sportievere fietsen, waarop de berijder best wat voorover zit. Het zijn ook meestal 'heren' frames met 'stang'. De berijders zijn vaak mensen in de leeftijd van 30-50, en ze zien er vaak flink fit uit. Hier draait alles om de snelheidswinst (er wordt ook flink doorgeragd). Dit zijn naar mijn gevoel de mensen die vroeger met de auto uit de omliggende dorpen kwamen, en nu de snelle ebike nemen omdat dat net zo snel gaat, maar wel goedkoper en milieuvriendelijker is. Dit is niet meer een alternatief voor de fiets, maar voor de auto.
Het zijn maar wat eerste observaties, maar ze maken me wel nieuwsgierig naar betere data.
Je hebt in ieder geval gelijk als het mijn vrouw betreft. Alleen heeft die wel een dames-model. Maar inderdaad: 26 km enkele reis, fietsen altijd al veel en vind dat net te ver voor ww-verkeer op een gewone fiets. Dus de SP als alternatief voor de auto.
Vpoor mij nu nig vervanger van gewone fiets, aanschaf voor de toekomst, kantoor verhuist en ww-afstand wordt 45 km enkele reis. Dan dus ook alternatief voor auto, maar niet elke dag, met slecht weer lijkt het me een heel eind, ook op een SP.
Leon schreef:
loknor schreef:apollogeet
Ik mag graag van welsprekenheid genieten als het weer eens op dit forum langskomt, heus. :D
Dit woord is dan een leuke verbastering van de correcte term waarover we tijdens een kampeerweekend wel eens een boom zouden kunnen opzetten. :wink:
Het verschil tussen Apologeet en Apollogeet is inderdaad wel aardig :oops:

Ik ben historicus, maar ik heb toch weinig met oud-griekse goden :lol:
Wim schreef:Er beginnen nu ook steeds meer snelle ebikes te verschijnen. Ik vind dat enge dingen, maar daar gaat het me niet om. Ik woon langs een van de grote toegangsroutes voor fietsers die Groningen in willen, en mij is opgevallen dat de mensen die op die snelle ebikes rijden in veel gevallen heel andere mensen zijn dan de mensen die op 25 km ebikes rijden. Het is nog een kleine steekproef, maar groot genoeg om als werkhypothese te dienen. Onder de mensen op de 25 km ebikes zitten altijd veel ouderen, en ook wel mensen die wat jonger zijn maar waarvan je dan denkt: 'bij zo'n lichaamsgewicht en bij zo'n zichtbaar slechte fysieke conditie zou ik maar liever een gewone fiets nemen om wat af te vallen.' Kortom, best velen van hen passen bij het stereotype. Evident fitte mensen van middelbare leeftijd of jonger zie ik niet veel langs komen (Loknor is misschien toch een beetje een uitzondering).
Ik werk in Amsterdam en daar wordt er flink geforenst op de fiets, gewoon omdat het verkeersinfarct terminaal is. Ik geloof inderdaad direct dat je daar wat meer fitte e-bikers dan gemiddeld ziet. *Voorzichtige observatie* : Op zich ben ik het met je eens, de meerderheid van de e-bikes (standaard)bestuurders die ik onderweg zie is vrouw die inderdaad wat kilos kan missen.

Aan de andere kant zijn de vier ebikers die ik in onze garage (Hogeschool)ken heren tussen de 30 en 50 die best nog wel een paar trappen op kunnen. Zo zie je hoe lastig anecdotes zijn van werkomgeving en "wat zie ik onderweg". Wat ik meemaak is natuurlijk niet zomaar de norm.

Betreft het gezondheidseffect van een gewone fiets; dat is waar, maar de drempel is met een e-bike lager. Ik zie die mensen die sprong niet maken, zowel door het direct te leveren vermogen (te lastig als je begint) als de impact op reistijd (voor deze mensen is 20 kmpu al veel te hoog gegrepen). Dat ze in een paar maanden dat wel gaan halen helpt niet met de initiele acceptatie. Zeker als het dan een keer waait of regent springt men weer in de toettoet .
De populatie die op de snelle ebikes langs komt lijkt een heel andere. Dit zijn om te zien al veel sportievere fietsen, waarop de berijder best wat voorover zit. Het zijn ook meestal 'heren' frames met 'stang'. De berijders zijn vaak mensen in de leeftijd van 30-50, en ze zien er vaak flink fit uit. Hier draait alles om de snelheidswinst (er wordt ook flink doorgeragd). Dit zijn naar mijn gevoel de mensen die vroeger met de auto uit de omliggende dorpen kwamen, en nu de snelle ebike nemen omdat dat net zo snel gaat, maar wel goedkoper en milieuvriendelijker is. Dit is niet meer een alternatief voor de fiets, maar voor de auto.
Het zijn maar wat eerste observaties, maar ze maken me wel nieuwsgierig naar betere data.
Ik heb geen data, maar die observatie deel ik direct.
als het over E-bikes gaat worden het al gauw pittige discussies. Eerst en vooral wil ik toch iedereen bedanken voor de input. Ik ben niet de man die gemiddeld 25/uur fietst. Ik kan lange afstanden fietsen zonder problemen maar ik rijd zoals eerder vermeld meer tussen de 18 en 20/uur. en bij flinke tegenwind of steile bruggen zal dit ook wat minder zijn. Mijn nieuwe job is +- 14km enkele rit dus 50 minuten rijden bij normale omstandigheden met mijn gewone fiets. Ik ga werken van 8 - 17u opvang van mijn dochter op school is tot 18u. Ik denk dat ik met de geringe tijdswinst van de E-bike mijn dochter elke dag mooi tijdig van school ga kunnen halen en dat mijn reistijd ook plus minus elke dag dezelfde zou zijn.
Snelheid went ook. Wanneer je een e-bike neemt die tot 25km/u ondersteuning biedt wordt dit na verloop van tijd normaal en wens je wellicht iets snellers. Zijn de afstanden niet zo groot en is de geringe ondersteuning voldoende dan kan het een uitkomst zijn.

Mensen die ik doorgaans op speed pedelecs voorbij zie komen zijn naar schatting tussen de 30-55, en zien er in de regel idd niet onsportief uit.
Als je een onderhoudsarme e bike voor vakantiegebruik wil, kan dit ook een optie zijn.
https://www.facebook.com/kogabikes/phot ... =3&theater

In 2018 leverbaar voor mensen met een dikke portemonnee.
13 in een dozijn inmiddels, zoiets, maar wel een fraai exemplaar!