Renaat. Je beschuldigd me van stromannen, terwijl ik reageer op je eigen beweringen.
Revanho schreef:bast1aan schreef:
Soms vraag ik me af of fietsen niet massaal te slecht/zwaar lopen, zo'n sterke rijder ben ik toch ook niet.
Iedereen is anders natuurlijk en niet iedereen zal probleemloos een stevig tempo kunnen fietsen. Maar mij zou het ook niet verbazen als een deel van de mensen die elektrisch zijn beginnen rijden niet dezelfde snelheids- en comfortswinst hadden behaald door te kiezen voor een betere en 'snellere' niet elektrische fiets.
Ik wil best vrede sluiten, maar je moet je eigen posts lezen en beseffen dat je wel degelijk dingen hebt gezegd die gewoon niet kloppen met de natuurwetten,
ook niet voor een deel van de mensen. Er is werkelijk geen scenario waarbij optimaliseren of kiezen voor een andere fiets (Velo mobiel daargelaten, maar dan zit je met warmte) dezelfde snelheid en comfortswinst boekt. Daarvoor is het extra wattage van een e-bike gewoon veel te groot.
Nuance die gebaseerd is op een verkeerde aanname is nog steeds niet juist. En dat ik je daarop aanspreek is expliciet niet het opzetten van een stroman.
Hetzelfde is het verhaal over tijdswinst. 17%
in goede omstandigheden wordt gezien als weinig... Tsja, dan is het natuurlijk lastig praten. Dat is geen nuance meer, dat is in mijn ogen een geldig argument bagatelliseren.
Tot slot, ik verwijs door naar een ander forum. Ik snap dat je dit in de hitte van je betoog denkt dat ik de TS adviseer een e-bike te nemen, maar ik geef geen koopadvies (en in dat andere forum is mijn eerste zin: Proefrijden, we zijn het prima met elkaar eens!). Ik probeer wel de argumenten voor een e-bike reeel te houden en niet weg te zetten als marginaal.
Ik waardeer je input altijd, dus ik vind dit heel vervelend. Maar door je te verbergen door Nuance is er geen advies voor de TS te kristalliseren, immers, comfort, snelheid, tijdswinst, het is afhangende van de gekozen definitie marginaal of significant. Het advies proefrijden is uiteraard het beste en ik blijf bij mijn advies dat de TS beter bij een E-bike forum kan kijken. Ook daar wordt realistisch geantwoord.
Waarom ik hier sterk op reageer?
Er is hierbij Wereldfietser een terugkerende tendens om mensen die een e-bike willen weg te zetten als mensen die niet naar andere opties kijken. Gewicht, banden, zithouding, alles wordt genoemd. Prima, maar dat gaat vrijwel altijd gepaard met posts over "geringe tijdswinst, elke gezonde man kan 25 kmpu kruissnelheid halen" en andere ongein.
Met andere woorden, als je hier die vraag stelt optimaliseer je je fiets niet en ben je geen sterke fietser
Uiteraard ben jij niet de ergste of de enige, maar je deed er wel aan mee, ook met de nuance die jij zegt te gebruiken. Ik ben absoluut een apollogeet van e-bikes, maar probeer wel zo dicht mogelijk bij feiten te blijven en ga niet roepen dat iedereen die geen e-bike wil een macho is die in ontkenning leeft (is ook absurde flauwekul, gewoon fietsen is voor 99% van de mensen hier prima en hardstikke fijn!).
Ik zou het prettig vinden als de waardeoordelen over de conditie van de vrager niet elke keer weer in twijfel wordt getrokken. Verwijs door naar een forum waar men ervaring heeft.