Man Met Fiets schreef:
Ik lijk in die test ook een duidelijke meting van het afgegeven elektrische vermogen te missen. Die lux zal ook bepaald/beperkt worden door het maximum en het rendement van die gebruikte lamp. Ik lees wel dat men meldt dat een SON een lagere weerstand heeft... maar ook een lager vermogen. Duh! Zo kan ik het ook natuurlijk.
Volgens mij zijn zowel de SA als de SON geschikt voor 6V/3W. Als je echter twee koplampen in serie doet kunnen beide merken naafdynamo's prima werken op 12V/6W, zij het vanaf iets hogere snelheid.
Waar het mij vooral om gaat is het vermogen gebruikt als je de dynamo
niet wil gebruiken, dus 0 uitgangsvermogen. Daar zie je duidelijk grafieken over op pagina 4 van die PDF bij
Antriebsleistung in 28“-Rad mit ausgeschalteten Leuchten
Ik ben bij mijn research naar deze naaf geen negatieve gebruikerservaringen tegengekomen. Ben ik toch benieuwd waar jij die dan vindt.
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... ost-687652
oeverloos topic waar niet doorheen te komen is, maar hier en op diverse andere plekken terug te vinden dat openklem weerstand hoger is dan de gebruiks- en kortsluitweerstand.
http://www.testberichte.de/p/sturmey-ar ... richt.html
Ohne Licht sehr hohe Verlustleistung. Tipp: Immer mit Licht fahren!
http://questeritus.blogspot.com/2015/09 ... 7617036619
iemand die de dynamo een half jaar geprobeerd heeft in z'n velomobiel, was er niet blij mee. de max temperatuur van 80°C lijkt me ook behoorlijk onhandig, hier bij Amerongen naar beneden fietsen en een keer flink remmen en je zal in de buurt komen van die temperatuur.
Een dynamo die vermogen gebruikt als je het licht nodig hebt is prima acceptabel. Een dynamo die
meer vermogen gebruikt als je het licht uit hebt, en dus per saldo minimaal het vermogen van licht aan => 3W / 50% rendement = 6W opneemt, vind ik persoonlijk onacceptabel. Dat is bij rustig fietsen bij 100W dus al 6% van je vermogen. Als je harder fietst zal het abolute verliesvermogen ook nog eens rap omhoog gaan, waardoor het extra vermoeiend en demotiverend wordt om een stukje lekker door te fietsen als je wind mee hebt of een keer snel ergens wilt zijn. Ik fiets ook nog wel eens 200km met de toerfiets of 100km met de vouwfiets. Als je aan het eind van de rit moe bent merk je hoe vervelend een vaste extra weerstand is, dan is het verschil met een lichtlopende fiets groot. Kortom: een zwaar lopende fiets is gewoon niet leuk. Vandaar mijn aversie tegen franje die een fiets zwaarder doet lopen.
Voor een fiets die alleen gebruikt wordt voor lage snelheden, korte ritten of alleen maar vaste woon werk zal dit bezwaar weinig tot nooit op gaan. Ik gebruik zelf echter geen enkele fiets alleen maar zo. En in het algemeen worden zeker niet de toerfietsen/vakantiefietsen waar je vaak naafdynamo's in ziet zitten zo gebruikt..
Dat Jagwire kwam ik wel tegen maar dan alleen bij Engelse shops. En ik merk wel degelijk een zeer duidelijk verschil in remkracht met deze compressieloze buitenvoorkabel. Er gaat kracht verloren door compressie van de buitenkabel en door rek van de binnenkabel. Je kunt ook beter kracht zetten als je je vingers niet te ver moet buigen. De slag tussen vrij lopen en maximale remkracht is bij normale buitenkabels aanzienlijk groter. Nu kan ik krachtig remmen zonder de handle heel ver te moeten inknijpen. Minder 'sponzig'. Heel duidelijke winst. Nu de achterkabel nog.
Mijn jagwire kabels gingen na een jaar stroef lopen, de remkracht werd juist minder dan ik gewend was. Maar misschien deed ik iets fout met onderhoud of heb ik te weinig onderhoud gegeven.
Ook wel leuk vond ik dat ik bij mijn research
koelers tegenkwam voor trommelremmen om ze beter bruikbaar te maken bij afdalingen. Het feit dat men die moeite neemt zegt iets over de voordelen die men aan trommelremmen toekent.
Ik ben zelf ook fan van de SA trommelremmen, zeker 150 000km mee gereden. Het verschil elke 1000-3000km je remblokken (schijf/velg) of elke 25 000 - 50 000km je remblokken vervangen tikt best aan. En het werkt relatief het beste in weer en wind, simpelweg geen zorgen of extra onderhoud. Ben alleen geen fan van de SA dynamo.